Megtérülnek az irodai zöld beruházások
Bár a "zöld" irodák még nem hódítottak teret hazánkban, sok vállalatnál már felismerték: a környezettudatos intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetnek, a dolgozók komfortérzetét is javíthatják, és akár milliós költségeket takaríthatnak meg. A cégek igényeihez mérten folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca is.
A globális felmelegedésnek ugyan nem első számú okozója az irodák környezetszennyezése, azonban ez az a terület, ahol az átlagember is sokat tehet a klímaváltozás ellen az irodai eszközök környezettudatos használatával - mondta Havasi Péter, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) programvezetője a közelmúltban rendezett Zöld Iroda Napon. Az iroda tevékenységének környezeti hatásai - az energiafelhasználás, levegő-, víz- és talajszennyezés, a hulladékok és a kockázatok területein - az ökotérképezés módszerével tárhatók fel, majd a problémákat egy munkaprogram alapján korrigálni lehet. A világon az összes nyersanyag és energia 40 százalékát az irodák használják fel, ezért Havasi Péter szerint a dolgozók szemléletén fokozatosan változtatni kell, képzéseken meg kell értetni velük, miért tegyenek többet a környezetükért.
Hasonló véleményt fogalmazott meg Kapusy Pál, a KÖVET ügyvezetője is, aki szerint fontos, hogy a dolgozókban kialakuljon a környezettudatos gondolkodás, és ismereteiket ne csak a munkahelyen, hanem otthon is alkalmazzák. Szerencsére a tendencia azt mutatja, hogy a vállalatoknál egyre nagyobb figyelmet kap a környezetmenedzsment, több mint 1100 cégnél működik környezetközpontú irányítási rendszer, és nyolc vállalatnál már van az Európai Unió rendeletén alapuló, úgynevezett EMAS rendszer - fogalmazott Kapusy Pál.
Mint mondta, előfordult már, hogy maguk a dolgozók kezdeményezték, legyen a vállalatnál szelektív hulladékgyűjtés, de leginkább a vezetésen múlik, bevezetnek-e környezettudatos intézkedéseket. A cement- és betongyártó Holcimnél például, amely már számos, az energiafelhasználás csökkentésére irányuló beruházást hajtott végre, a HR osztály feladata a környezetmenedzsment. A KÖVET ügyvezetője szerint azonban ebben a beszerzési osztálynak van még kiemelt szerepe, mivel itt döntik el, milyen irodaszereket, tisztítószereket, bútorokat vásárolnak, és ehhez itt alakítják ki a szempontokat.
A környezetvédelmi intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetünk: a kellemesebb munkakörnyezetben a munkatársak is lelkesebben, motiváltabban, kevesebb hibával dolgoznak, és mindez még gazdaságilag is megtérül. Évente több millió forintot lehet megspórolni, ha a hagyományos izzókat energiatakarékos izzókra cseréljük, de százezreket lehet megtakarítani azzal is, ha a számítógépeket éjszakára és amikor nem vagyunk az irodában, kikapcsoljuk. Az Egyesült Királyságban például évente 50 milliárd forintnyi energiát pocsékolnak el a cégek a bekapcsolva hagyott számítógépek miatt. Ugyancsak a költségeket csökkenti, ha a klímaberendezést és a fűtést megfelelően használjuk. Igaz, hogy az újrahasznosított papír és az ergonomikusabb bútorok még többe kerülnek a hagyományosnál, de hosszú távon megéri ezeket beszerezni, ráadásul ma már a márkaépítésben is szerepet játszik, ha egy cég társadalmi és környezetvédelmi felelősséget is vállal - jegyezte meg Kapusy Pál.
A vállalatok részéről jelentkező igény hatására folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca, a Zöld Iroda Napon több mint húsz - bútor-, papír- és nyomtatógyártók, hulladékkezeléssel, takarítószerekkel és rendezvényszervezéssel foglalkozó - cég mutatta be termékeit. A börzével egybekötött képzésen pedig közel félszázan vettek részt. Idén ismét meghirdették a Zöld iroda versenyt is, amelynek célja, hogy az egymással versengő irodai munkahelyek minél nagyobb környezeti javulást érjenek el. A győztes az Év zöld irodája címet nyerheti el, amellyel korábban többek között a Magyar Posta Beruházási és Ingatlan Igazgatósága, valamint a Bárczy Környezetvédelmi Kft. büszkélkedhetett.
Szilágyi Katalin
Hasonló véleményt fogalmazott meg Kapusy Pál, a KÖVET ügyvezetője is, aki szerint fontos, hogy a dolgozókban kialakuljon a környezettudatos gondolkodás, és ismereteiket ne csak a munkahelyen, hanem otthon is alkalmazzák. Szerencsére a tendencia azt mutatja, hogy a vállalatoknál egyre nagyobb figyelmet kap a környezetmenedzsment, több mint 1100 cégnél működik környezetközpontú irányítási rendszer, és nyolc vállalatnál már van az Európai Unió rendeletén alapuló, úgynevezett EMAS rendszer - fogalmazott Kapusy Pál.
Mint mondta, előfordult már, hogy maguk a dolgozók kezdeményezték, legyen a vállalatnál szelektív hulladékgyűjtés, de leginkább a vezetésen múlik, bevezetnek-e környezettudatos intézkedéseket. A cement- és betongyártó Holcimnél például, amely már számos, az energiafelhasználás csökkentésére irányuló beruházást hajtott végre, a HR osztály feladata a környezetmenedzsment. A KÖVET ügyvezetője szerint azonban ebben a beszerzési osztálynak van még kiemelt szerepe, mivel itt döntik el, milyen irodaszereket, tisztítószereket, bútorokat vásárolnak, és ehhez itt alakítják ki a szempontokat.
A környezetvédelmi intézkedésekkel nemcsak a klímaváltozás ellen tehetünk: a kellemesebb munkakörnyezetben a munkatársak is lelkesebben, motiváltabban, kevesebb hibával dolgoznak, és mindez még gazdaságilag is megtérül. Évente több millió forintot lehet megspórolni, ha a hagyományos izzókat energiatakarékos izzókra cseréljük, de százezreket lehet megtakarítani azzal is, ha a számítógépeket éjszakára és amikor nem vagyunk az irodában, kikapcsoljuk. Az Egyesült Királyságban például évente 50 milliárd forintnyi energiát pocsékolnak el a cégek a bekapcsolva hagyott számítógépek miatt. Ugyancsak a költségeket csökkenti, ha a klímaberendezést és a fűtést megfelelően használjuk. Igaz, hogy az újrahasznosított papír és az ergonomikusabb bútorok még többe kerülnek a hagyományosnál, de hosszú távon megéri ezeket beszerezni, ráadásul ma már a márkaépítésben is szerepet játszik, ha egy cég társadalmi és környezetvédelmi felelősséget is vállal - jegyezte meg Kapusy Pál.
A vállalatok részéről jelentkező igény hatására folyamatosan bővül a környezetbarát irodaszerek piaca, a Zöld Iroda Napon több mint húsz - bútor-, papír- és nyomtatógyártók, hulladékkezeléssel, takarítószerekkel és rendezvényszervezéssel foglalkozó - cég mutatta be termékeit. A börzével egybekötött képzésen pedig közel félszázan vettek részt. Idén ismét meghirdették a Zöld iroda versenyt is, amelynek célja, hogy az egymással versengő irodai munkahelyek minél nagyobb környezeti javulást érjenek el. A győztes az Év zöld irodája címet nyerheti el, amellyel korábban többek között a Magyar Posta Beruházási és Ingatlan Igazgatósága, valamint a Bárczy Környezetvédelmi Kft. büszkélkedhetett.
Szilágyi Katalin
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?
A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- A Lidl és a Graphisoft kapta a Deloitte Zöld Béka díját 3 hónapja
- EP: a zöld átállás során tekintettel kell lenni a nemek közötti egyenlőségre 3 hónapja
- Jubileumi HR konferencia a Debreceni Egyetemen 4 hónapja
- 18 millió munkavállaló átképzése is kell az európai zöld átálláshoz 7 hónapja
- Új vezető a Nano Energies élén 11 hónapja
- Vállalati beszámolási kötelezettség a fenntartható működésről 1 éve
- Előkelő helyezést ért el a Soproni Egyetem a fenntartható egyetemek világranglistáján 1 éve
- Erasmus: Akár havi 60 ezer forinttal is nőhet a külföldi ösztöndíjasok apanázsa 2 éve
- A digitalizáció szerepe az X, Y és Z generáció alkalmazkodására és viselkedésére munkahelyi környezetben 2 éve
- 2500 új zöld munkahelyet teremt világszerte a Schneider Electric 2 éve
- Több mint ezer zöld óvoda és 150 ökoiskola működik az országban 2 éve