kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 7 éve

Honnan tudhatod előre, hogy utálni fogod a munkahelyed?

Mint tudjuk az első benyomás döntő. Persze finomodhat a kép, sőt akár meg is téveszthet a külcsín, hiszen az adott helyen dolgozó embereket nem biztos, hogy minősíti az őket körülvevő környezet, akár negatív, akár pozitív irányban. De levonhatunk következtetéseket az álláshirdetésből, az érdeklődő telefonra, e-mailre adott válaszból, természetesen az adott cég honlapjáról vagy éppen közösségi média megjelenéseiből. stb. is. De miből még? Mindenesetre nem árt alaposan utánanézni, hol is szeretnénk az elkövetkezőkben dolgozni.

Ha az ember egy nagy és közismert céghez megy dolgozni, akkor valamivel könnyebb dolga van, hiszen nagyobb eséllyel talál a vállalatról bővebb információt, véleményeket. A kisebbek esetén azonban inkább a szerencsére van utalva, hiszen annak is kevesebb a valószínűsége, hogy az ismeretségi körben lesz valaki, aki már dolgozott ott, vagy ismer valakit... stb. A cégkultúrára utaló jelek felismerésére, a releváns információk kiszűrésére adnak néhány tippet a FastCompany által megkérdezett szakértők.

Nem árt például észrevenni a különbséget céges hozzáállás tekintetében, hogy méltán büszkék a vállalatra, a teljesítményre, de tudják, hogy adott esetben van még mi tanulniuk, és akár tévedhetnek is vagy arrogánsak, túlzottan magabiztosak. Egy egészséges cégkultúrában jelen kell lennie a szerénységnek és a kételkedésnek is.

Egy kis szkepticizmus sem árt, érdemes figyelni a következetlenségekre. Az utóbbi években egyre több szó esik az employer brandingről, amely - ha jól csinálják - valóban tükrözi a cégkultúrát, és a megfelelő embereket vonzza be, ha viszont nem, akkor csak a marketing egy következő szintje. Így azt kell észrevenni, ha a cég által közvetített üzenetek és a valós vélemények nem egyeznek. Az állásinterjún, azon kívül, hogy a jelölt rákérdez a cégkultúrára, konkrét példát is jó kérni az interjúztatótól, hogy a gyakorlatban, a mindennapokban, hogyan működik, érvényesül ez a kultúra. Ebből az is kiderülhet tudják-e valóban, hogy az adott esetben hangzatos kifejezések mögött mi van, és saját élményeik vannak-e róla.

Olyan munkavállalókkal is érdemes szót váltani, akik nem a céges központban dolgoznak, esetleg támogató pozíciót töltenek be. Vagyis például egy mérnöki profilú vállalkozásnál megkérdezni az értékesítőt vagy a pénzügyest, mennyire érzik magukat a cég részének, mennyire értékelik a munkájukat.

Aztán ott van az egyik döntő kritérium, ami alapvetően határozhatja meg, hogy valaki hogy érzi magát egy munkahelyen, illetve elvállalja-e egyáltalán a munkát: a főnök személye. (Erről szakértői véleményt itt is olvashat.) Egy állásinterjún is el lehet menni személyes irányba, vagyis megkérdezni az interjúztatót, hogy mióta dolgozik a cégnél, és ha szereti, miért. A legutóbbi a legfontosabb, mert itt a saját szubjektív véleményét kell kifejtenie. Aztán ezt is össze lehet vetni a cég által magáról kialakítani vágyott képpel.

Ahogy már a korábbi javaslatok közt is elhangzott, érdemes alapvetően nyitott szemmel járni, vagyis figyelni, hogy hogyan bánnak a jelölttel a kiválasztási folyamat során, ugyanakkor hogyan bánnak egymással a cég alkalmazottai. Ha valaki mondjuk az asszisztensével gorombán és elutasítóan bánik, az valószínűleg a többi alkalmazottal sem viselkedik másként.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk