Megjelent: 4 éve

7 szempont, hogy Téged hívjanak be interjúra

Az önéletrajz elkészítésekor ne felejtsd el, miért írod: azért, hogy személyes meghallgatást szerezzen neked. Egyetlen közös ismertetőjegye van minden jó önéletrajznak: az elküldését interjúmeghívás követi. Mondhat bárki bármit, ha nem hívtak be interjúra, akkor az önéletrajz nem érte el a célját. Ennek a célnak kell alárendelni a tartalmat és a formátumot. A következőkben a Karrier Intézet segítségével összegyűjtöttük a 7 legfontosabb tudnivalót, amit felhasználva elérheted, hogy téged hívjanak interjúra.

images

1. Az információ hatalom (lehet) avagy Te vagy a terméked

A termékek többségére az eladók valamiféle marketing és reklám tevékenységgel hívják fel a vevők figyelmét. Ahhoz pedig, hogy hatásos reklámot tudjunk magunknak csinálni, az első lépés mindig az információgyűjtés: tudnod kell mi az, amit értékesíteni akarsz, ismerned kell a munkaerőpiacot, a potenciális munkáltatókat, lehetőségeket és fizetéseket. Addig, amíg nem tudod kinek, mit és mennyiért szeretnél eladni, addig nincs sok értelme a reklámmal és marketinggel foglalkozni. Márpedig az önéletrajzod, a kísérőleveleddel kombinálva egyfajta marketinganyag - ezzel hívod fel a munkáltatók figyelmét magadra, sokszor ez az, amit veled kapcsolatban először látnak.

  • Indulj ki magadból!
    A sikeres állásszerzés alapja az alapos önismeret. Itt szoktak sokan elcsúszni: nincs világos, konkrét elképzelésük arról, hogy mit szeretnének. Meg kell határoznod, amilyen pontosan csak lehet, mi az, amiért lelkesedni tudsz, amit szívesen csinálnál naphosszat, évekig. Szánj időt, energiát saját magad feltérképezésére, hiszen a te életedről van szó, az ébrenléti időd többségét várhatóan munkával fogod tölteni. Sokan több időt töltenek a nyaralásuk megtervezésével, mint amennyit a karrierjük átgondolására szánnak. Ha nem boldogulsz egyedül, fordulj szakemberhez, a karrier-tanácsadó az, aki ilyenkor tud segíteni. Legyél tisztában a vágyaiddal, az elvárásaiddal, a képességeiddel, a tudásoddal, az értékeiddel és az eredményeiddel. Mit tudsz nyújtani, és mit vársz ezért?

  • Mire van igény?
    Ha már tudod mi az, amit te keresel, és mi az, amit „piacra szeretnél dobni”, a következő lépés a piaci információk beszerzése. Tudd meg, milyen cégek dolgoznak az adott területen, melyik mivel foglalkozik pontosan. Melyik cég, milyen területre keres(het) munkatársat? Mik az elvárások? Mik a feladatok? Milyenek a feltételek (fizetések)? Hol lehet rád szükség? Ha tudsz válaszolni legalább ezekre a kérdésekre, akkor már van értelme a marketinggel foglalkozni.

2. Neked kell megtalálnod őket!
Ha megvan a pontos információ a termékről (rólad) a piacról, és a szóba jöhető vásárlókról (munkáltatók) akkor a következő feladat: felhívni a munkáltató(k) figyelmét magadra, mint valamiféle megoldásra, az ő meglévő problémáira.

  • Nincsenek cégek és vállalatok
    Ezek csak absztrakt fogalmak, a „vállalatok”, „cégek” önmagukban nem léteznek: számodra mindig hús-vér képviselőik formájában fognak megjelenni, érzelmekkel, hangulatokkal és legfőképpen befolyásolhatósággal.

  • Melyik kaput döngeted?
    Az a lényeg, hogy a megfelelő emberhez juttasd el a minél hatásosabb „marketing üzeneted”. Többnyire nem a HR-es az, aki dönt a felvételről, próbáld meg megtalálni az igazi döntéshozót. Ha proaktívan és célzottan jelentkezel be vállalatoknál, sokkal nagyobb az esélyed, mint gondolnád. Ez gyakran azt jelentheti, hogy olyan cégeket kell megszólítanod, akik éppen nem hirdetnek.

  • Te vagy a megoldás?
    Minél inkább az adott cég (vagy konkrét személy) igényeinek megfelelő tartalmú (és formájú) önéletrajzot készítesz, annál nagyobb az esélye annak, hogy beszélni akarnak majd veled. A munkáltató akkor kezd önéletrajzot olvasni, ha valamilyen problémája van, amit meg kell oldani. Más szóval, az igazán jó önéletrajz célzott. Mindig az adott feladathoz, munkakörhöz szabd az önéletrajzodat, csak az legyen benne, ami odatartozik! Ne a saját elvárásaidra, hanem az ő igényeire fókuszálj! Próbálj meg a lehetőségekhez mérten választ adni a kérdésére: vajon ez az ember lesz-e a megoldás?

3. Ragadj billentyűzetet!
Még mielőtt elkezdenél gondolkodni az önéletrajzíráson, fontos, hogy tudd, kinek, milyen pozícióra küldöd? Ez többnyire meghatározza a formátumot és a tartalmat is.

  • Nincs szabály!
    Ha megkérdezel tíz szakembert arról, hogy a „jó” önéletrajznak milyennek is kellene lennie, akkor lehet, hogy tizenkét féle véleményt fogsz hallani. A jó önéletrajz az, amelyik elad téged, azaz állásinterjút szerez neked. Ebből következik, hogy önéletrajzírás alapszabálya, hogy nincsenek kőbevésett szabályok.

  • Ne használj sablonokat!
    Vannak szokások, elvárások, amiket érdemes figyelembe venned, de biztos receptek, mindenhova jó sablonok, nincsenek. Érdemes tanulmányozni, hogy mások milyen megoldásokat választottak, de egy az egyben átvenni nem érdemes. Mit gondolsz, mennyi idő kell ahhoz, hogy aki már több száz önéletrajzot látott, észrevegye, hogy ez is csak egy újabb másolat? Mennyire lehetsz azzal hiteles?

  • Segít vagy sem?
    Sokan azt gondolják, hogy az önéletrajzuknak minden számukra fontos részletet tartalmaznia kell. Ne felejtsd el, miért és kinek írod… Miután leírtál valamit a készülő önéletrajzodba, tedd fel magadnak a kérdést: ez inkább elősegíti, hogy behívjanak vagy sem? Ha nem a válasz, akkor törölj.

  • A forma számít!
    Ügyelj arra, hogy szép, formailag áttekinthető, jól elrendezett legyen az önéletrajzod. Az első benyomás itt is számít: az esztétikus, ízléses megjelenés javítja a tartalom megítélését is. A kísérletek szerint, ha drága ínyencfalatokat újságpapírba csomagolva, koszos terítőn tálalunk a vendégnek akkor sokkal kevésbé fog neki ízleni (ha egyáltalán), mintha megadjuk a módját.
    Az önéletrajzod lehetőleg ne legyen több két oldalnál, ha pályakezdő vagy, akkor egy oldalnál. Csak az odavágó, valóban lényeges dolgokat írd bele, ez nem hivatalos irat (noha, sokan szeretnék annak feltüntetni), nem kell az egész életed minden részletét felsorolni.
    Fontos, hogy fejlécbe tedd a nevedet és az elérhetőségedet. Ha itt vannak a személyes adataid, hamar megtalálják őket, és könnyen azonosíthatók a lapok, ha esetleg elkeverednek.

4. Mit írjak bele?
Figyelembe véve, hogy első válogatáskor nem túl sok időt szoktak beérkezett önéletrajzokra fordítani, fontos, hogy azonnal megtalálják, amit keresnek.

  • Emeld ki!
    Az az igazi, ha olyan, mint egy jéghegy, a tetején - ami elsőre látszik - van a lényeg, vagyis rögtön kiderül belőle, hogy ki vagy és mit akarsz. A kiemelések azt emeljék ki, ami a cél (az interjú megszerzése) szempontjából az olvasónak valóban fontos lehet. Teljesen felesleges és demagóg a saját céljainkat odabiggyeszteni az elejére: elsősorban nem nekünk akarnak segíteni, hanem a saját problémájukra megoldást találni.
  • Ha egy jó nevű cégnél dolgoztál, akkor azt érdemes kihangsúlyozni, ha viszont egy ismeretlen kisvállalkozásnál, akkor jobb, ha a beosztást emeled ki, például hogy titkárságvezető voltál. Add meg, milyen feladataid voltak és milyen eredményeket értél el. Sokkal informatívabb az a megfogalmazás, hogy „30 üzletkötő teljes adminisztratív támogatását végeztem, egyedül”, mint az, hogy „marketing asszisztens voltam”.

  • Ne ferdíts!
    A teljes pályázati anyagot úgy kell elkészíteni, hogy a lehető legjobb színben tüntessen fel - anélkül, hogy eltávolodnál a valóságtól. Kitalált munkahellyel, vagy pozícióval általában hamar le lehet bukni, nem érdemes megpróbálni, csak olyat írj, amit később meg tudsz védeni. Viszont, a túlzott szerénység ronthatja az esélyeidet, mivel mindenki a legjobb oldalát igyekszik mutatni, ezért eleve kis fenntartással szokták olvasni a beadott önéletrajzokat. Tartsd szem előtt, hogy a munkáltató az elért eredményeidet keresi, hiszen ha valamit sikeresen meg tudtál oldani máshol, akkor valószínűleg nála is meg fogod tudni oldani a hasonló feladatokat.

  • Jobb ha képes
    Sokaknak okoz dilemmát, hogy rakjanak-e fotót az önéletrajzukra, vagy sem. Ha kérik, akkor feltétlenül. Ha nem, akkor is érdemes, a kutatások szerint az emberek először a képre néznek. Ez nem okmány: ide olyan profi portréfotó kell, amelyik a legelőnyösebben és az adott munkakörhöz illően ábrázol. Egy sziklamászás közben készült fotó akár meghívót jelenthet az interjúra egy ipari alpinista cégnél, amíg ugyanez egy banknál biztos elutasítást hozhat.

5. Ne küldd el az első verziót!
Az önéletrajzírás nem egy egyszeri tízperces elfoglaltság. Ha van rá lehetőség érdemes időt szánni rá, vissza visszatérni hozzá, átolvasni, csiszolgatni. Minden munkáltató a saját kulcsszavait szeretné viszontlátni a pályázatban ezért célszerű mindig az épp megpályázott céghez és munkakörhöz igazítani az önéletrajzot és a kísérőlevelet.

  • Egy vagy a sok közül?
    Egy-egy hirdetésre gyakran több száz jelentkezés érkezik. Kedves Olvasó, állj itt meg egy pillanatra! Gondold át, hogyan válogatnál át mondjuk száz önéletrajzot rövid idő alatt? Mi alapján választanál? Melyiket dobnád ki? Miért?
    Gondolj bele, annak, aki a tiédet a kezében tartja, mi juthat róla az eszébe? Behívás vagy kuka?
  • Próbáld ki!
    Készen van az önéletrajzod? Mutasd meg 5-6 embernek 15 másodpercre és kérdezd meg, hogy ennek alapján mit gondolnak rólad. Ha azt hallod, amit szeretnél, hogy a munkáltatók gondoljanak akkor jó úton vagy, ha pedig nem, akkor viszont ezen még dolgozni kell. Ha ennyi idő alatt nem látják azt a munkáltatók, amit keresnek, általában nem foglalkoznak vele tovább. Ez érthető, hiszen képzeld csak el, hogy ha egy nagy halom önéletrajzzal kell gyorsan végezniük, se idejük, se pedig türelmük nem lesz bogarászni vagy a sorok között olvasva felfedezni a te nagyszerűségedet.

  • Még elküldés előtt
    Mindig nézesd meg legalább két megbízható ismerőssel az általad késznek ítélt teljes pályázatot. Ne maradjon benne egyetlen rossz helyen lévő pont sem - tökéletesnek kell lennie, hiszen elméletileg végtelen idő állt a rendelkezésedre, hogy elkészítsd. Ha ilyen feltételek mellett nem voltál képes jól dolgozni, akkor mire számíthat a munkáltató, a valós, gyakran közel sem ideális körülmények között?

6. Postagalamb vagy SMS?
Nem mindegy, hogy hogyan jut el a „reklámod” a potenciális vevőkhöz: ha pl. egy, már ott dolgozó ismerősöd rakja le a főnök asztalára, az lényegesen hatásosabb mintha csak az info@cégnév.hu-ra küldöd el.

  • Ami kézzelfogható
    Manapság, általában e-mailen küldjük az önéletrajzot, vannak olyan cégek is, ahol egyenesen a vállalati szerverre lehet feltölteni a jelentkezést. Ennek ellenére a nyomtatott betűnek még mindig megvan a varázsa, könnyebb is olvasni. Ha tudod, az elektronikus jelentkezés mellett juttasd el az önéletrajzodat kinyomtatva, levélben is a munkáltatóhoz (kivétel, ha kifejezetten írják, hogy ne). Jó minőségű papíron küldd, hozzá illő borítékkal - erre érdemes áldozni. Az a jó, ha az egész jelentkezés, így a papír is illeszkedik az állást meghirdető cég profiljához.

  • Ne várj a határidőre!
    A munkáltatók többnyire azért keresnek új munkatársat, mert konkrét és sokszor égető problémájuk van. Azaz, ha valahogyan megtalálják a megfelelő jelöltet, akkor vége van a keresésnek, függetlenül az esetleges határidőktől. Ha találsz egy olyan álláslehetőséget, amelyik tetszik vagy érdekel, vagy megfelelő, akkor amilyen gyorsan csak lehet, jelentkezz.

7. Több lábon kell állni!
Jó tudni, hogy az álláskeresés egy teljes munkaidős és összetett munka, aminek csak egy - nem is a legfontosabb - eszköze az önéletrajz. Ennek ellenére sokan gondolják azt, hogy az álláskeresés egyetlen dologból áll: önéletrajz küldözgetésből. Feltöltik, klikkelnek, e-maileznek, esetleg nyomtatnak és postáznak, majd várják, hogy megcsörrenjen a telefonjuk. A tapasztalat azt mutatja, hogy állást szerezni csak ennyivel viszonylag ritkán lehet. Fontos, hogy minden más csatornán is jelen legyünk, például találkozzunk minél több emberrel, írjunk blogot, vagy menjünk állásbörzékre. Az önéletrajz, mint bármely más marketing eszköz, sokkal hatékonyabb egy átgondolt kampány részeként, mintha csak önmagában alkalmazzuk.

Gerlei Béla MBA MSc.
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
Igazgató
Karrier Intézet

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk