Megjelent: 4 éve

Még több home office-t akarnak a dolgozók

A karantén idején szerzett munkatapasztalatokra kérdezett rá a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom legújabb, Home & Office című kutatása.

A kijárási korlátozások alatti munkavégzés a cégeket és dolgozóikat egyaránt nagy kihívások elé állította. De azt, hogy ezeket ki küzdötte le eredményesebben, lehetetlen szétszálazni, hiszen a munkaadók és a munkavállalók közötti egymásra utaltság talán még sose mutatkozott meg jobban, mint most. A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom áprilisban és májusban felmérést végzett, amelynek középpontjában az otthoni munkavégzés állt.

Mint kiderült, az otthoni munkavégzésre a munkaadóknak csak a fele volt felkészülve a munkavállalók percepciói alapján, vagyis a cégek jó részét abszolút váratlanul érintette, hogy a járvány kitörésével alapvetően más felállásban kell működni. Ám a válaszadók túlnyomó többsége úgy érezte, a munkaadója és családja is támogatta őket a home office idején. A válaszadók 78%-a mondta, hogy hatékonyabbá vált a munkavégzésük.

Kétharmaduk dolgozott már korábban is otthonról, a családbarát cégeknél ez az arány 76 százalék. Ők viszont markáns különbségként említették a gyerekkel való tanulást, a családi logisztikát és nehezebb időbeosztást.

Ám azok, akik most kerültek először home office-ba, ők sem riadtak meg annyira, a nyílt mintán az emberek 68%-a, a családbarát cégek dolgozóinak pedig 84%-a könnyedén vette az otthoni munkát. Ez alapján kijelenhető, hogy

a családbarát cégkultúra segítette a korábbi home office tapasztalattal nem rendelkezőket abban, hogy jobban alkalmazkodjanak az új helyzethez.

Sajátos az összefüggés a home office és a családbarát gyakorlatokat követő cégek között. Az ilyen vállalatoknál jobban sikerült a motiváció fenntartása is, ezek a cégek markánsan jobb értékelést kaptak dolgozóiktól. Bár mindkét mintán hasonlóak a trendek, de konzekvensen jobbak a családbarát vállalatok eredményei az egyén hatékonyságát, a vezetők és az egyén felkészültségét tekintve a karantén idején.

Már megint meeting?



A Home & Office válaszadói a hatékony otthoni munkavégzéshez szükséges két legfontosabb tényezőként nem vállalati, hanem személyes adottságot, körülményt neveztek meg, vagyis a munkavállalói felelősségre mutattak rá.

Legfontosabb itt a saját részről jól megtervezett munkamenet és az otthoni munkavégzést lehetővé tevő környezet kialakítása. Fontos, de nem elsődleges tényezők a kutatás alapján: a család támogatása, a rugalmas időbeosztás lehetősége és a rendszeres egyeztetés lehetősége. Amit viszont egyértelműen hátrányként éltek meg az emberek, az a monotonitás, a túl sok online meeting, a személyes kapcsolatok hiánya és a bezártság-érzés.

Egyértelmű igény mutatkozott a home office mint alapvető munkavégzési környezet fenntartására a korlátozások feloldásával is, az emberek örülnének neki, ha ez a forma beépülne a munkaszervezési eszköztárba. Mindkét mintában 80 % fölötti azok aránya, akik szívesen dolgoznának home office-ban a válság elmúltával.

A mintáról



Összesen 251-en töltötték ki az online kérdőívet, közülük 110-en családbarát vállalat alkalmazottai. Az első fázisban olyan vállalatok munkatársai nyilatkoztak, akik korábban részt vettek Az Év Családbarát Vállalata pályázaton. A második fázisban egy nyílt, médiában is megjelenő felhívásra véletlenszerűen bárki kitölthette a kérdőívet (nyílt minta). A válaszadók durván fele volt otthon óvodás vagy általános iskolás korú gyermekkel a március közepétől május végéig terjedő időszakban, kétharmaduk beosztott munkatársi pozícióban dolgozik. A válaszolók eltérő szektorokban dolgoznak, köztük az egészségügy, kereskedelem, szolgáltatás, közszféra és termelés.

fotó: pixabay
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk

Home office: működik a hibrid munkavégzés?

Magyarországon az atipikus munkavégzés aránya mindig is alacsony volt, alacsony arányszámok jellemezték a távmunkát és a home office-t. Aztán jött... Teljes cikk

Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege

Az otthoni munkavégzés lehetővé teszi, hogy az emberek egészségesebben étkezzenek, kevésbé érezzék magukat stresszesnek és alacsonyabb legyen a... Teljes cikk