kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Nyugdíjasként, részmunkaidősként a katedrán maradni?

A kecskeméti pedagógusok jó részének nehéz nyara lesz. Első ütemben, tavasszal az önkormányzati költségvetés elfogadása előtt már 87-en megkapták felmondásukat, június 28-án pedig további létszámleépítésről döntenek. Helyszíni körképünkből azt is megtudhatják, milyen lehetőségek közül választhatnak az állás nélkül maradt tanárok.

A város 2600 pedagógusának elvileg 10 százaléka kerülne utcára, csak a kötelező óraszámemelés miatt. Tovább rontja a helyzetet, hogy hét első osztállyal indul kevesebb ősztől, ami azt jelenti, hogy tanítói és napközis státuszok szűnnek meg. De az intézmény-összevonások miatt is kevesebb igazgatóhelyettesre lesz szükség.

Belső átszervezéssel mentik meg az állások egy részét

Hogy mégsem 260 fő marad munka nélkül, az annak köszönhető, hogy egyrészt az intézményeknél nem volt minden státusz betöltve, másrészt néhányan a nyugdíjazást választják, sőt, a prémiumévek igénybevételének köszönhetően további nyugdíjazási hullám várható. Ez előnyös az intézmény fenntartójának is, mivel az állam finanszírozza a nyugdíjazással járó költségeket, és előnyös a pedagógusnak is, mivel kevés munkát még végezhet nyugdíjasként - véli Sárközy István, az oktatásért felelős alpolgármester. Jónéhányan a részmunkaidős munkavállalást választják, hiszen a kevesebb óraszámért ugyan kevesebb fizetés jár, de legalább a munkahely megmenthető.

Az önkormányzat belső átszervezéssel is igyekszik intézményeiben álláshelyeket megmenteni. Egyrészt ahol megoldható, ott a túlórát csökkentik, másrészt jelenleg a megbízott vezetőknek az a feladata, hogy készítsék el a tantárgyfelosztást, és ez alapján nézzék meg, hogy hova tudják átirányítani az embereket. Ahol nem tudják biztosítani a kötelező óraszámot - ez főleg a szakos ellátásnál fordul elő -, ott a csoportokba tartozó iskolákban a szaktanár az egyik nap például Ménteleken tanít, másnap Kadafalván. Ezzel az integrációval álláshelyek menthetők meg - tartja az alpolgármester.

A munkaügyi központtól a munkaerő-közvetítő irodáig

Hogy milyen lehetőség vár a százegynéhány pedagógusra? Mint a többi diplomás állásnélkülire. Nem sok. Hiába a diploma - néhol több is, hiába a nyelvismeret, a versenyszféra mégis más. Ha nincs olyan kapcsolat a családi-, baráti körben, akik segítenek a gazdaság egyéb területein megvetni a lábat, az első út minden esetben a Munkaügyi Központhoz vezet. Itt továbbirányítják a diplomás munkaerő-közvetítő irodához, ahol személyre szabott tanácsadást kapnak. Megnézik, hogy a végzettségének megfelelően elhelyezhető-e a munkaerőpiacon, ami egy kémiatanár esetében valamelyik laborban például még el is képzelhető, de tanári állásra semmi esély.

Lehet választani: ügynöki munka, vállalkozás vagy magánoktatás

Ami folyamatosan rendelkezésre áll, az az ügynöki tevékenység, csak nem biztos, hogy ez lenne a tanárok álmainak netovábbja. Bár Bálint István kirendeltség-vezető szerint egyre színvonalasabb, nívósabb munkaadók jelentkeznek, hosszútávra tervezhető, elismert ügynöki tevékenységeket kínálva, nem feltétlen vállalkozói státuszban. Egyéni képességfelmérés után a tanácsadók segítenek megtalálni a helyet. Persze könnyebb egy nyelvtanárnak, egy informatikatanárnak állást találni, de mit tegyen egy énektanár vagy egy alsó tagozatos tanító? No itt teljes pályamódosítás szükséges. Vagy másoddiplomát kell szereznie, vagy ha nincs rá pénze, esetleg már nem érez rá affinitást, egy OKJ-s tanfolyamon kiegészítő szakképzést szerez.

A képzési lehetőség pedig széles skálán mozog. Akinek nem volt nyelvi képzése, az idegen nyelvet tanul. Vagy informatikai ismereteket lehet szerezni. Uniós forrásból is volt néhány képzés, non-profit menedzser, pályázatíró tanfolyamok indultak, amivel már könnyebben el lehet helyezkedni - véli Bálint István.

Az érintettek 300 ezer forintos átképzési támogatást is igénybe vehetnek az átképzéshez. (Csakhát estünkben a határidő lassan lejár, biztosan sokan lesznek, akik 28-án tudják meg a végleges döntést.) Olyan szakmát tanulhatnak, ami mögött van munkaerő-igény, kereslet. Hogy melyek ezek a szakterületek? Azt az egykori pedagógusnak kell megkeresni. Ha talál olyat, aki a kívánt képzettséggel felveszi, alkalmazza, viszi az ígérvényt, és megkapja a támogatást. Ha nem él ezzel a lehetőséggel, akkor a munkaügyi kirendeltség által finanszírozott képzésen vehet részt, ahol ilyen ígérvény-kötelezettsége nincs. Elméletileg a kirendeltség olyan tanfolyamokat indít, amelyekkel van elhelyezkedési lehetőség.

Kecskeméten a tanfolyamok túlnyomó többségét, mintegy háromnegyed részét a Kecskeméti Regionális Képző Központ bonyolítja. Szinte nincs olyan képzés, amit ne tudnának megszervezni - mondja Bálint József. A többit olyan képzők tartják, akik szűk területre, (pénzügy, idegen nyelv, pályázatíró tréning, vagy egészségügy) szakosodtak.

De a pedagógus vállalkozhat is. Vagy többedmagával társasvállalkozást indít, vagy egyénileg próbálkozik. Mindkettőre lehet pályázati úton támogatást kérni, amiben természetesen a kirendeltség is segítséget nyújt. Így könnyebben elvállalhat egy ügynöki munkát, saját óvodát nyithat, gyermekfelügyeletet, magánoktatást vállalhat.

Egy biztos: aki ragaszkodik a pedagógus diplomájához, és pedagógusként kíván elhelyezkedni, az a közeljövőben nem fog dolgozni Kecskeméten.

Váradi Piroska, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk