Így küzd meg a SPAR a munkaerőhiánnyal
Idén tavasszal lett a SPAR Magyarország új humánerőforrás vezetője Szijjné Kállai Ildikó, aki mögött több évtizedes HR vezetői tapasztalat van. A kereskedelmi láncnál 13 ezer munkavállalóért felel. A legaktuálisabb munkaerő-piaci kérdésekről, a kiskereskedelemben különösen égető munkaerőhiányról, bérversenyről, toborzásról, hosszú távú terveiről kérdeztük az új HR igazgatót.
A megtartásra koncentrálunk, mely stratégiai feladat. Több belső projektünk is van, mely ezt a célt támogatja, a belső képzésektől kezdve a mentorprogramig. A belső kommunikáció fejlesztésére és a munkakörülmények javítására irányuló projektjeink is ezeket a célokat szolgálják.
Jelenleg 100 fő körüli betöltetlen pozíciónk van a hálózatban, amely egy 13 ezer fővel működő cég esetében nem tekinthető aggasztó számnak. Leginkább a szakeladók hiányával küzd vállalatunk.
Hogyan alakítottak a toborzás-kiválasztási folyamataikon mióta ez a tendencia jellemző?
Az idei évben a belső dolgozói ajánlási rendszerünket erősítettük meg, melynek lényege, hogy a saját dolgozóink által hozott új munkavállaló után, amennyiben beválik, akkor az ajánló személy egy bizonyos összegű juttatásban részesül. Ez egy rendkívül jól működő rendszer. De használjuk a fiatalokat könnyen elérő csatornákat is, mint a Facebook, a Linkedin, de saját karrier weboldallal is rendelkezünk.
Szijjné Kállai Ildikó: A tanulószerződéseket a teljes képzési időre kötjük meg, így két évre biztosítunk gyakorlati helyet a tanulóknak
Esetleg milyen formabontó eszközöket vetettek be?
A kereskedelmi láncok közül egyedülállóan működtetünk toborzóirodát Budapesten, a Nyugati téren található üzletünknél. A cél, hogy minél közvetlenebb kapcsolatba kerüljünk az álláskeresőkkel, minél hatékonyabban tudjuk elérni őket. Ebben az irodában két HR szakértő várja a jelentkezőket, akik releváns választ tudnak adni személyesen a felmerülő kérdésekre, illetve jelentkezni is lehet helyben a nyitott pozíciókra, valamint állásinterjúra is lehet időpontot egyeztetni.
Állásbörzéken saját standdal jelenünk meg, áruháznyitás esetén pedig a konkrét helyszínen történik célzott, lokális toborzás.
A toborzás-kiválasztás terén egyértelműen érezhető a digitalizáció előretörése. A munkavállalóink közel 80%-a középkorú és csak 20%-a 30 év alatti, amely arányok hasonlóak a hozzánk jelentkezők esetében is, ezért nekünk meg kell találni a jó mixet, amivel el tudjuk érni a hozzánk csatlakozni szándékozókat.
A kereskedelmi láncok között komoly bérverseny is zajlik, folyamatosan lehet hallani egyes versenytársaknál a béremelésekről, rugalmas munkaidőről stb., a SPAR mintha ebben kevésbé lenne benne vagy kevesebbet hallunk róla? Mekkora a fluktuáció ebben a helyzetben? Hogyan igyekeznek azt kezelni?
Azt ígérjük, amit be is tudunk tartani: a bérkommunikációnk személyre szabott, nem operálunk olyan fogalmakkal, mint az átlagbér, mivel diverzifikált a hálózatunk felépítése. Sokféle formátummal és boltmérettel dolgozunk, ahol az átlagbér fogalmának használata félrevezető lehet. Beszédes, hogy a boltvezetőink, a területvezetőink, valamint a régióvezetőink körében az idei évben a fluktuáció 1% körüli. A fluktuációs rátánk összeségében pedig egy év alatt közel 7 százalékponttal csökkent, mely alátámasztja a bérfelzárkóztatási stratégiánk helyességét. Az idei évben pedig további 4 százalékpontos csökkenést tervezünk a fluktuáció tekintetében. Annak okait pedig folyamatosan monitorizzuk. Az exit-interjús kiértékeléseket kéthavonta elemezzük és igyekszünk minél gyorsabban reagálni az ott tapasztalt okok kezelésére. Emellett külön figyelmet fordítunk a korai fluktuáció kezelésére is.
A vállalat 2017-ben 10 milliárd forint értékű bérfejlesztést hajtott végre. Ez a szám 2018-ban eléri a 9 milliárd forintot. Ezen kívül bevezettünk egy hűségprogramot, amellyel a munkavállalók lojalitását szeretnénk honorálni. A programban különböző választható béren kívüli juttatások szerepelnek. Ebből a dolgozók a cégnél eltöltött hónapok, évek számától függően részesülnek. Ezen kívül 13. havi bért is adunk munkavállalóinknak.
Egyre több konferencián hallja az ember, hogy egyre inkább fókuszba kell, hogy kerüljenek a munkavállalók igényei, ezek az igények a SPAR-nál mennyire jelentkeznek? Mérik a dolgozóik elégedettségét, elkötelezettségét?
A dolgozói elégedettség felmérése az idei évben fókuszba kerül a teljes vállalatot illetően. Emellett folytatjuk a munkakörülmények javítását célzó projektünket.
Ha pedig egy-egy divízió részéről külön igény merül fel, arra igyekszünk a lehető leghamarabb reagálni, figyelemmel kísérve természetesen a piac változásait.
Sokszor elhangzik az is, hogy nagyon sok múlik a középvezetőkön - önöknél nyilván az üzletvezetőkön -, hiszen az egyik legjellemzőbb távozási ok pl. a kékgalléros munkavállalók esetében is a bánásmód, a vezetőiket képzik ilyen szempontból?
Vállalatunk nagy hangsúlyt fektet a vásárlók minőségi kiszolgálására, melynek kapcsán az idei év első felében a régió- és területvezetők komptencia-alapú fejlesztése zajlik. Terveink szerint az év második felétől a boltvezetői kört is bevonva folytatjuk ezen tevékenységünket.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így küzd meg a SPAR a munkaerőhiánnyal
2. oldal - Családias biztonság, rugalmas képzés, automata pénztárak