kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

10 tipp, hogy a visszajelzés valóban működjön

A visszajelzés akkor jó, ha célirányos, ha a munkavállaló fejlődését szolgálja, és azonnal beépíthető a gyakorlatba. A megfelelően adott visszajelzésnek, akár pozitív, akár negatív nagyon komoly szerepe van, hiszen az előbbi lehetővé teszi, hogy a munkavállaló érezze, értékelik a munkáját, van értelme annak, amit csinál. Utóbbi esetben pedig a visszajelzéssel az a cél, hogy a munkavállaló fejlődhessen, tisztában legyen az esetleges hiányosságokkal.

Elméletben már alighanem mindenki tudja, hogy milyen fontos visszajelzést adni és kapni, hiszen senki sem szeret úgy dolgozni, ha arra, amit csinál nem érkezik semmilyen reakció, például a vezetője vagy akár a kollégái irányából. Arra egyre több cég rájön, hogy már nem elégséges az éves egyszeri teljesítményértékelés, hiszen a feladatok, a célok ennél sokkal gyorsabban változnak manapság. Számos vállalatnál átálltak már helyette a negyedéves értékelésekre, de egyre több helyen, digitális megoldások segítségével még ennél is sokkal rendszeresebb a visszajelzés, akár azonnali. Hiszen digitális HR rendszerek vagy belső közösségi megoldások segítségével azonnal lehet kommunikálni a visszajelzést. Ez ráadásul oda-vissza is áramolhat, így sokkal átláthatóbbá, demokratikusabbá téve a céget.

A fiatalabb munkavállalói generációknak pedig kifejezetten igénye van a minél gyorsabb visszajelzésre, amely ha elmarad, azt adott esetben nem hagyják szó nélkül vagy hosszabb távon akár könnyebben távoznak is arról a munkahelyről, ahol hiányzik a visszajelzés kultúrája. Ez persze nem jelenti azt, hogy az idősebbek ne vágynának ugyanerre, csak ők általában még más szervezeti kultúrában szocializálódtak - törődtek bele - így kevésbé adnak hangot ebbéli igényüknek.

De hogyan?

Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan is történik a visszajelzés, írja az Officevibe. Hiszen annak komoly visszahatása van az egyén és a csapat teljesítményére, viselkedésére. A visszajelzés akkor jó, ha célirányos, ha a munkavállaló fejlődését szolgálja, és azonnal beépíthető a gyakorlatba.

Jól visszajelzést adni nem könnyű, a következő három dologra mindenképpen érdemes kitérni:

- a munkavállaló viselkedése - vagy is mit és hogyan csinált, vagy nem csinált

- a viselkedés következménye - ez hogyan befolyásolta a csapatot és a céget

- a következő lépések - vagyis hogyan tartsuk fenn az elért pozitív eredményt, vagy hogyan fordítsuk pozitívba az esetleges sikertelenséget vagy gyengébb teljesítményt.

Persze dicséret esetén lehet egyszerűen „csak” dicsérni a jól elvégzett munkát, ennél többre a munkavállaló általában nem is vágyik. (Más kérdés, hogy gyakran még mindig hiába.)

10 tipp

A lap néhány gyakorlati példát is felvonultat:

- Ha a dolgozó nem készül el időre

Ha már ez a helyzet, sokat nem lehet tenni ellene, ezért inkább az kell legyen a cél, hogy ne ismétlődjön meg az eset. „Nem készült el időben a projekt, meg tudnád mondani, hogy miért?” Jelezni a munkavállalónak, hogy az ő késlekedése, a projektben résztvevő csapatot is hátráltatja. Felvetni, hogy legközelebb igyekezzen úgy beosztani az idejét, energiáit, hogy ne a végére legyen túlterhelve. Ha sikerül jobban előre tervezni, akkor a problémákat, amelyek felmerülhetnek, is könnyebb előre látni, és nincs szükség mikromenedzsmentre.

- Ha nem reálisak a munkavállaló célkitűzései


Ha a dolgozó már eleve csalódott, mert nem sikerült a céljait elérnie, akkor nem érdemes ezzel őket még tovább nyomasztani. Inkább arra kell összpontosítani, hogy hogyan lehet jobban kitűzni a célokat a jövőben, hogy sikerrel teljesüljenek. Ebben az esetben ugyanis nem arról van szó, hogy a dolgozó ne tett volna meg mindent a cél elérése érdekében. Itt inkább igyekezni kell a realitások talajára állítani, hogy tanuljon a hibából, és csökkenteni az elkeseredését, hogy ne romboljuk tovább az önbizalmát.

- Ha a munkavállaló nem elkötelezett

Először is meg kell tudni, hogy mi az oka az elkötelezettség hiányának, utána megtalálni a megfelelő motivációt. Fel lehet ajánlani képzést, fejlődési lehetőséget, hogy a dolgozó új célt lásson maga előtt. A munkavállalói elkötelezettséget jelentősen befolyásolja, ha a dolgozói érzi, hogy törődnek vele, támogatni akarják a fejlődésben.

- Ha a dolgozó nem kezdeményező, nem proaktív

Itt is lehet szó az elkötelezettség hiányáról, de az is lehet, hogy nem elég magabiztos a munkavállaló, illetve nem érzi a felhatalmazást. Ahhoz, hogy ki merjen próbálni új dolgokat, mernie kell hibázni. Ha a vezető biztosítja a beosztottját, hogy nyitott az új ötletekre, sőt bátorítja, hogy keresse meg velük őt, és akkor sem történik tragédia, ha nem sikerül valami elsőre, hanem levonják belőle a tanulságokat a következő alkalomra, akkor a dolgozó biztonságban fogja érezni magát.

- Ha a dolgozó hibázott


Ezzel legtöbbször ő maga is tisztában van, így nem kell többszörösen beleverni az orrát, hanem kamatoztatni a tapasztalatokat a következő alkalommal. Ehhez pedig felajánlani támogatást, segítséget, akár további képzést. Komoly biztonságot jelent egy olyan környezet a munkavállalónak, ahol lehet hibázni, hiszen az innovációhoz ez elengedhetetlen.

- Ha konfliktus van a dolgozók közt

Ilyenkor igyekezni kell azonnal közbelépni, ha szükséges, mediálni a feleket. Ehhez nyílt kommunikációra van szükség. Lehetőség szerint alkalmat kell adni az érintetteknek, hogy maguk oldják meg a helyzetet, de ha nem sikerül, akkor beavatkozni, vagy megkérni erre a HR-t.

- Ha a dolgozó nem jön ki senkivel

Ez egy nehéz helyzet, ahol nem a személyre, hanem a viselkedésre kell összpontosítani. Ellenállást válthat ki a „kilógó” kollégából, ha úgy érzi, a csapat összefogott ellene. Itt érdemes vele közölni, hogy milyen hatással van a viselkedése a többiekre, és felajánlani, hogy segítséget nyújt a munkáltató a viselkedés megváltoztatásában.

- Ha a munkavállaló pletykás

A pletyka komoly hatással lehet a munkamorálra, így igyekezni kell kézben tartani. Fontos a határokat lefektetni, hogy bizonyos dolgokról miért ne beszéljen az alkalmazott a csapattal, ugyanakkor felajánlani, hogy a vezetőhöz mindig jöhet a kételyeivel, felvetéseivel.

- Ha a dolgozó rosszul osztja be az idejét

Az időmenedzsment nem könnyű dolog, ezt el kell ismerni, ugyanakkor jelezni, hogy mindenkinek meg kell találnia a saját eszközeit a működtetésére. Itt is fel kell hívni a dolgozó figyelmét, hogy késlekedése milyen hatással van a csapat teljesítményére. Fel lehet ajánlani neki, hogy rendszeres konzultációkkal, rövidebb távra előretervezéssel segíti a vezető, hogy tartani tudja a határidőket.

- Ha a dolgozónak csökken a teljesítménye

Nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, inkább ki kell deríteni, mi van a teljesítményromlás mögött. Empátiával és bizalommal sok mindent el lehet érni, ha a munkavállaló úgy érzi, így közelítenek felé.

Fotó: Pixabay.com
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk