Megjelent: 17 éve

Háromszorosára nőtt az interim menedzsment piaca

Az utóbbi 6 év alatt 189 százalékkal nőtt az interim menedzsment piaca nemzetközi szinten – derült ki a november 23-án megrendezett Interim Manager Workshopon. A témáról Bill Penney-t az Ashton Penney Ltd. CEO-ját kérdeztük, aki közel 20 éves tapasztalattal rendelkezik az interim menedzsment terén.

Az Ashton Penney Ltd. Anglia egyik legjelentősebb interim management cége, közel 20 éves tapasztalattal rendelkezik. Mr. Penney a cég CEO-ja az interim menedzsment-módszerekről, új struktúrákról, a legfrissebb tendenciákról, az interim kultúráról, az IM-ek felkészüléséről számolt be a november 23-án rendezett Interim Manager Workshop-on tartott előadásában. A szakembert a HR Portal számára adott interjújában az interim menedzsment fejlődéséről kérdeztük.


- Meg tudná határozni az interim menedzsment fogalmát az olvasóknak?
- Az interim menedzsment alatt olyan érett, professzionális, releváns szakmai tapasztalattal rendelkező menedzser irányítását értjük, aki megoldást jelent a vég nélküli személyzeti felvételek problémájára, vagy aki képes egy meghatározott üzleti eredményt hozni egy adott időn belül.

- Kik az interim menedzserek?
- Az interim menedzserek olyan idősebb, szakmailag elismert vezetők, akik különböző cégeknél rövid távú elkötelezettségek vállalására építik a karrierjüket.
Az interim menedzserek sokféle szerepet tölthetnek be a cégben. Az utóbbi években azonban megváltozott a helyzetük: eddig mindig akkor hívták őket, ha a vállalat bajban volt, ez a “cég orvosa”-szemlélet egyébként még mindig az uralkodó felfogás. Újbban viszont stratégiai erőforrásként tekintenek rájuk, ha és amikor a cégnek szüksége van a segítségükre. Akár a vállalat gyengélkedő anyagi helyzetét kell megerősíteni, akár különféle projektek, kezdeményezések vagy változtatások levezénylésére van szükség, az interim menedzserekre mindig szükség van.


- Mik az interim menedzsment területén megfigyelhető globális tendenciák és fejlődési irányok?
- Úgy tűnik, az interim menedzsment elterjedésének első számú oka és hajtóereje a változás. A méretcsökkentésre, kihelyezésre és fúziókra irányuló tendenciák újfajta igényt
teremtettek az érintett cégek rövidtávú támogatására. Ugyanakkor az érem másik oldala, hogy ezzel egyidejűleg egyre kevesebb idősebb igazgatóra lett szükség, akik így aztán tovább növelték a szolgálataikat kínáló interim menedzserek táborát.
Hogy mérhető adatokat kapjunk arról, hogy a cégek milyen típusú változásokra számítanak az elkövetkezendő egy év során, 2006 júliusában végzett online felmérésünkban 200 menedzsert/igazgatót kértünk fel rá, hogy írják le, milyen változásokkal számolnak vállalatuknál.
A válaszadók 19%-a nevezte meg az üzleti szerkezetváltást, 18%-uk pedig jelentős üzleti fejlesztési kezdeményezésekkel számol.


- A menedzserek szemében hogyan változott az interim mendzsment megítélése az elmúlt évek során? Változott egyáltalán valamit?
- A kezdeti években a menedzserek úgy tekintettek rájuk, mint fölöslegessé vált vezetőkre, akik ily módon próbálnak meg állandó állást találni. Jelenleg az interim menedzsment már elismert és professzionális karrierlehetőség, az interim menedzserek gazdag tapasztalata és független szemlélete pedig jelentős előnyökhöz juttathatja a cégüket.

- Mekkora az interim menedzsment piaca az egész világot tekintve, és hány menedzserről beszélhetünk?
- Azt mondhatjuk, hogy a piac átlagosan évi 20%-kal nő 1995 óta, az utóbbi hat év alatt pedig 189%-kal bővült.
Az Egyesült Királyságról íme néhány pontosabb adat:
Az Executive Grapevine 2006-os Interim Management Európában című kiadványában közreadott piaci részesedési adatok, valamint a vezető interim menedzsment cégek pénzügyi jelentései szerint, továbbá saját felmérésünk eredményeit (amely az ügynökségek és maguk az interim menedzserek által termelt interim munkaerő részesedét mutatja ki) is figyelembe véve arra jutunk, hogy a mai európai interim menedzsment piac éves értéke 550 millió £. Pusztán két év alatt a piac 100 millió £-tal nőtt, ez körülbelül megfelel az előző 5 év (1995-2000) együttes növekedésének.
Hálózatunk és az Executives Online bevételeinek növekedése azt sejteti, hogy a piac ennél még ezt is meghaladhatja.


- Mi a véleménye a magyar interim menedzsment piacról és lehetőségeiről?
- Még gyerekcipőben jár, de hatalmas lehetőségekre és gyors növekedésre számíthatunk, ahogy az interim menedzsmenttel járó előnyök ismertebbé és elfogadottá válnak.
Az interim menedzsment a közép-európai régióban, így Magyarországon is még viszonylag új szolgáltatás, újfajta megoldás a kritikus menedzsmentproblémák kezelésére, márcsak abból a szempontból is, hogy új életmódot jelent a menedzserek számára. Jómagam és kollégáim is partnerhálózatunknál, a Senior Management International-nál azon a véleményen vagyunk, hogy 2005 elején pozitív változás ment végbe. Azóta vállalatunk, az Ashton Penney, és európai stratégiai partnereink is körülbelül 10-12, a közép-európai régióba interim menedzsert kereső ügyfelet szereztek, ezek közül négyben Magyarország valamilyen formában érintett volt. Információim alapján a helyi piac is körülbelül 30%-kal növekedett.
Egy, a Hungarian Interim Management által szervezett workshopon lehetőségem adódott 50 magyar interim menedzserrel találkozni, nagyon pozitív a képem róluk.


- Hogyan szűrik a jelentkező interim mendzsereket? Ön keresi az interim menedzsereket, vagy ők keresik meg Önt?
- Az AshtonPenney jól ismert cég; hetente 40-50 interim menedzser jelentkezik hozzánk a weboldalunkon található automatikus regisztráció segítségével, vagy önéletrajzuk elküldésével. Átnézzük az önéletrajzokat, majd mielőtt jóváhagyjuk a regisztrációjukat, telefonon vagy személyesen
beszélünk a jelentkezőkkel. Bizonyítékra van szükségünk, hogy az illető valóban kiváló szakmai háttérrel és képesítéssel, továbbá egy neves cégnél, felelős vezetői pozícióban megszerzett jópár éves tapasztalattal rendelkezik. Az ideális jelölt számos cégnél (vagy egy nagyobb vállalat különböző részlegeinél, telephelyein stb) dolgozott már, mivel az interim menedzser legfontosabb tulajdonsága, hogy alkalmazkodni tud különböző szervezeti kultúrákhoz. Másrészről előnyben részesítjük a szakmában már elismert, több megbizatást teljesített interim menedzsereket; ennek hiányában azt nézzük, hogy a jelölt interim menedzserként szeretne-e karriert befutni, vagy csak valahol ideiglenesen el akar helyezkedni, amíg nem talál állandó munkahelyet.
Ha egy cég interim menedzsert szeretne felvenni és bennünket kér fel, mi találkozunk azzal a személlyel, aki a találkozót intézi majd, így a lehető legjobb leírást tudjuk összeállítani a leendő megbizatásról. Ezek után találkozunk és elbeszélgetünk az interim menedzserekkel, mindvégig szem előtt tartva a leírásban foglalt, a feladat szempontjából fontos feltételeket.


- Mely cégek "vesznek fel" interim menedzsereket?
- Mindenféle méretű cégeknek és a gazdaság összes szektorába közvetítünk interim menedzsereket: az Egyesült Királyságban az interim menedzserek körülbelül egyharmada dolgozik az állami szektorban. Rendkívül fontos szerepet játszanak továbbá a kis cégek beindításában, akárcsak a hanyatlófélben lévő vállalatok vagy nagyobb részvénytársaságok részlegeinek feltámasztásában.
2002, 2003, 2004 és 2006 során telefonos és online kérdőívek segítségével képet kaptunk számos interim menedzser és munkáltatója látásmódjáról.

A felmérés eredménye a következő adatokat mutatta:
Üzleti szektor százalékos arány
Tanácsadás 6
Pénzügy 10
IT/Telekommunikáció 7
Gyártás 27
Marketing 4
Állami szektor 7
Kiskereskedelem 5
Szolgáltatás 14
Közművek 11
Egyéb 9
Összesen 100


- Átlagosan mennyi ideig tart egy-egy interim megbízatás?
- Három hónap és egy év között szokott lenni, az átlag körülbelül hét hónap.

- Bevett szokás, hogy a sikeres együttműködés után az interim menedzser állandó pozíciót kap a cégnél?
- Előfordul, de nem jellemző: az interim menedzserek szinte minden esetben túlképzettek a feladatukhoz, legtöbbjük visszautasítaná, ha állandó állásra kapna ajálatot, már csak azért is, mert az interim életformát választották.

- Mikor kell megforduljon egy HR menedzser fejében, hogy tapasztalt interim menedzserre lenne szükség?
- Bármikor, ha sürgősen szükség van egy plusz felsővezetőre (az interim menedzserek általában a megbizatás átvétele után tíz munkanapon belül a helyszínen vannak és megkezdik a munkát). Az ilyen szükséghelyzetek két kategóriába sorolhatók: az első egy személy teljes, megüresedett feladatkörének betöltése betegség, szülési szabadság vagy hirtelen lemondás miatt. A második valamilyen projekt vezetéséhez szükséges tapasztalat és szakértelem megszerzése az interim menedzser személyében (pl: egy újonnan megszerzett leányvállalat integrálása, a tőzsdére bocsátás irányítása vagy egy gyártelep áthelyezése stb).

- Hogyan győződhet meg róla a HR menedzser, hogy az interim menedzsment valóban jól működik?
- Az első és legfontosabb dolog, hogy az interim mendzsert közvetítő cégnek alapos és pontos tájékoztatást adjuk arról, hogy az ügyfél milyen szempontok alapján választja ki a szóba jöhető interim menedzsereket; ideális esetben az igazgató, akinek a menedzser majd riportálni fog, személyesen elbeszélget a jelölttel. A projekt beindulását követően az interim menedzsert be kell vonni a részletes célok, határidők és elvárt eredmények megbeszélésébe. (Tapasztalata fényében ugyanis gyakran segít újrafogalmazni az eredeti célkitűzéséket.) Ezek után már csak az ügyfél cégének dolga, hogy menedzselje a megbizatást, a közvetítő cég azonban még ezután is szoros kapcsolatban áll mindkét féllel, ily módon biztosítva, hogy a kapcsolatuk jól működik, valamint a folyamatos teljesítményértékelésben is részt vesz.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk

Ha hirtelen távozik az ügyvezető: ekkor lép be az interim CEO

Komoly vákuumot hagyhat egy cég életében, ha a topvezető hirtelen, rövid idő alatt távozik, akár saját elhatározásból, akár kényszerből.... Teljes cikk