kapubanner for mobile
Szerző: Dr. Poór Ferenc
Megjelent: 17 éve

A mediáció, a közvetítési eljárás folyamata

A közvetítési eljárás lényege, hogy eredményeként létrejöjjön a felek közötti vitát lezáró megállapodás. A mediáció folyamatának eszenciája az, hogy a felek közös gondolkodással keressék meg a vitás ügy megoldásának módját, tudjanak javaslatot tenni a kölcsönösen elfogadható megoldás és a megállapodás kidolgozására.

Hangsúlyozni kell, hogy a megállapodás nem ítélet, nem megítélt dolog. A mediáció konstruktív megbeszélés, meghatározott elemeket magában foglaló folyamat.

Első megbeszélés

A közvetítő az eljárásra való felkérés elfogadást követően megbeszélésre hívja az érintetteket, amelyen mindenekelőtt azt tisztázzák, hogy személyesen vesznek részt a közvetítő eljárásban, vagy képviselőt bíznak (bízhatnak) meg az eljárásban való részvétellel. Az első megbeszélésen a feleknek, jogi személy esetén a képviseletre jogosult személynek jelen kell lenni (személyesen). Az érintett fél első megbeszélésről való távolmaradása esetén az eljárás meg sem kezdődhet.

Az első megbeszélésen a mediátor tájékoztatja a feleket az eljárás főbb szakaszairól, a megegyezés folyamatáról. A közvetítői tájékoztatás arra is kitér, hogy a felek személyüket terhelő titoktartási kötelezettségről külön is megállapodhatnak. A tájékoztatás része az is, hogy a közvetítő az egyik féltől kapott információkat közölheti-e a másik féllel.

Megállapodás a közvetítésről

A felek az első megbeszélés alapján kérik a közvetítés lefolytatását, akkor erre írásbeli nyilatkozatot kell tenniük, s meg kell állapodniuk a költségek viselésének módjáról, valamint az eljárás megszüntetésének eseteiről. Megállapodás szükséges a feleket terhelő titoktartás kötelezettségéről, valamint mindazokról a tényezőkről, amelyeket kölcsönösen szükségesnek tartanak.

A külön megállapodás hiányában a közvetítői eljárás költségeit az érintettek egyenlő arányban viselik. A közvetítői eljárásban pontosítani kell, hogy a felek saját költségeiket, valamint az eljárásba bevont általuk kért személyek költségeit (szakértők, tanuk) saját maguk viselik.

További megbeszélések

Az eljárásban a közvetítőnek egyenlő bánásmódban kell részesítenie a feleket és lehetőséget kell adni számukra, hogy kifejthessék álláspontjukat (álláspontjaikat), továbbá bemutathassák a birtokukban lévő írásos anyagokat (okiratokat). A második és további megbeszéléseken már nem kötelező a felek személyes jelenléte, amennyiben az első megbeszélés alkalmával megállapodtak abban, képviselőjük (képviselőik) útján vesznek részt az eljárásban. A mediátor a létrejött megállapodásnak megfelelően minden érintett jelenlétében vagy külön-külön tartott megbeszélések formájában is folytathatja az eljárást. A külön-külön folytatott megbeszéléseken elhangzottakat közölheti a másik féllel, amennyiben azonban a tájékoztatást adó fél megtiltotta közleménye továbbítását, akkor ez a másik féllel folytatott külön megbeszélés keretében nem adható tovább.

Szakértő bevonása az eljárásba

Szóltam már korábbi írásaimban arról, hogy a közvetítői munkához szükséges ismereteken kívül nagyon lényeges, hogy a konfliktus tárgyában felkészült szakember kapcsolódjék be az eljárásba, ha ez szükségesnek látszik. A konfliktus kezelő eljárás keretében felmerülhetnek speciális kérdések, amelyekről sem a felek, sem a közvetítő nem rendelkezik megfelelő szakmai információval (ismerettel). Az ilyen esetben a partnerekkel egyetértésben szakértőt lehet felkérni. A szakértőt is érintik az összeférhetetlenségre és a titoktartásra vonatkozó szabályok. A szakértőnek is nyilatkoznia kell, hogy elfogadja-e a felkérést, amennyiben igen, akkor 30 napon belül kell szakvéleményét elkészíteni, átadni. Kivételes esetben egy ízben meghosszabbítható ez a határidő, ehhez az érintettek egyetértése is szükséges. A szakértő személyesen is részt vehet a közvetítői megbeszéléseken, amennyiben ehhez hozzájárulnak a felek.

A szakértőt munkájáért szakértői díj és költségtérítés illeti. A közvetítésről rendelkező törvény nem állapít meg ehhez díjtételt, tehát szabad megállapodás tárgyát képezi, amelyhez azonban érdemes az igazságügyi szakértői díjazást figyelembe venni. A szakértői tevékenységgel járó költségek természetesen a vitában érintetteket terhelik. Amennyiben a közvetítői eljárást veszik igénybe a konfliktusban érintet felek, akkor szükség esetén indokolt szakértőt bevonni a folyamatba, élni kell ezzel a lehetőséggel az ügy mielőbbi lezárása érdekében.

A konfliktusban érintett személyek kezdeményezhetik a szakértőn kívül további egyén bevonását, meghallgatását tanúként. A törvény /2002. évi LV törvény/ nem szabályozza sem a szakértő, sem a tanú igénybevételét, státusát. Ezért mind a szakértő, mind a tanú által előadottakat a konfliktusban érintett felek és a közvetítő szabadon értékelheti. Ebben az eljárásban hamis tanúzás, vagy hamis szakértői véleményadás megállapítására nincs lehetőség.

Az eljárás befejezése, a megállapodás

A mediációs eljárás leglényegesebb mozzanata a befejezés. Ennek egyik lehetőségét a megállapodás aláírása jelenti, a másik eset, amidőn az egyik, vagy mindkét fél közli, hogy az eljárás megszüntetését kéri/kérik. Amennyiben az egyik fél, vagy a felek együttesen közlik a közvetítővel, hogy az eljárást befejezettnek tekinti/tekintik, akkor a folytatásnak nincs helye. Befejeződik az eljárás akkor is, ha a felek megállapodása hiányában az eljárás megindításától (a közvetítői megbízás napjától) négy hónap eltelt.

A vitát felek együttes jelenlétében megköthető megállapodást a közvetítő foglalja írásba, amit a mediátornak és a feleknek - jogi személy esetén a meghatalmazott képviselőnek - alá kell írniuk. A már aláírt megállapodásban esetleg hiba található - név-elírás, téves adat, helytelen számítás stb. -, akkor a közvetítő az érintettek együttes kérése alapján a kijavítást elvégzi. Vita tárgyát képezheti az az eset, amikor egyik fél kérelme vonatkozik a "hiba" javítására, ugyanis ezekre az esetekre a törvény (lásd az előbbi bekezdésben) nem tartalmaz intézkedést. Amikor egyik félnek jelentős érdeke fűződik a javításhoz, akkor nagy a valószínűsége annak, hogy bírósági útra tereli

A megállapodás végrehajtása

Közvetítői eljárást csak akkor érdemes kezdeményezni, ha a felek között az adott vitát leszámítva korrekt kapcsolat áll fenn, vagyis reálisan számolni lehet azzal, hogy a megállapodást önkéntesen végrehajtják. A közvetítő előtt létrejött megállapodás nem érinti a feleknek azt a jogát, hogy a vita tárgyát képező igényüket bíróság, vagy választott bíróság eljárása keretében érvényesítsék. Ennek az a jelentősége, hogy a közvetítői eljárás befejezését követően indult bírósági, vagy választott bírósági eljárásban a felek nem hivatkozhatnak a másik fél által a vita lehetséges megoldásával összefüggésben a mediációs eljárásban kifejtett álláspontra, javaslatra, továbbá a másik félnek a közvetítői eljárás során tett elismerő joglemondó nyilatkozatára sem.

Nagyon lényeges, hogy a vita közvetítő eljárással való elhúzását azzal lehet megakadályozni, hogy a mediációban létrejött megállapodás ellenére bármelyik érintett bírósághoz fordul, a pert kezdeményező fél a perbeli döntésre való tekintet nélkül kötelezhető a felmerült költségek megfizetésére. Abban az esetben, ha a felperesre csupán a közvetítői eljárást befejező megállapodásban foglaltak iránt, annak nem teljesítése miatt indít pert, akkor a vesztest terheli a perköltség. A mediáció után kezdeményezett bírósági, választott bírósági eljárásban a nyertes fél igényelheti a közvetítői eljárás során felmerült költségeinek megtérítését is az ellenérdekű féltől.

A közvetítői eljárás díja

A mediációs tevékenység díjjal jár, ezen felül a közvetítő kérheti az eljárással kapcsolatban felmerült igazolt költségei megtérítését is, ezekre gyakran kérnek előleget. A közvetítői díj összegében a felek és a közvetítő szabadon állapodnak meg. A közvetítői tevékenység igénybevétele előtt az érintetteknek fel kell mérniük a várható kiadásokat, ajánlott ezt összevetni a peres eljáráséval. Mérlegelni szükséges a konfliktus melyik esetben oldható fel rövidebb idő alatt, a várható rövidebb befejezés megfelelően kárpótolja-e az érintetteket. Hazánkban a közvetítői tevékenység eredményessége, hatékonysága nehezen ítélhető meg, a viszonylag kevés tapasztalat alapján nehéz prognózist készíteni. Az tételezhető fel, hogy a nagyobb értékre vonatkozó viták esetében célszerű a közvetítés alkalmazása, továbbá olyan felek esetében, aki valóban érdekeltek a vita megoldásában.

Ki lehet mediátor?

A közvetítő tevékenységet csak az folytathat, akit az igazságüggyel foglalkozó minisztérium névjegyzékbe vett. A természetes személyek esetében a névjegyzékbe vétel feltétele a felsőfokú végzettség és a közvetítői tevékenység tárgyát (tartalmát) képező szakmai területen legalább öt éves gyakorlattal kell rendelkeznie, továbbá nem áll fent vele szemben törvényben meghatározott kizáró ok. Vannak vállalkozások, amelyek mediációval foglalkoznak. Azt a jogi személyt felveszik a közvetítői névjegyzékbe, amelynek létesítő okirata ezt a tevékenységet tartalmazza és van olyan tagja, alkalmazottja, aki a mediátori tevékenység folytatására jogosult (azaz a névjegyzékbe már felvették). A természetes személy a közvetítői tevékenységet főállás mellett, egyéb munkára irányuló jogviszonyban is elláthatja.

A közvetítői eljárás jogilag jól behatárolt (2002. évi LV törvény). A ma még viszonylag kevés esetben alkalmazott alternatív konfliktus megoldási eljárás feltételei megfelelően biztosítottak, ezért szélesebb körű felhasználása indokolt volna. A közvetítő eljárás ismertetésére az indított, hogy a lehetőség megismerése nyomán szélesebb körben fogják alkalmazni ezt a módszert a viták megoldásában, amit szükségesnek tartok.

Dr. Poór Ferenc

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk