kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Távmunka-projektek: Az ellenőrzés és az elszigetelődés kockázati tényező

December 9-én a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium harmadik alkalommal rendezte meg az Országos Távmunka Konferenciát, melynek keretében cégek, költségvetési szervek mutatták be, miként alakították át munkahelyeik egy részét távmunkára. Az alábbiakban a Központi Statisztikai Hivatal és a Generali-Providencia biztosító távmunka-projektjét mutatjuk be.

Magyarország nagy lemaradásban van a távmunka területén: míg Nyugat-Európában az aktív foglalkoztatottak 15 százaléka távmunkás, addig Magyarországon 2-3 százalékra becsülik az otthonról, modern technológiák segítségével dolgozó munkavállalók arányát. Ettől függetlenül vannak olyan munkaadók, akik esélyt, költségcsökkentő tényezőt látnak az otthonról, modern technológiák segítségével végzett munkában.

A Központi Statisztikai Hivatalnál a távmunkahelyek kialakítását a hivatal átalakítása indokolta. A megyei igazgatóságok megszűnnek és hat régiós központot alakítanak ki. A KSH nem akarta azokat a jó szakembereit elveszíteni, akik az új régióközponttól távol élnek és akiknek nem vagy nehezen megoldható a költözés, ezért az új technológiát használta arra, hogy megtartsa a képzett és bevált munkaerőt. Aki egy zalai faluból járt eddig a zalaegerszegi megyei igazgatóságra, most a győri KSH régióközpont kötelékében dolgozik otthonról.

A lakásból munkaszerződéssel köztisztviselőként

A KSH vezetői és a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztériummal egy megvalósíthatósági tanulmányt készítettek, majd kidolgozták a távmunkás státusz irányelveit. A távmunkára kiválasztott több mint 150 munkavállaló marad köztisztviselői státuszban, csak otthonról, munkaszerződéssel dolgozik. Alapvető feltétel, hogy fajlagos munkaköltségének közel 30 százalékkal kevesebbnek kell lennie, mint korábban a megyei igazgatóságon.

A KSH minden távmunkahelyet szélessávú internetkapcsolattal, tűzfallal szerelte fel, személyes azonosítóval léphetnek be az otthoni végpontokból a munkavállalók, és az üzleti-magán célú hívásokat is különválasztják.

Kockázati tényezők: ellenőrzés, irányítás, rendezett otthon

A projekt előkészítése a hajrában tart, a tervek szerint 2005 február közepétől indul a távmunka. Adatbeviteli munkatársak, számítástechnikai programfejlesztők és képviseleti munkatársak dolgoznak majd otthonról az új technológiák segítségével.

Papp Zoltán, főosztályvezető, a projekt kezdeményezője és irányítója a kockázatokról is beszélt. Megemlítette az ilyen jellegű irányítási gyakorlat hiányát, az ellenőrzési mechanizmusok működését a vezetőknél, a magánszféra és a munka otthonon belüli szétválasztását a dolgozók részéről. Az otthonról dolgozóknál nyugodt, rendezett életkörülményekre és önfegyelemre van szükség a sikeres munkához.

Papp Zoltán elmondta, körülbelül egy év múlva tudnak reális képet adni, mennyire sikerült a hagyományos munkavégzés távmunkává alakítása.

Mobil távmunka egy biztosítótársaságnál

A biztosítótársaságok közül elsőként a Generali-Providencia vezette be a távmunkát, tájékoztatta a hallgatóságot Kiss Attiláné főosztályvezető. Október elsejétől 85 kárszakértő kezdte meg a távmunka mobil formáját a vállalatnál. A kollégáknak az otthoni munkához a cég biztosítja a technikai feltételeket, így a laptopot, a digitális fényképezőgépet, a biztonsági megoldásokat, a mobiltelefont, részben a céges autót, illetve költségtérítést. A munkatársak azonban nem csupán otthonról dolgoznak, hanem időnként konzultációra vagy egy-egy ügy elintézésére a központba, kirendeltségre is bejönnek.

Kiss Attiláné elmondta, a távmunka bevezetésében szerepet játszott az éleződő verseny, a költségcsökkentési kényszer, a képzett munkaerő megtartása és a bécsi központ pozitív tapasztalata a távmunkában. A vállalat két hónapos tréningen készítette fel az új munkaformában dolgozó kárszakértőket és kárügyintézőket.

Ügyelnek az elszigetelődés megakadályozására

Kiss Attiláné a kockázatok között említette a munkatársak elszigetelődését. A vállalat ügyel arra, hogy a távmunkásokat is ellássák információkkal, bevonják őket az oktatási programokba. Az új helyzet a munkakörök módosulását is jelenti: a kárszakértők feladatkörébe az adminisztráció is beletartozik, a kárügyintézők pedig nagyobb önállóságot kapnak, a kisebb káreseteket is intézhetik.

A főosztályvezető megjegyezte, kezdetben a munkatársak idegenkedtek a távmunkától, a váltástól, aztán egyre többen jelezték, szeretnének csatlakozni. A biztosítótársaság jövőre tovább szeretné növelni a mobil távmunkások számát.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk