kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

Munkaügyi változások a csatlakozás után

A májusi csatlakozást követően az EU számos munkaügyi változással fog szolgálni a hazai humánügy és gazdaság számos szegmensére.

Az ún. átmeneti megállapodások, melyek a csatlakozó országok teljeskörű integrációját hivatottak megvalósítani egyben azt az eszközt is szolgálják, hogy a régi tagállamokba irányuló nagyarányú munkaerő-vándorlást némiképp fenntartsa.
Ezek a megállapodások számos munkaügyi változást fognak maguk után vonni, melyek közül a legalapvetőbbek a következők:

A megállapodás rendelkezései minden olyan állampolgárra vonatkoznak, akik a jelenlegi tagállamok egyikében munkaszerződést kívánnak aláírni. Nem vonatkozik azokra a személyekre, akik a jelenlegi országok valamelyikében tanulás vagy "önfoglalkoztatás kialakítása céljából" kívánnak letelepedni, kivéve néhány speciális szolgáltatási területet (pl.: Ausztriában vagy Németországban az építőipari szektorban)

Álláskeresés esetében: az álláskereső bármely régi, vagy újonnan csatlakozó ország közfoglalkoztatási szolgálatainak segítségére jogosult. A jelenlegi szabályozás alapján legfeljebb 3 hónapos álláskeresésre jogosult egy más tagállambeli álláskereső személy. Ilyen esetben a munkanélküli segélyt a személy a saját országában igényeli, és adott esetben (amennyiben a két ország közötti megállapodás úgy rendelkezik) az álláskeresés helyének megfelelő országban történik a segély kifizetése. Ez azonban csak abban az esetben lehetséges, ha az átmeneti megállapodásban kitértek az adott munkaerőpiacon történő megjelenés létjogosultságára.
Folyósítás esetén a segély mértéke a saját országban folyósított segély összegével egyezik meg.

A Közösség törvényei és jogharmonizációja biztosítja, hogy minden tagország állampolgára diszkrimináció-mentességet élvezhessen. Ennek értelmében a külföldi és belföldi munkavállalókat ugyanogyan bánásmód és díjazás illeti meg.
Munkaerő felvétele esetén a régi tagállamnak kötelessége a csatlakozó tagállamokból érkező munkaerőt a nem EU-s tagállamból érkezőkkel szemben preferálni. (A közszféra meghatározott munkaköreinek betöltése azonban állami privilégium tárgya lehet.)

Az új tagállamok azon állampolgárai számára, akik legalább 12 hónapos munkavállalási engedéllyel rendelkeznek és a csatlakozás idején, tehát 2004.május 1-én valameny tagországban dolgoznak, továbbra is folytathatják a tagországbeli munkájukat, de további más tagországban való munkára ők sem jogosultak.
Ugyanez vonatkozik azokra, akik egy régi tagországba kívánnak költözni és a munkavállalási engedélyt a csatlakozás időpontját megelőzően legalább 1 évre beszerezték. Ezek a jogok automatikus megszűnnek, ha a személy önszántából más országba továbbköltözik.
Egy (csatlakozás előtt igazoltan) egy-háztartásban élők esetén a munkaerőpiaci hozzáférést automatikusan engedélyezik annak a félnek, akinek családtagja legalább 12 hónapos munkavállalási engedéllyel rendelkezik valamely régi tagországban.
Amennyiben a csatlakozás időpontja után alapít családot a munkavállalási engedéllyel rendelkező fél, úgy a családtag/ok csak akkor kapnak automatikus munkavállalási engedélyt, ha már legalább 18 hónapja együtt élnek; illetve ha a házasságot 2007-ben vagy azután köttetik.
Az Európai Unióban családtagnak számít a dolgozó házastársa, 21 év alatti gyermeke/ik, valamint az eltartottak.

A jelenlegi tagállamok a korábban említettekkel szemben semmilyen munkaerőpiaci korlátozások alá nem esnek, tehát az új tagállamokban szabadon vállalhatnak munkát. Az új tagállamok azonban hozhatnak a munkaerőpiaci magatartás jegyében kölcsönösségi korlátozásokat, azaz a régi tagállamból érkező munkavállalókkal szemben ugyanazokat a korlátokat alkalmazhatják, mint amit az a csatlakozó fél állampolgáraival szemben tanúsít.

Jó tudni: a munkaerőpiaci-hozzáférés további korlátozása tilalom alá esik, tehát a Csatlakozási Szerződések aláírásakor kiszabott korlátozások mennyisége tovább nem növelhető, csupán a korlátozási-idő növelése megengedett.

Az új tagállamból érkező dolgozók jelenleg egyenlő elbírálás alá esnek minden tekintetben a jelenlegi tagállamok munkavállalóival, de a csatlakozás időpontjától számolnunk kell a fent említett változásokkal.
2004.május 1-ig változatlanul egyenlő elbírálás alá tartoznak a:
- munkafeltételek,
- fizetés és elbocsátás feltételei,
- szociális biztonság koordinációja.
A képzettség elismerésére vonatkozó rendelkezések azonban a csatlakozás után már az EU valamennyi tagországára kötelező jelleggel vonatkoznak (így az újonnan belépőkre is).

A Szerződés külön kitér a szociális biztonság koordinációjának kérdéskörére is. Leszögezi többek között, hogy a szociális biztonság koordinációjára vonatkozó szabályokban foglalt jogok teljes egészükben megilletik valamennyi új és régi tagállam állampolgárait függetlenül attól, hogy tartózkodási helyük a saját országuk, vagy egy másik tagállam.
A jogosultság mértéke minden esetben az adott ország társadalombiztosítási rendszerétől függ.

Látható tehát, hogy az új szabályozási rendszer néhány területen gyökeres változásokat fog indukálni.

Bővebben olvashatnak a témáról a következő oldalakon:
http://www.ilo.org
http://www.fmm.gov.hu
http://www.citizens.eu.int
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár