kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Újra az irodában? Annyira megszoktuk a home office-t!

Munkavállalók ezrei sóhajtoznak ekképpen, amikor a cégek elkezdik a visszatérés előkészítését. Akadnak szép számmal, akik viszont már toporogva várják az iroda kapujának átlépését. A visszatérés kérdése megosztó. Minden cégnek a számára legjobb mixet kell megtalálnia. Csikós-Nagy Katalin a pro és a kontra érveket foglalta össze.

A koronavírus-járvány következtében bevezetett home office után a vállalatok lassan visszatérnek az irodába, még akkor is, ha a munkahelyi mindennapok sok cégnél már nem ugyanazt jelentik majd a jövőben, mint eddig. Sok helyen például átértékelődött a home office, mint hosszú távú lehetőség. Mindez örömöt, félelmet, megkönnyebbülést és bizonytalanság érzését egyaránt kiválthatja a kollégákból - és fontos leszögezni: minden érzés teljesen normális egy ilyen szituációban.

Amiért a home office-t szeretjük


A „békeidőben” való home office működés nem véletlenül vonzó a legtöbb munkavállalónak. Az alábbi pontok azokat a pozitívumokat összegzik, amelyek a home office mellett szólnak:
- ebben a rendszerben biztosított az otthoni környezet kényelme,
- megspóroljuk az utazási időt és költséget,
- többen úgy érzik, hogy így könnyebben megvalósítható a munka-magánélet egyensúlya,
- segítséget jelenthet azoknak, akik nehézségét élik meg, ha például nincs aki vigyázzon például egy nyári időszakban a gyerekre, miközben be kell járni dolgozni, és így egyedül hagyni a gyereket otthon,
- sokak hatékonyabban tudnak otthonról dolgozni.

Az irodába való visszatérés előnyei


Viszont az sem véletlen, hogy azok a cégek, amelyek biztosítják a home office lehetőségét, gyakran maximalizálják az otthon tölthető időt. Ennek az az oka, hogy az irodai munkavégzés pozitív oldalát is sok tényező alátámasztja.
Az irodai munka előnyeit az alábbi pontok summázzák:
- ráerősít a csapaton belüli együttműködésre - különösen fontos lehet a heti rendszerességű személyes találkozó a hatékony csapatszintű projektek menedzselésében,
- elősegíti a pozitív és közvetlen személyes és munkakapcsolatok kialakulását,
- hatékonyabb információáramlást biztosít, hiszen így gyorsabban elérhetjük azt, akitől kérdezni szeretnénk,
- megteremti a hovatartozás érzésének feltételeit,
- sokak számára az irodai környezet biztosítani tudja a hatékonyságot, főleg abban az esetben, ha hajlamosak vagyunk arra, hogy az otthoni tényezők eltereljék a figyelmünket. (el kell mosogatnom, vár rám a mosás, a gyerek feladatai, stb…)

A személyiség, mint befolyásoló tényező


Az, hogy kinél mennyire hangsúlyosan jelenik meg egy-egy előny vagy épp hátrány a home office működéssel kapcsolatban, erősen személyiségfüggő is. Az extrovertált, társaságkedvelő, együttműködő típusú munkatársaknak plusz motivációt, és így akár magasabb teljesítményt is jelenthet, ha közösségben dolgozhatnak, hiszen alapigényük a kapcsolódás. Ezek a kollégák kimondottan nehezen élik meg az egyedüllétet, mivel ők a társasági jelenlétből, a másokkal való kommunikációból töltődnek.

A másik oldalon pedig ott vannak az introvertált, elemző, visszahúzódóbb típusú munkavállalók, akiknek nagy előnyt jelenthet, ha lehetőségük van az otthonuk nyugalmában, egyedül dolgozni, mivel ők egy csendesebb környezetben sokkal jobban tudnak működni. Egy dolgot azonban velük kapcsolatban is fontos megértenünk: hiába szeretnek egyedül lenni, a tudatosan választott, kikapcsolódást jelentő egyedüllét nem egyenlő a magányossággal és az elszeparáltsággal. A munkatársakkal való kapcsolódás az extrovertáltakhoz hasonlóan számukra is fontos, csak épp más dimenzióban - nekik a kevesebb, de mélyebb kapcsolat hiányzik a társaságban való nyüzsgés helyett.

A személyiségünkön túl természetesen az egyéni élethelyzetünk is nagy hatással van arra, hogyan éljük meg az otthoni vagy irodai munkavégzést. Egy extrovertált, alapvetően társaságkedvelő kolléga a munkatársai társaságában is feszült maradhat, ha a gyermeke felügyelete nincs biztosítva, de személyiségtől független nehézséget jelenthetnek még a technikai kihívások és a bizonytalan, otthoni munkavégzésre vonatkozó vállalati szabályok is.

Tanulságok és amit sosem válthat ki az online világ


Egy biztos: az elmúlt időszak sok cég esetében mutatott rá arra, hogy a munka egy jelentős része hatékonyan végezhető otthonról is. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmünket, hogy a sikeres munkavégzés egy nagy szeletét teszi ki a hatékony kommunikáció és az a fajta együttműködés, amelyet kizárólag online nem tudunk megvalósítani. Ugyan láthatjuk egymást a monitor kijelzőjén, de hiányoznak az apró, kamerán keresztül nem látható gesztusok, és ugyan néha komoly pluszt jelent, ha otthonról dolgozhatunk, hosszú távon jó hatással lehet a hatékonyságunkra, a belső ritmusunkra és a békés családi működésünkre is, ha a munkaállomásunk fizikailag távol van az otthonunktól.

Minden cég számára fontos levonni az elmúlt időszak tanulságait. Amennyiben a munka jellege lehetővé teszi, érdemes a munkavállalókat bevonva, a kollégák igényeit figyelembe véve egy olyan home office rendszert kialakítani, amely valóban támogatja a hatékonyságot, növeli a motivációt és a munkavállalói elégedettséget.

Csikós-Nagy Katalin, HR-Evolution Kft.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk