kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Kedvel, imád, hűha: a Facebook reakciók mögötti pszichológia

A szakemberek szerint a Facebook-on megjelenő új hangulatjelek tudatosabb önmonitorozóvá is tehetnek minket és reálisabb képet adhatnak a világról.

Pár napja a Facebook lépett egy nagyot, és a jól ismert Like gomb után végre lehetőséget adott arra, hogy a véleményünket, érzelmeinket árnyaltabban kifejezhessük. Bár az üzleti élet virtuális valóságának elsősorban a LinkedIn ad teret, mégis érdemes figyelmet szentelnünk ennek az újításnak. Az új reakciók ugyanis nem kisebb készséget, mint az érzelmi intelligenciát képesek fejleszteni.

Ahogyan azt már számos EQ modell leírta, a fejlett érzelmi Intelligencia része az érzelmek hatékony felismerése, szabályozása, és kifejezése. Természetesen egyes pszichológusok szerint ezen kívül egyéb tényezők is hozzájárulnak az EQ-hoz, mint például az érzelmi ráhatás, mások érzelmi állapotának befolyásolása, vagy az empátia. Azonban a legtöbb modell az érzelmek hatékony felismerésére és pontos kifejezésére alapul.

Könnyen belátható, hogy bár a Like jel segít kifejezni az érdeklődésünket, valamint pozitív hozadékként megadja a "közösségiesség" érzését, mégsem szofisztikált módja az érzelmek kifejezésének. Ellenben az új reakciók (vagy precízebben érzelem-kifejező hangulatjelek) lehetővé teszik, hogy mások számára is láthatóvá tegyük, milyen érzés munkálkodik bennünk az adott eseménnyel kapcsolatban. Ennek első lépéseként az oldal választás elé állít, vagyis önmonitorozásra sarkall: Mit is érzek pontosan?

Ennek a kérdésnek a megválaszolása tökéletesen megegyezik az érzelem-felismerés folyamatával, ugyanis ez nem csak mások érzelmi állapotának felismerését, hanem önmagunk detektálását is jelenti.

Az érzelem-felismerési kutatások eredményéhez hűen a Facebook oldalon is az alapérzelmek közül válogathatunk. A Like és az "Imádom" a legkönnyebben felismerhető örömhöz kapcsolódik, míg a "hűha" a meglepettséget fejezi ki. Külön öröm, hogy a közösségi oldal fejlesztői nem feledkeztek meg a negatív érzelmekről sem, így a szomorúság és a düh ugyanolyan opció, mint a korábban felsorolt pozitívak.

(Ugyan Paul Ekman klasszikus modellje az alapérzelmek közé sorolja az undort és a félelmet is, ezek egyelőre nem elérhető opciók, de így is érezhetően az egyensúly felé közelítünk, megszüntetve a pozitív érzelmek több évtizedes egyeduralmát.)

A felhasznált hangulatjelek esetén különösen fontos, hogy azok a világ minden kultúrájában ugyanazokat az érzelmeket közvetítsék.

"Amit Mark kiemelten hangsúlyozott számunkra, az a reakciók univerzális érthetősége volt. Ezáltal biztosítani tudjuk, hogy nem csak bizonyos kultúrák számára válik használhatóvá, hanem kifejezetten a Facebook globális közösségének szóljon." - Ezt láthatjuk Sammi Krug, a Facebook termékmenedzserének a szavait idézve is.

A közösségi oldalakon korábban egyfajta eltolódott, élményekkel teli, "rózsaszín" világot ismerhettünk meg, ahol még a legszomorúbb híreket is a pozitív csengésű "Tetszik" jelzővel illettük, illetve a megosztott bejegyzések jelentős százaléka is pozitív volt, hiszen a legtöbb felhasználó az élet örömeit osztotta meg ismerőseivel.

Ehhez az eltolódott képhez mérve sokan unalmasnak, szürkének, vagy éppen sikertelennek látták magukat. Több felmérés is igazolta, hogy a Facebook-on eltöltött hosszabb idő után az emberek alacsonyabbra értékelik magukat és eredményeiket. A Facebook-on elénk táruló kép meglehetősen vonzó, így a felhasználók önmaguk felé támasztotta elvárásai és a realitás (a valós és az ideális én) egyre inkább eltávolodtak egymástól. Ez a hatás a kevésbé magabiztos személyeket még inkább önbizalom-hiányossá teheti, a versengő típusokat pedig újabb és újabb kihívás felé hajszolja. Ennek a tendenciának azonban könnyen véget vethet a negatív érzelmet tükröző hangulatjelek megjelenése, hiszen általuk reálisabb képet kaphatunk a világról. Emellett azt is üzenik, hogy igenis, a negatív érzelmeknek és a hibáknak is megvan a helye, merjük hát kifejezni őket!

A Facebook korábbi politikája jó metaforája lehet a konfliktuskerülő kollégának is, aki bár sok információt megoszt, állást foglal, és kikéri a véleményed, mégsem teljesen őszinte, hiszen a dolgoknak csak a pozitív oldalát láttatja, nem fejezi ki ellentétes véleményét, és nem ad negatív visszajelzést. Pedig ha őszinték akarunk lenni, mindannyian belátjuk, hogy a negatív vélemény magunkba fojtása előbb vagy utóbb még több szomorúságot, dühöt, vagy elégedetlenséget szül.

Tehát a hangulatjelek megjelenése nem csak az érzelmeink színesebb kifejezését támogatja egy gombnyomáson keresztül, hanem tudatosabb önmonitorozóvá is tehet minket. Egy szóval fejleszti az érzelmi intelligenciát, ezáltal hatékonyabbá és életszerűbbé téve a kommunikációt. Emellett felhívja a figyelmünket a negatív érzések helyére és szerepére, ezzel is lehetőséget adva a visszajelzések „tét nélküli” gyakorlására. Úgy tűnik, már az online közösség tagjai sem rejthetik póker arc mögé magukat.

Harsányi Kata
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk