kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelet - a szakképzési hozzájárulást a saját munkavállalói részére szervezett képzéssel teljesítő hozzájárulásra kötelezett költségei elszámolásának feltételeiről és az elszámolás szabályairól

A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2003. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 28. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben, a szakképesítésért felelős miniszter véleményének kikérésével - a következőket rendeljük el:

1. § E rendeletet kell alkalmazni a szakképzési hozzájárulást a saját munkavállalói részére szervezett képzéssel teljesítő, az Szht. 2. §-ában meghatározott szakképzési hozzájárulásra kötelezett (a továbbiakban: hozzájárulásra kötelezett) költségei elszámolásának feltételeire és az elszámolás szabályaira.

2. § E rendelet alkalmazásában
a) belső képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói részére, teljes egészében saját munkaszervezetén belül, nem üzletszerűen szervezve valósít meg;
b) külső képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói részére, teljes egészében saját szervezetétől elkülönült, képzést folytató intézmény (a továbbiakban: képző intézmény) közreműködésével valósít meg;
c) vegyes képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett részben belső, részben pedig külső képzéssel valósít meg;
d) áthúzódó képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett több naptári évet érintően valósít meg.

3. § (1) A hozzájárulásra kötelezett a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 20. §-ában meghatározott felnőttképzési szerződés, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) szerinti tanulmányi szerződés (a továbbiakban: tanulmányi szerződés), vagy a tanulmányok folytatására történő munkáltatói kötelezés alapján megszervezett szakképzés költségeivel akkor csökkentheti az Szht. 3. §-ának (3) bekezdésében meghatározott bruttó kötelezettségét, annak legfeljebb 33 százaléka mértékéig, ha a következő feltételeknek együttesen megfelel:
a) a képzés a szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről szóló 45/1999. (XII. 13.) OM rendelet szerint történik;
b) a képzést az Fktv. 8. §-ának (5) bekezdése alapján nyilvántartásba vett képző intézmény szervezi;
c) az Fktv. 16. §-ának (2) bekezdése szerinti képzési program benyújtásra került. Nem szükséges a képzési program benyújtása az Országos Képzési Jegyzékben (a továbbiakban: OKJ) szereplő képzés, továbbá az akkreditált képzési program alapján folytatott képzés esetén;
d) a képzés az OKJ-ben szereplő szakképesítést ad, vagy megfelel a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (1) bekezdés c)-h) pontjaiban foglaltaknak, vagy nyelvi képzés;
e) a képzés minimális időtartama 15 óra, és nem kevesebb, mint 3 nap;
f) a teljes képzési óraszám
fa) szakmai képzés, vagy legfeljebb 30 százaléka általános képzés, nyelvi képzés, illetőleg a képzéshez kapcsolódó felnőttképzési szolgáltatás, vagy
fb) a munkavállaló munkakörének ellátásához szükséges önálló nyelvi képzés, vagy legfeljebb 30 százaléka általános képzés, illetőleg a képzéshez kapcsolódó felnőttképzési szolgáltatás;
g) a képzésre a Magyar Köztársaság területén kerül sor.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően nem szükséges a felnőttképzési szerződés megkötése, ha a munkavállaló képzése belső képzésként valósul meg.
(3) Belső képzés esetén az Fktv. 8. §-ának (1) bekezdése alapján egyszerűsített nyilvántartási eljárást kell alkalmazni.

4. § (1) Az OKJ-ben nem szereplő és nem akkreditált képzési program alapján folytatott képzések szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolása iránti kérelmet a képzés megkezdésének tárgyévében a hozzájárulásra kötelezettnek a székhelye szerint illetékes megyei (fővárosi) munkaügyi központhoz (a továbbiakban: munkaügyi központ) kell benyújtania a megyei (fővárosi) munkaügyi tanács (a továbbiakban: munkaügyi tanács) által meghatározott ügyrend szerint.
(2) A kérelemhez csatolni kell az 1. és 2. számú melléklet szerinti adatlapokat, valamint e mellékletekben felsorolt okiratokat. A kérelemben egy hozzájárulásra kötelezettre vonatkozó adatlaphoz több képzésre vonatkozó adatlap is csatolható.
(3) A hozzájárulásra kötelezett a saját felelősségére megkezdheti a képzést a munkaügyi tanács döntése előtt is. Amennyiben a hozzájárulásra kötelezett a képzést a munkaügyi tanács döntésének hiányában kezdi meg, és a munkaügyi tanács a kérelmet elutasítja, akkor a szakképzési hozzájárulási kötelezettséget a saját munkavállalói el nem fogadott képzésének költségeivel nem lehet csökkenteni.
(4) Amennyiben a hozzájárulásra kötelezett és a képző intézmény között létrejött szolgáltatási szerződés alapján ugyanazt az OKJ-ben nem szereplő képzést - a képzésben résztvevő munkavállaló tényleges munkavégzésének helyéhez igazodva - az ország különböző helységeiben bonyolítják le, a hozzájárulásra kötelezettnek csak a székhelye szerint illetékes munkaügyi központhoz kell benyújtania a képzés elszámolásának engedélyeztetése iránti kérelmét. A székhely szerinti munkaügyi tanács által hozott határozat hiteles másolatát a képzés megkezdésének tárgyévében kell bemutatnia a képzés lebonyolításának helyszíne szerint illetékes munkaügyi tanácsnak.

5. § (1) A kérelmet a munkaügyi tanács a benyújtástól számított 30 napon belül, vagy legkésőbb a soron következő ülésén bírálja el. Hiányos vagy ellentmondó adatokat tartalmazó kérelem esetén a határidőt a hiánypótlási felhívás teljesítésének időpontjától kell számítani. A munkaügyi tanács a döntéséről 8 napon belül értesíti a kérelem benyújtóját. A munkaügyi tanács az elutasító döntését köteles megindokolni.
(2) A munkaügyi tanács a kérelem elbírálásához szakértőt is igénybe vehet. A munkaügyi tanács vagy az általa felkért szakértő az indoklás alapjául szolgáló tények megállapításához helyszíni ellenőrzést is végezhet.
(3) Amennyiben a kérelem nem felel meg az e rendeletben foglaltaknak, a munkaügyi tanács a kérelmet elutasítja.
(4) A munkaügyi tanács elutasító döntésével szemben a hozzájárulásra kötelezett a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (a továbbiakban: FMM) címén az Országos Felnőttképzési Tanács (a továbbiakban: OFkT) Titkárságához fellebbezést nyújthat be az elutasítás kézhezvételétől számított 15 napon belül. Az OFkT a fellebbezés tárgyában 30 napon belül, vagy legkésőbb a soron következő ülésén dönt. Az OFkT a döntéséről 8 napon belül értesíti a hozzájárulásra kötelezettet, illetve az ügyben érintett munkaügyi tanácsot.

6. § Az OKJ-ben szereplő és az akkreditált képzési program alapján folytatott képzés tekintetében a hozzájárulásra kötelezett a 3. § (1) bekezdésében előírt felnőttképzési szerződés, tanulmányi szerződés, vagy a tanulmányok folytatására történő munkáltatói kötelezés alapján megszervezett képzésre vonatkozóan a képzés megkezdésének tárgyévében köteles az 1. és 2. számú mellékletek alapján elszámolást benyújtani a munkaügyi központ részére. Egy elszámolásban egy hozzájárulásra kötelezettre vonatkozó adatlaphoz több képzésre vonatkozó adatlap is csatolható.

7. § (1) A benyújtott kérelmekről és elszámolásokról a munkaügyi központ nyilvántartást vezet. A nyilvántartás vezetésére vonatkozó előírásokat a 3. számú melléklet tartalmazza.
(2) A munkaügyi központ a tárgyév első félévéről szóló nyilvántartást július hó 20. napjáig, a teljes tárgyévről szóló nyilvántartást a tárgyévet követő február hó 20. napjáig köteles megküldeni az FMM részére, valamint az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatóságának (a továbbiakban: OM Alapkezelő).

8. § (1) Külső képzés esetén a hozzájárulásra kötelezett és a képző intézmény közötti szolgáltatási szerződés és az annak alapján kiállított számla képezi az elszámolás alapját. A hozzájárulásra kötelezett köteles közölni a képző intézménnyel saját statisztikai azonosító számát.
(2) A belső képzés esetén a belső kapacitások igénybevételének elszámolása képzésenként, belső elkülönített számlán és bizonylaton történik.
(3) Vegyes képzés esetén az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(4) Áthúzódó képzés esetén a hozzájárulásra kötelezett a képzés költségeit teljesítésarányosan a hatályos számviteli szabályoknak, valamint a képzés tárgyévében érvényes pénzügyi előírásoknak megfelelően számolhatja el.

9. § Az Szht.-ben és az e rendeletben foglalt kötelezettségek teljesítését a FMM, a munkaügyi központ, az OM Alapkezelő, illetőleg az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal területileg illetékes igazgatósága ellenőrzi.

10. § Az elszámolható költségek körét a 4. számú melléklet tartalmazza. Az elszámolható költségek mértéke képzésben résztvevőnként és naponként nem haladhatja meg a kötelező legkisebb munkabér 40 százalékát.

11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szakképzési hozzájárulást a saját munkavállalók részére szervezett szakképzéssel teljesítő hozzájárulásra kötelezettek költségei elszámolásának feltételeiről és az elszámolás szabályairól szóló 32/2001. (IX. 14.) OM rendelet.

12. § (1) Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (a továbbiakban: OKÉV) a 2003. évi kérelmekről és elszámolásokról készült nyilvántartást 2004. február hó 20. napjáig megküldi a FMM és az OM Alapkezelő részére.
(2) Az OKÉV 2004. február hó 29. napjáig adja át a területileg illetékes munkaügyi központ részére azon kérelmeket, amelyek esetében az engedélyezési eljárás még nem zárult le.

A rendelethez kapcsolódó adatlapok:
1. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
2. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
3. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
4. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni

A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk

Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?

Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk

Temetési segély

Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk