kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Ismerje meg a profi toborzáshoz szükséges 3 kulcsképességet!

A toborzás is olyan képesség, mely elsajátítható, habár, mint minden szakma esetében, egyes szakemberek könnyebben rájönnek a nyitjára, mint mások - ez a képesség pedig igen sikeressé teszi őket.

images

A legtöbb tanulás a tapasztaláson alapszik. Megcsinálunk dolgokat, látjuk az eredményét, majd úgy változtatunk a kivitelezés módján, hogy az elvárásainknak leginkább megfelelő eredményt érhessük el. A nagyon sikeres toborzási szakemberek azonban éppen abban emelkednek ki, hogy a sikerességhez szükséges eszközöket rendkívül gyorsan sajátítják el és -bár gyakran nem is tudják megnevezni ezeket, de- ösztönösen alkalmazzák a mindennapok során.

Több éves megfigyelésem és gyakorlati tapasztalataim eredményeként, három olyan elemet tudtam meghatározni, melyek szinte mindig sikerre viszik a toborzási szakember munkáját:


1. Kiválasztási készségek

Az első és legjelentősebb készség, mellyel a toborzási szakember rendelkezhet, a jó pályázók kiválasztásának képessége.

A kiválasztás összetett és többszintű készséget igényel. Az első szinten nagyon jelentős, hogy megértse az ügyfél valódi igényeit és szükség esetén megfelelően befolyásolja azt, illetve hatékonyan kommunikáljon az ügyféllel. De az igazán jó toborzási szakemberek ezen felül az adott iparági és szakmabeli tapasztalattal is rendelkeznek és elérik a potenciális pályázók körét.

A legtöbb toborzási szakember ott követi el a hibát, hogy ideje és energiája nagy részét azzal tölti, hogy definiálja és elérje a megbízó elvárásainak leginkább megfelelő jelölteket. Az igazán sikeres toborzási szakemberek ezzel szemben több időt töltenek a megbízóval, a megbízó személyzetis munkatársával azért, hogy kezdeményező beszélgetésekkel feltérképezzék a felszín alatti lényeget, hogy mélységében tárhassák fel az új szakemberrel kapcsolatos elvárásokat és ismertessék a megbízóval a munkaerő-piaci várakozásokat.
Ezáltal egyrészről a megbízóban valós elvárásokat alakítanak ki, másrészről szűkítik az átvizsgálni tervezett pályázók körét. Eredményeképpen mind a toborzási szakember, mind a megbízó nagyobb bizalommal és megbízhatósággal kutatják fel és választják ki a pozícióra legalkalmasabb jelöltet.

Amint a szakember definiálta a lehetséges jelöltek célcsoportját, a következő fontos lépés a gondosan megtervezett marketing kampány (hirdetések, website) kivitelezése. Az egyes jelöltek alapos feltérképezése a toborzási szakember igen sok idejét elveheti.


2. Verseny-tudatosság és piaci ismeret

A sikeres toborzási szakemberek mélységében ismerik a potenciális jelöltek piacát. Ennek értelmében:
- Tisztában vannak azzal, hogy a piacon milyen szakemberek érhetők el és szüntelenül figyelemmel kísérik az üzleti élet történéseit, a leépítéséket, átalakításokat, a profit növekedések vagy esések mértékét, vagy bármilyen más olyan eseményt, mely a potenciális szakembereket állásváltoztatásra kényszerítheti.
- Felhasználnak minden rendelkezésre álló eszközt és információt, hogy kapcsolatban legyenek a potenciális célcsoporttal és ismerjék az aktuális karrier-trendeket.
- Ténylegesen feltérképezik a kulcsfontosságú szakemberek elérhetőségét, akikkel személyesen, e-mailben vagy más úton módon folyamatosan tartják a kapcsolatot. A potenciális "helyettesítők" biztosítása érdekében részletes adatbázist dolgoznak ki a szóba vehető pályázók nevéről, valamennyi elérhetőségéről és szakmai tudásáról.

Fontos tudni, hogy mindezek mellett a legtöbb sikeres toborzás a munkaerőpiac jövőbeni alakulásának precíz előrejelzésén alapul. Ehhez a toborzási szakembernek igen behatóan kell ismernie az adott iparágat, versenyhelyzetet, az általános gazdasági folyamatokat, illetve a versenytársakat. A toborzási szakember feladata, hogy felmérje a vállalat versenytársainak körét - különös tekintettel azok szakembereire - és megragadjon minden olyan lehetőséget, mellyel közelebb kerülhet a versenytársak kulcsfontosságú embereihez.


3. Érvényesülési készségek

A fenti készségek nyilvánvalóan szükségesek a sikeres toborzási munkához, ám ezek birtokában is egyre nehezebb meggyőzni a magasan képzett jelölteket arról, hogy változtassanak állást és csatlakozzanak a megbízó cégéhez. A jelöltek egyre igényesebbek, egyedi kompenzációs csomagot várnak el és olyan bérezési követelményeket támasztanak, melyek nehezen kivitelezhetőek a kompenzációs csomagok szigorú szabályozása miatt.

A sikeres toborzási szakemberek megtalálják a módját, hogy irányítsák a jelöltek elvárásait és meggyőzzék őket olyan javadalmazási csomag elfogadásáról, mely még ő igényeiket is kielégíti, de nem ró a szükségesnél nagyobb bérterhet a vállalatra. Például a toborzási szakember ajánlhatja a helyi ingatlan-közvetítőt, aki segíti a kiválasztott pályázót az áttelepülésben. Az ingatlan-közvetítő munkáját nem a cég fizeti meg, de segíti az új munkatárs letelepülését és még jutalékot is kap a bérbeadótól vagy a megbízójától. Ezzel a hozzáállással okosan és költséghatékonyan nyújthat a toborzási szakember valós értéket és mind a jelölt, mind a megbízó számára előnyös megoldást. Ez a hozzáállás különbözteti meg az igazán jó toborzási szakembert az átlagostól.

A sikeres meggyőzés másik pillére, hogy meggyőzze a jelöltet, hogy ez a legjobb cég a számára. Ehhez alapvető fontosságú, hogy mind érdeklődési körében, mind személyiségében passzoljon a adott munkakörnyezethez. Nagyon fontos továbbá, hogy megfelelően időzített és tervezett kommunikációval rendszeresen megerősítsük a választott szakember érdeklődését és lelkesedését.

A felsorolt három kompetencia érvényesítéséhez persze szükséges a magas szintű kommunikációs készség, valamint az olyan eszközök és üzenetek felkutatása és kialakítása, melyek mind a megbízót, mind a pályázót meggyőzik. Az elvárások tisztázásával a kivitelezés - a felsoroltak betartásával - már sokkal könnyebben oldható meg, így a toborzási szakember munkáját is nagyobb siker övezi majd.

Forrás: Kevin Wheeler - a Global Learning Resources Inc. elnöke
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk