Megjelent: 17 éve

Elkötelezettség - teljesítmény - eredményesség - avagy a kiválóság titka

A teljesítményértékelés, a tehetségek vonzása és megtartása - ahogy ez a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. által végzett Legjobb Munkahely Felmérés eredményeiből is évről-évre kiderül - jellemzően kritikus területnek számítanak a hazai vállalatok humán szakemberei számára.

Márpedig a teljesítményértékelés dilemmái, a gyengülő elkötelezettség illetve a megtartás nehézségei a kiváló vállalati teljesítmény elérését jelentősen befolyásoló kihívások közé tartoznak. Nem kétséges, hogy a HR nagyban hozzájárulhat az üzleti stratégia megvalósításához olyan humán rendszerek és folyamatok kialakítása és működtetése révén, amelyek elősegítik és fenntartják a kiválóság és teljesítményorientáltság kultúráját egy szervezeten belül.

Jack Welch, a General Electric volt elnök-vezérigazgatója szavait idézve: "Vállalatcsoportunk legjobbjai kétségtelenül tisztában vannak azzal, mi az eredményesség - a tényleges és korlátok nélküli eredményesség - titka. Mindez a kihívásokkal szembesülő, önállósággal felhatalmazott, továbbá motiváló elismeréssel jutalmazott emberek csoportjaiban rejlik - a szervezet minden egyes tagjának elkötelezettségében, az egyének bevonásában, véleményük figyelembe vételében és a sikerekhez való hozzájárulásukban. Az ilyen működés nem csupán megnöveli, de megtöbbszörözi a teljesítményt és eredményességet."

A teljesítményközpontú személetmód érvényeítése a vállalatirányításban érinti többek között a vállalati teljesítményértékelési folyamatot, a célkitűzés rendszerét, a vezetői támogatás, a jutalmazás illetve a képzés-fejlesztés területeit. Jack Welch szavai a felhatalmazásról, az elismerésről és a bevonásról nem csupán egy globális szintű sikervezető jó tanácsai, hanem egy átgondolt és következetes vállalatirányítási modell vezérelvei - és mint ilyenek, elleshetők, megtanulhatók, kamatoztathatók.

A Legjobb Munkahely Felmérésben részt vett vállalatok eredményeit elemezve fontos szempontot jelent, hogy az adott szervezet dolgozóinak elkötelezettsége eléri-e azt a kritikus szintet, ahol annak már valós pozitív hatása lehet a vállalat üzleti eredményeire. Izgalmas tanulságokat ígér a kiemelkedően magas dolgozói elkötelezettséggel jellemezhető vállalatok gyakorlatainak összevetése az alacsonyabb eredményt elért szervezetekével. Mit csinálnak jobban, máshogy, többet? Miben tartanak lépést, és miben maradnak le a többiek?

Kihívó teljesítménycélok kitűzése - Merészség vagy óvatosság?
A kiemelkedő elkötelezettségi eredményeket mutató vállalatok egyik fontos megkülönböztető tényezője a dolgozók számára folyamatosan izgalmas és kihívó feladatok és célok állítása, csakúgy, mint a vállalat hosszú távú elképzeléseiről való tájékozottság. Ezen cégek munkatársai 20-25 százalékponttal pozitívabban ítélik meg ezeket a kérdéseket, mint a többi szervezet dolgozói.

A humán kérdőívek összegzése alapján a vezetők 85 százaléka, a munkatársaknak pedig kétharmada részesül teljesítmény alapú változó fizetésben. Érdekes megfigyelés, hogy a különböző eredményű vállalatok mennyire jutalmazzák a kiemelkedő teljesítményt. A magas elkötelezettségű cégek többségében 1,5-2-szeres fizetésemelésben részesül egy átlagon felül teljesítő kolléga, de mintegy 10 százalékos arányban a 2,5-szeres emelés is megjelenik. A gyengébb elkötelezettségű cégek esetében ezek a tendenciák kevésbé figyelhetők meg. De vajon mit tekintenek a cégek kiemelkedő, jutalmazandó teljesítménynek? Az átlag feletti elkötelezettségi eredményekkel jellemezhető cégek megítélésében a kiváló egyéni és csapat-teljesítmény hangsúlyosan a legfontosabb, másodsorban pedig a szervezetben eltöltött éveket díjazzák.

Fontos kérdés az is, hogy vajon ugyanaz jelenti-e a munkatársak illetve a vállalat számára a kihívást? Fontos, hogy sikerüljön megtalálni azt az egyensúlyi állapotot, amikor a munkatársak számára valóban kihívó, de azért még reális célok kitűzése történik meg. Jelenleg a magyar dolgozók 44 százaléka érzi teljes mértékben, hogy vállalata folyamatosan kihívó, izgalmas célkitűzésekkel tartja lendületben, tehát úgy tűnik, ebben még van kiaknázatlan tartalék a hazai munkaadók számára. Számos vállalat esetében tapasztaljuk, hogy óvatos, könnyen elérhető célokat tűznek ki dolgozóik elé, amelyek teljesítése fejében jutalmat osztanak. Érdemes azonban feltenni a kérdést: mi az inkább elismerésre érdemes: a merészség, vagy az óvatosság?

Teljesítményarányosság - ha jobban dolgozom, többet is keresek?
A Hewitt tapasztalatai szerint a kompenzáció teljesítményarányossága a dolgozói elkötelezettség egyik kulcsa. Ennek ellenére még a legjobb eredményű szervezetek esetében is a dolgozóknak csak 41 százaléka látja úgy, hogy teljesítménye közvetlen hatással van fizetésére, illetve, hogy a dolgozókat hozzájárulásuk alapján ismerik el. A közepes erősségű munkatársi elkötelezettséggel jellemezhető szervezetek esetében az előző számadatok 22-27 százalék körül alakulnak, kifejezetten alacsony szintű elkötelezettség esetén pedig ennél még alacsonyabban. Hasonlóképpen meglehetősen gyenge az elégedettség a kiemelkedő teljesítmény jutalmazásával kapcsolatban: mindössze a dolgozók 33 százaléka látja úgy, hogy vállalata a kiváló teljesítményt kiemelkedően jutalmazza.

A Hewitt idén a Világgazdasággal közösen készíti el a Legjobb Munkahely Felmérést, amely térítésmentes részvételi lehetőséget kínál minden olyan Magyarországon legalább 2 éve működő, és legalább 50 főt foglalkoztató munkaadó szervezet számára, amely vállalja a "tükörbe nézés" kihívását, mert fontos számára dolgozóinak véleménye, elkötelezettsége.

Az idei felmérésre eddig már több mint 100 hazai munkáltató jelezte részvételi szándékát, de jelentkezni még nem késő! A Hewitt május 31-ig várja az érdeklődők jelentkezését. A Felmérésről bővebben a www.legjobbmunkahely.hu oldalon tájékozódhatnak.


  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

Kitüntetett autóbusz-vezetők: 9 ezerszer kerülték meg a Földet baleset nélkül

Közel 460 munkavállaló teljesítményét jutalmazta idén a Volánbusz kitüntetéssel, illetve elismeréssel – közülük mintegy 300 autóbusz-vezető... Teljes cikk

TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el

Jártamban-keltemben a minap, megkérdezték tőlem, hogy tudnék-e valami jótanáccsal szolgálni egy bevezetés előtt álló, egészen friss... Teljes cikk