Megjelent: 18 éve

"Legjobb Munkahely 2006" eredmények Közép-Kelet-Európában

A cseh munkavállalók a legoptimistábbak a régióban, míg a lengyelek a legelkeseredettebbek; mindennek ellenére a lengyelországi Microsoft lett a közép-kelet európai Legjobb Munkahely Felmérés első helyezettje. Munkahelyek, ahol az üzleti sikerességet ötvözték a kiváló munkahelyi légkör feltételeivel.

A Hewitt Associates, globális HR outsourcing és tanácsadó cég a mai nappal hozta nyilvánosságra a Legjobb Munkahely Felmérés közép- és kelet európai eredményét. 2005-ben a Hewitt 4 ország 205 vállalatának 51 761 munkavállalóját kérdezte meg munkahelyük minőségéről. A magyar vállalatok mellett cseh, lengyel és osztrák cégek versenyeztek a "Legjobb Munkahely" cím elnyeréséért. A lengyelországi Microsoft lett az első; a szolgáltató szektor jelenléte a rangsorban erősen domináns. A tehetségekért vívott harc kétség kívül megkezdődött régiónkban is.

A Hewitt Associates közel egy évtizede készíti a Legjobb Munkahely Felmérést. A tanácsadó cég világszerte 2000 vállalat több mint 750 000 munkavállalójának véleményét elemezte az elmúlt években. Európa szerte már több mint 500 vállalat vett részt a felmérésben, és közel 200 000 munkavállaló mondta el véleményét.

Az eredmények hatékony eszközt adnak a vállalatok emberi erőforrás szakemberei és vezetői kezébe az alkalmazottak megtartását, elkötelezettségük és elégedettségük növelését szolgáló tervek kidolgozásában. A 2006-os felmérésre a Hewitt több száz résztvevő céget vár.

Minden 50 főnél nagyobb és több mint két éve működő cég jelentkezését várják a térítésmentes felmérésre. Ebben az évben először, a felmérés 10 kelet-közép európai országban kerül megrendezésre: Magyarország, Bulgária, Oroszország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Törökország, Lengyelország, Ausztria és Horvátország.

A Legjobb Munkahely Felmérés eredményei
Szembetűnő a szolgáltató cégek dominanciája a listában: a Legjobb Munkahelyek közül 11 cég működik a szolgáltató szektorban (6 az informatika/telekommunikáció, 1 a bank, 1 a média és 3 a szolgáltató ipar egyéb szektoraiban). "Minden második közép-kelet európai cég úgy érzi, hogy az elkövetkezendő években kihívás lesz számukra megtalálni, megszerezni és megtartani a legjobb és legtehetségesebb munkaerőt. Nem meglepő tény, hogy a tehetséghiány leginkább a tudásintenzív szektorokat érinti, éppen ezért ezek a vállalatok tudatosan próbálnak vonzó munkahelyek lenni. Nincs más választásuk, hiszen versenyben kell maradniuk, fent kell tartaniuk szolgáltatásaik színvonalát" - mondja Veres Rita, a Hewitt üzletágvezetője és a Legjobb Munkahely Felmérés kelet-közép európai projektvezetője.

A régió Legjobb Munkahelyei, nemzeti hovatartozástól függetlenül, magas minőségi standardoknak felelnek meg, és a kiemelkedő munkavállalói elkötelezettség minden Legjobb Munkahely esetében szembetűnő. Mindemellett mindegyik vállalat rendelkezik olyan sajátosságokkal, amelyek egyedivé teszik őket. Nem létezik egy egyetemes Legjobb Munkahely, amely tökéletes választás lenne minden egyes munkavállaló számára. Ennek ellenére néhány, a Legjobb Munkahely listán szereplő cég bebizonyította, hogy nem lehetetlen több országban is Legjobb Munkahellyé válni, úgy mint a Microsoft, a GlaxoSmithKline vagy a Merck, amelyek számos országban elnyerték a Legjobb Munkahelyek címet.

Mitől lesz egy cég Legjobb Munkahely, hogyan kötelezik el a vállalatok munkavállalóikat?
A felsővezetőknek több szerepe van ebben, mint gondolnánk. Bölcs befektetési döntések meghozatala, szűk erőforrásokkal való gazdálkodás, a tulajdonosi kapcsolatok kezelése és a médiának való megfelelés önmagukban is nagy kihívást jelentenek. De mégis, nem elég megfelelni a fenti kihívásoknak. Az emberek, akik a munkagépeket kezelik, az új knowhow-kat fejlesztik, és az ügyfelek számára hozzáadott értéket teremtenek, ők a vállalat legértékesebb erőforrásai, amivel a cégnek gazdálkodnia kell. A számok azt mutatják, hogy egy általános cégnél a munkavállalóknak csupán 26%-a érzi úgy, hogy a legértékesebb erőforrásként bánnak vele, míg a Legjobb Munkahelyeknél ez az érték 58%. Ezek szerint úgy tűnik, országra, kultúrára való tekintet nélkül, a felsővezetők és
alkalmazottak közötti kapcsolat a munkavállalók elkötelezésének kulcsfontosságú feltétele. A nyitott ajtók politikája, a vezetők megközelíthetősége, a munkavállalók véleményének és javaslatainak meghallgatása hozzájárul ahhoz, hogy az emberek úgy érezzék, "mindenki számít", és ez az érzet jelentősen befolyásolja a magas üzleti eredményeket. Az adatok szerint a Legjobb Munkahelyek munkavállalóinak 72%-a érzi úgy, hogy a vezetők tisztességesen bánnak vele, míg a többi cégnél ez csak 48%. Azok az emberek, akiknek véleménye meghallgatásra talál, pozitív változásokat várnak, a javaslatok megválaszolására fordított idő és figyelem meghozza gyümölcsét: a sikeres vállalat és munkavállalói közötti elengedhetetlen bizalom formájában. A munkavállalóknak csupán 33%-a érzi úgy, hogy a felsővezetők törődnek a dolgozók véleményével, ez az érték a Legjobb Munkahelyek esetében ennek majdnem kétszerese.

Mérni, jutalmazni és fokozni a teljesítményt
Az, hogy a vállalat mint munkahely, jól teljesítsen, nemcsak hobbi: a Legjobb Munkahelyek üzleti szempontból is sikeresebbek. A dolgozói teljesítmény rendszeres mérése, a vállalati és egyéni célok összehangolása arra sarkallja a munkavállalókat, hogy a vállalat céljait tartsák elsősorban szem előtt. Amennyiben a teljesítményhez való hozzájárulást - mind erkölcsileg, mind pénzben - jutalmazzák, a munkavállalók a következő évben is jól teljesítenek, hiszen a teljesítményarányos kompenzáció az egyik első az elkötelezettséget növelő tényezők közül. (A teljesítmény elismerése 20-30%-kal több elkötelezett embert jelent a Legjobb Munkahelyeknél.) A szervezeti egységek közötti együttműködés, "jól olajozott gépezet" jellemzi a Legjobb Munkahelyek 59%-át, az egyéb vállalatoknál csak 32% érzi úgy, hogy támogatást és szabadságot kapnak abban, hogy a legtöbbet hozzák ki munkahelyükből.

A regionális helyzet A régió négy résztvevő országának vannak közös erényeik és bűneik, mindezek ellenére van köztük néhány szembetűnő különbség is.

Általában kollegiális kapcsolataikkal, munkakörnyezetükkel és felettesük támogatásával a legelégedettebbek a régióban dolgozók. A problémát csak az jelenti, hogy a fentiek éppen csak azt szolgálják, hogy valaki ne hagyja ott vállalatát, de a motiváláshoz, jobb teljesítményre ösztönzéshez ezek nem jelentenek elég tartalékot.

A régió munkahelyei egységesen vonultatják fel a legnagyobb elégedetlenséggel jellemezhető területeket: a fizetés teljesítményarányossága és a vonzó karrierlehetőségek hiánya a legtöbb munkahelynél áthidalhatatlan problémának tűnik. Természetesen a fent említett tényezőkre mondhatjuk azt is, hogy szűk keresztmetszetet jelentenek a vállalat életében - nem áll rendelkezésre korlátlan mennyiségű pozíció, hogy kielégítsük a munkatársak karrieréhségét, és valószínűleg nem lehet kielégíteni a fizetésre vonatkozó igényeket sem. Kérdés azonban, hogy miért nem kapnak erkölcsi elismerést a munkatársak munkájukért? - Csaknem minden negyedik munkavállaló egyértelműen állítja, hogy nemcsak pénzbeli kompenzációt, de dicséretet sem kap jól végzett munkájáért.

Másrészről az országok közti különbségek is tisztán láthatók a felmérésből: míg a cseh dolgozók a legoptimistábbak munkahelyükkel kapcsolatban, a lengyel és magyar munkavállalók a legpesszimistábbak. Sőt, a magyarokra mindezek felett jellemző a "szomszéd kertje mindig zöldebb" szemlélet is. A dolgozók munkahelyükhöz való kötődésükben egyre nagyobb szerepet kap, hogy milyennek is látják cégüket más munkahelyekhez képest. Ennek következtében az elkötelezettség mértéke alacsonyabb: az emberek nyitottak a különböző lehetőségekre, készek akár egy hirtelen állásváltásra is.

A cseh és lengyel munkavállalók számára a cég hírneve, míg az osztrákok és magyarok számára a szakma szeretete a legfőbb megtartó tényező. Az osztrák munkavállalókra továbbá az is jellemző, hogy hosszú távra terveznek cégüknél, láthatólag számukra könnyebb megteremteni az egyensúlyt a munka és a személyes elkötelezettség között. Az osztrákok megtalálják a módját, hogyan valósítsák meg önmagukat munkájukban. A fentiek is hozzájárulnak ahhoz, hogy ők hosszabb távra kötelezzék el magukat munkáltatójuknál.


Az év "Legjobb Munkahelyei" Közép-Kelet-európai régió 2006'
/helyezés, cégnév, székhely, dolgozói létszám/
1 Microsoft Poland Lengyelország 148
2 Sanoma Magazines Praha s.r.o. Csehország 223
3 Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Részvénytársaság (EVAT) Magyarország 113
4 Sun Microsystems Czech s.r.o. Csehország 400
5 ComAp, spol. s r.o. Csehország 76
6 GlaxoSmithKline Pharma (GSK) Magyarország 196
7 Storck Sp. z o.o Lengyelország 140
8 MAVIR Magyar Villamosenergia ipari Rendszerir. Rt. Magyarország 182
9 Merck GmbH Ausztria 270
10 British American Tobacco s.r.o. Csehország 104
11 Nextent Informatika Kft. Magyarország 62
12 Varpex Építőipari Rt. Magyarország 105
13 Avaya Hungary Ltd. Magyarország 110
14 Bundy Bundy GmbH Ausztria 180
15 Hübner & Hübner Steuerberatung GmbH & CO KEG Ausztria 140
16 Magyar Nemzeti Bank Rt. Magyarország 929
17 MICROSOFT s.r.o. Csehország 271
18 GlaxoSmithKline, s.r.o. Csehország 207
19 Kürt Computer Rendszerház Rt. Magyarország 70
20 Faurecia FS Sp. z o.o. Lengyelország 1347
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk

Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője

A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk