Távmunka-projektek: Az ellenőrzés és az elszigetelődés kockázati tényező
December 9-én a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium harmadik alkalommal rendezte meg az Országos Távmunka Konferenciát, melynek keretében cégek, költségvetési szervek mutatták be, miként alakították át munkahelyeik egy részét távmunkára. Az alábbiakban a Központi Statisztikai Hivatal és a Generali-Providencia biztosító távmunka-projektjét mutatjuk be.
A Központi Statisztikai Hivatalnál a távmunkahelyek kialakítását a hivatal átalakítása indokolta. A megyei igazgatóságok megszűnnek és hat régiós központot alakítanak ki. A KSH nem akarta azokat a jó szakembereit elveszíteni, akik az új régióközponttól távol élnek és akiknek nem vagy nehezen megoldható a költözés, ezért az új technológiát használta arra, hogy megtartsa a képzett és bevált munkaerőt. Aki egy zalai faluból járt eddig a zalaegerszegi megyei igazgatóságra, most a győri KSH régióközpont kötelékében dolgozik otthonról.
A lakásból munkaszerződéssel köztisztviselőként
A KSH vezetői és a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztériummal egy megvalósíthatósági tanulmányt készítettek, majd kidolgozták a távmunkás státusz irányelveit. A távmunkára kiválasztott több mint 150 munkavállaló marad köztisztviselői státuszban, csak otthonról, munkaszerződéssel dolgozik. Alapvető feltétel, hogy fajlagos munkaköltségének közel 30 százalékkal kevesebbnek kell lennie, mint korábban a megyei igazgatóságon.
A KSH minden távmunkahelyet szélessávú internetkapcsolattal, tűzfallal szerelte fel, személyes azonosítóval léphetnek be az otthoni végpontokból a munkavállalók, és az üzleti-magán célú hívásokat is különválasztják.
Kockázati tényezők: ellenőrzés, irányítás, rendezett otthon
A projekt előkészítése a hajrában tart, a tervek szerint 2005 február közepétől indul a távmunka. Adatbeviteli munkatársak, számítástechnikai programfejlesztők és képviseleti munkatársak dolgoznak majd otthonról az új technológiák segítségével.
Papp Zoltán, főosztályvezető, a projekt kezdeményezője és irányítója a kockázatokról is beszélt. Megemlítette az ilyen jellegű irányítási gyakorlat hiányát, az ellenőrzési mechanizmusok működését a vezetőknél, a magánszféra és a munka otthonon belüli szétválasztását a dolgozók részéről. Az otthonról dolgozóknál nyugodt, rendezett életkörülményekre és önfegyelemre van szükség a sikeres munkához.
Papp Zoltán elmondta, körülbelül egy év múlva tudnak reális képet adni, mennyire sikerült a hagyományos munkavégzés távmunkává alakítása.
Mobil távmunka egy biztosítótársaságnál
A biztosítótársaságok közül elsőként a Generali-Providencia vezette be a távmunkát, tájékoztatta a hallgatóságot Kiss Attiláné főosztályvezető. Október elsejétől 85 kárszakértő kezdte meg a távmunka mobil formáját a vállalatnál. A kollégáknak az otthoni munkához a cég biztosítja a technikai feltételeket, így a laptopot, a digitális fényképezőgépet, a biztonsági megoldásokat, a mobiltelefont, részben a céges autót, illetve költségtérítést. A munkatársak azonban nem csupán otthonról dolgoznak, hanem időnként konzultációra vagy egy-egy ügy elintézésére a központba, kirendeltségre is bejönnek.
Kiss Attiláné elmondta, a távmunka bevezetésében szerepet játszott az éleződő verseny, a költségcsökkentési kényszer, a képzett munkaerő megtartása és a bécsi központ pozitív tapasztalata a távmunkában. A vállalat két hónapos tréningen készítette fel az új munkaformában dolgozó kárszakértőket és kárügyintézőket.
Ügyelnek az elszigetelődés megakadályozására
Kiss Attiláné a kockázatok között említette a munkatársak elszigetelődését. A vállalat ügyel arra, hogy a távmunkásokat is ellássák információkkal, bevonják őket az oktatási programokba. Az új helyzet a munkakörök módosulását is jelenti: a kárszakértők feladatkörébe az adminisztráció is beletartozik, a kárügyintézők pedig nagyobb önállóságot kapnak, a kisebb káreseteket is intézhetik.
A főosztályvezető megjegyezte, kezdetben a munkatársak idegenkedtek a távmunkától, a váltástól, aztán egyre többen jelezték, szeretnének csatlakozni. A biztosítótársaság jövőre tovább szeretné növelni a mobil távmunkások számát.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk
A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk
Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk
- Mozgás ide vagy oda, kimutatták, hány óra ülőmunka káros menthetetlenül az egészségre 1 hónapja
- Home office munka 1 hónapja
- Felmérés: a dolgozók több mint fele új munkát keresne, ha többet kéne bejárnia az irodába 1 hónapja
- Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy 1 hónapja
- Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett 2 hónapja
- Ezekért a fejlesztésekért térnének vissza az irodába a hibrid munkarendben dolgozó munkavállalók 2 hónapja
- A férj egy vagyont keresett azzal, hogy lehallgatta felesége munkahelyi hívásait 2 hónapja
- Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege 2 hónapja
- A cégek ötöde szigorított a home office szabályokon 3 hónapja
- Fordulópont jöhet: visszaesett a munkaerő-felvétel 3 hónapja
- A távmunka nem öli meg az üzleti utazást, csak átalakítja azt 4 hónapja