kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Ezt a 8 dolgot mérlegeld, mielőtt elfogadsz egy állást

Túljutottál a döntő állásinterjún, már mindent tudsz a megcélzott munkakörről. Téged is teszteltek a cég képviselői. Ezután dönteni kell mindkét félnek. Ha van állásod, akkor még nehezebb, mert fel kell adnod valamit és kockáztatsz. Mi az, amit mindenképp gondolj át, ha állást ajánl a munkaadó?

images

Túljutottál a döntő állásinterjún, már mindent tudsz a megcélzott munkakörről. Téged is teszteltek a cég képviselői. Ezután dönteni kell mindkét félnek. Ha van állásod, akkor még nehezebb, mert fel kell adnod valamit és kockáztatsz. Mi az, amit mindenképp gondolj át, ha állást ajánl a munkaadó?

1. Priorizálj: mit vársz el az új állástól?

A legfontosabb valamilyen prioritási listát készítened, mi mozdít leginkább az új, megcélzott munkaadó felé. Néhány lehetőség: a magasabb fizetés, a nagyobb felelősség (vezetői szint), a cég piaci helyzete és növekedési esélyei, a tanulás, a karrierváltás egy másik pozícióba, a kisebb stresszel járó munka, a stabil munkaadó, a fix, bejelentett fizetés, a rugalmas munkarend, a könnyű bejutás? Rangsorolj minden szóba jöhető szempontot.

2. Fizetés és juttatások

Sokak számára ez a legfontosabb pont, ám a karrieriépítésben ez csak egy a tényezők közül. Akinek van munkája, persze szeretne új helyén még magasabb fizetést a bankszámláján látni. Ajánlatos nem csupán nettó összegben gondolkodni, hanem teljes juttatási csomagban és így összevetni a jelenlegi és az ajánlott fizetést. Ebben benne szerepelhetnek az egyes cafeteriaelemeket: étkezési jegy, mobiltelefon, céges autó, egészségpénztári befizetés. Sokat nyomhatnak a latban olyan opciók, amelyek pénzben kevéssé láthatóak, de jelentősen könnyítik az életet. Ilyen például a céges napközi kisgyermekeknek, a rugalmas munkaidő, a részben otthonról dolgozási lehetőség, az ingyenes nyelvtanulás, a külföldi utazási lehetőség multi cég esetén.

Lefelé viszi nettót, ha saját autónkat kell bedobnunk céges ügyekre, ha ’számlás’ a munka (saját magunk után kell fizetni a társadalombiztosítási járulékokat) vagy minimálbérre jelentenek be és zsebbe fizetve történik a bér kiegészítése.

Ha új területet szeretnénk kitanulni és új pozíciót pályázunk meg, akkor elképzelhető, hogy lejjebb kell vennünk a fizetési elvárásunkból.

3. A cég helyzete

Álláshirdetésekben minden munkaadó „piacvezetőnek”, „innovatívnak”, „stabil hátterűnek” hirdeti magát. Valóban ez a helyzet? Érdemes trendeket (utóbbi évek árbevétele, adózás előtti eredménye, alkalmazotti létszámának változása) nézni a hivatalos cégnyilvántartásban. Látható az is, hogy az ügyvezető mennyi ideje dolgozik a cégnél. Gyártó cég esetén utánanézhetünk a termékeknek, a vevőknek. A cég hitelességét mutatja, ha az álláskiírásban megfogalmazottakat összevetjük saját tapasztalataiunkkal. Mindezek alapján nagyjából látható, hogy milyen irányba tart a vállalkozás.

4. A munkahelyi légkör

Az állásinterjú(k) során rengeteg benyomást szerezhetünk a vállalatról. Árulkodó az iroda elhelyezkedése, berendezése - miként fogadnak a recepción, hogyan beszélnek egymással a munkatársak -. mennyire vesznek komolyan állásinterjún. Teljesen más a benyomás, ha egy modern belvárosi irodaházban, udvarias, mosolygó vendéglátó vár, szakmai kérdésekkel, mintha egy rossz hírű városrész leharcolt irodájában kerül sor a beszélgetésre jelentős késéssel.

5. A vezető személye

Az egyik legfontosabb szempont. Ha nem találkozol vele interjún, akkor kérj találkozási lehetőséget. Ha nem derül ki, akkor kérdezz rá bátran, ki lenne a közvetlen felettes. A szimpátia vagy az antipátia egyébként néhány percen belül kiderül. Ha unszimpatikus a másik fél, az rendkívül megnehezíti későbbi együttműködést. Előnyös lenne, ha a pályázó a leendő kollégákkal is találkozhatnak, erre idő- és szervezési nehézségek miatt többnyire nincs lehetőség.

6. Fejlődési lehetőség

A kérdés már állásinterjún is előjön, hiszen a tehetséges pályázó nem akar egy helyben topogni, szeretné saját piaci értékét növelni. A kérdés már állásinterjún is előjön, hiszen a tehetséges pályázó nem akar egy helyben topogni, szeretné saját piaci értékét növelni. Fejlődés lehet tanulás külső intézményekben (diploma megszerzése egyetemen, főiskolán, OKJ-s képzőhelyen) vagy cégen belüli tréningekkel (szakmai, kommunikációs, ügyfélkezelési vagy szakmai). Ha konkrét elképzelésed van egy-egy külsős képzésről (például MBA, mesterdiploma, OKJ), akkor megkérdezheted, hogy ezt a cég finanszírozná-e. A fejlődés másik útja a cégen belüli előrejutás. Kis szervezetben ennek kicsi az esélye, nagy multinál viszont már sok a lehetőség: váltás egy külföldi leányvállalathoz, itthon középvezetői szint elérése, új szakterületre váltás pár éven belül.

7.Közlekedés

Nem utolsó szempont a munkahelyre való bejutás átgondolása időben és költségben. Megoldható-e tömegközeledéssel vagy csak saját autóval? Mennyibe kerül? Milyen támogatást ad ehhez a cég? Vannak-e alternatív útvonalak dugó esetén? Kell-e költözni új állásért? Ebben miként segít a cég? Van-e valamilyen állami támogatás ehhez?

8. Munkarend

Főleg kisgyermekes családosok szenvedhetnek meg egy rugalmatlan munkaadót. A szigorú, például 7.30-as kezdésnél még az is jobb, ha kicsi, otthon végezgető túlórát vár el a cég, de a munkaidő rugalmasan, az egyéni igények szerint alakítható (már persze, ha a munkakör ezt lehetővé teszi). Érdemes tisztázni az esetleges hétvégi ügyeleteket (havonta hány alkalommal, mennyi időre), az otthoni munka elismerését, a munkával járó utazásokat és azok beszámítását.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk