kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Mérlegen a szakmák: ergonómia - a munkakörnyezet tervezői

Ha a nyugat-európai szemléletet kívánjuk követni és magunkévá tenni, előbb-utóbb meg kell ismerkednünk az ergonómia szó jelentésével és a szakemberek által végzett feladatokkal, hiszen bevonásuk nélkül a fejlettebb országokban már szinte elképzelhetetlen a megfelelő munkakörnyezetek kialakítása. Sorozatunk harmadik részében górcső alatt az ergonómia.

Az ergonómia az emberi használatra történő tervezés tudománya, először a második világháborúban, a pilótafülkék kialakításánál alkalmazták.

A munkahelyek kialakításába először a hetvenes években vonták be az ergonómusokat, a termék-tervezésbe pedig miután a gyártók rádöbbentek: jóval eladhatóbb egy termék, ha az "kézre áll". A kilencvenes években az információs technológiák térnyerésével jött létre a szoftver-ergonómia.

Napjainkban a fejlett országokban már szinte minden területen (az autók kialakításánál, az űrkutatásban, az egészségügyi műszereknél, erőműveknél) alkalmazzák e tudomány szabályait, útmutatásait.

Jelszó: biztonság, hatékonyság, komfort, használhatóság

A fentieknek megfelelően az ergonómia három fő területre osztható: rendszer-ergonómia (munkahely és munkakörnyezet kialakítása), termék-ergonómia (például az irodai felszerelések, használati tárgyak tervezésénél), szoftver-ergonómia (a különböző programok elkészítésekor, fejlesztésekor).

Az ergonómusok legfontosabb célja úgy megtervezni a munkakörnyezetet, eszközöket, hogy az találkozzon a dolgozó igényeivel. Munkájuk során három fő szempontot kell érvényesíteniük: biztonság, hatékonyság, komfort, és ezeknek együttesen a használhatóság követelményeit kell szolgálniuk.

"A tervezett eszköznek, munkakörnyezetnek egészségkárosító hatása nem lehet, emellett elő kell segítenie a felhasználó által végzett tevékenység hatékonyságát, és a különböző kényelmi szempontoknak is tökéletesen meg kell felelnie" - sorolta a szabályokat Antalovits Miklós, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pszichológia és Ergonómia tanszékének vezetője.

Rendszer-ergonómus: akadálymentesít, vizsgál, elhelyez

Az irodahelyiség kialakításakor az ergonómus akadálymentesít, a szakemberekkel együttműködve vizsgálja és beállítja a hőmérsékletet, a megvilágítást, a zajt, és a berendezést. A munkaasztalok, székek elhelyezésénél figyelembe veszi a cégen belüli információáramlás útját, a munkakapcsolatokat - az egyes szervezeti egységek és dolgozók minél hatékonyabb együttműködésének érdekében.

"Az ergonómus az irodák kialakításánál afféle koordinátor is betölt, figyel és figyelmeztet, ha ergonómiai szempontból hibás döntésre készül az építész, vagy a termék-beszerző, vagy ha alkalmaztak külön lakberendezőt, akkor pedig a lakberendező" - tette hozzá a tanszékvezető.

Az egyéni tér tervezésénél a feladata az alkalmazotthoz illeszteni a fizikai környezetet, a szoba berendezését, funkcióit és hangulatát. E munka során vizsgálja a személyes kapcsolatokat, a dolgozó egyéni tulajdonságait, a beállításkor pedig a helyes testtartás -, és a kényelem szabályai szerint jár el.

Termék-tervezői cél: legyen biztonságos, karbantartható

A termék-ergonómus a felhasználók igényeihez igazítva tervez biztonságos, karbantartható, kényelmes, és használható eszközöket. A tervezési feladat egyik legfontosabb része a termékben lévő veszélyforrások megismerése és megszűntetése, a terméknek emellett szükségez igazodnia a felhasználó testméreteihez is. Utóbbi követelmény teljesítéséhez az ergonómus olyan eljárásokat alkalmaz, melyekkel a testméretek jelentős változatossága ellenére is megvalósul a termék és a felhasználói méretek összhangja.

Figyelembe kell venni a felhasználó elvárásait

Cél továbbá a termék kezelhetősége is, eléréséhez a szakember a felhasználók elvárásait, információ- felvétel-, feldolgozás-, cselekvési stratégiáit vizsgálja.

Szoftver-ergonómiai cél: irányítható, átlátható, könnyen kezelhető

A szoftver-ergonómus feladata olyan szoftvert kialakítani, mely rendeltetésének minél jobban megfelel, érthető, segítséget nyújt, és váratlan helyzetekben részletesen tájékoztatja a felhasználót a teendőkről. Mindemellett irányítható, lehetőséget ad a testreszabásra, és a műveletek visszavonására, és elősegíti a hibakeresést. A tervezésnél hasonlóan fontos szempont az, hogy a termék átlátható, és könnyen megtanulható legyen, feleljen meg a rövid idejű emlékezet terjedelmének, és a hosszú távú memória strukturáltságának.

A fentiek elérésének az ergonómus elsősorban a leendő felhasználói kört, és az eszközök alkalmazásához szükséges szellemi funkciókat elemzi.

Szoftverkészítés az összköltségek öt százalékáért

"Az ergonómiai szakember(ek) bevonásának költségei egy iroda-beruházás során az összköltségek egy százalékát teszik ki, mindez egy szoftver készítésénél (ha prototípus változatok igényes tesztelésére is sor kerül) az összköltség öt százalékát foglalja magában" - állítja Antalovits Miklós.

Minél későbbi fázisban kérik ki az ergonómus tanácsát, annál hosszadalmasabb lesz a probléma megoldása. A legoptimálisabb, ha már az iroda kiválasztásakor ergonómushoz fordulnak. Így ott lehet már belső kialakításnál is: a lámpák beállításától egészen az alkalmazottak munkaeszközeinek egyéni beállításáig, és időben meg tudja előzni az ergonómiailag hibás beállításokat.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk

Hogyan támogassuk a stresszel küzdő kollégát? - Ezt tanácsolja a mentálhigiénés szakértő

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk

Rekordmennyiségű ember hagyja el hosszan tartó betegség miatt a munkahelyét

Egy jelentés szerint az 1990-es évek óta most emelkedett az eddigi legmagasabb szintre a munkaerőpiacot hosszú távú betegség miatt elhagyó emberek... Teljes cikk