Megzsarolt pedagógusok és kollektív büntetés
Folytatjuk sorozatunkat: hogyan szocializál az iskola. Több olvasóm kérdezte, hogy a bemutatott helyzeteket a saját gyerekeim révén ismertem-e meg. Noha még ez sincs kizárva, azonban az eseteket a hallgatóimmal végzett kutató munka nyomán találtuk. Ligeti György, szervezetfejlesztő írása.
Ebben a fejezetben egy olyan eset kerül bemutatásra, ahol pedagógus és diák egyaránt a szervezeti kultúra kárvallottja. Ilyen módon az is hangsúlyozandó, hogy a rendszerben nem “jó” és “gonosz” szereplők vannak, hanem az emberek együtt hoznak létre egy olyan struktúrát, mely aztán nagyobb eséllyel hozza elő minden érintettből az antihumánus magatartásformákat.
Egy egyházi gimnázium internátusában a fiúk átcserélik a szobák mellett található névtáblákat. Az iskola vezetése nem kezd nyomozásba, hanem a tanárkollégákat kényszeríti arra, hogy az elkövetőt megtalálja (ebben a nagysúlyú bűnügyi sztoriban). A tanárok bár csekély lelkesedéssel, de nekiállnak a nyomozásnak, ám tudják, mint mindig, hogy ha ellentmondanak az igazgatónak, akkor a lakhatásukat lehetővé tévő szolgálati lakásukkal játszanak.
Végül a bűnös nem kerül meg, így a jól bevált kollektív büntetés a csattanó: az egész szobától megvonják a hétvégi hazautazás lehetőségét, nem kell tovább nyomozni, kutatni, cizellálni.
Számomra a történet ismét a munka világára való felkészülés szempontjából a legfontosabb. Hogyan zsarolhatók emberek az egzisztenciát érintő javak megvonásával; mi számít szabálysértésnek, lehet-e tudni, az milyen szankciót von maga után; hogyan kényszerítik a rendszerben dolgozókat-élőket, hogy feladják egymás iránti szolidaritásukat és esetleg kiszolgáltassák a bűnöst a hatalomnak.
Egy egyházi gimnázium internátusában a fiúk átcserélik a szobák mellett található névtáblákat. Az iskola vezetése nem kezd nyomozásba, hanem a tanárkollégákat kényszeríti arra, hogy az elkövetőt megtalálja (ebben a nagysúlyú bűnügyi sztoriban). A tanárok bár csekély lelkesedéssel, de nekiállnak a nyomozásnak, ám tudják, mint mindig, hogy ha ellentmondanak az igazgatónak, akkor a lakhatásukat lehetővé tévő szolgálati lakásukkal játszanak.
Végül a bűnös nem kerül meg, így a jól bevált kollektív büntetés a csattanó: az egész szobától megvonják a hétvégi hazautazás lehetőségét, nem kell tovább nyomozni, kutatni, cizellálni.
Számomra a történet ismét a munka világára való felkészülés szempontjából a legfontosabb. Hogyan zsarolhatók emberek az egzisztenciát érintő javak megvonásával; mi számít szabálysértésnek, lehet-e tudni, az milyen szankciót von maga után; hogyan kényszerítik a rendszerben dolgozókat-élőket, hogy feladják egymás iránti szolidaritásukat és esetleg kiszolgáltassák a bűnöst a hatalomnak.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése?
A 90-es években egy új szakma jelent meg Magyarországon: az auditor. Az akkor végzett szakemberek jó része még ma is aktív, eljött az ideje az... Teljes cikk
Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja
"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 3 hete
- Szlovákiában betiltják a mobiltelefonok használatát az általános iskolákban 3 hete
- Sikeres az Iskolában az erdő program 3 hete
- Három év alatt több mint ötezer teljes munkaidőben dolgozó pedagógus tűnt el a rendszerből 3 hete
- Új rektor a Budapesti Gazdasági Egyetem élén 1 hónapja
- Jövőre 21 százalékos átlagos pedagógusbér-emeléssel számol a kormány 1 hónapja
- A pedagógusok száma Magyarországon (1990-2023) 2 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Nem veszik vissza az iskolába azokat a tanárokat, akik a státusztörvény miatt mondtak fel 2 hónapja
- Rétvári Bence szerint sok pedagógus visszatérne a pályára a béremelés hatására 2 hónapja
- Soha nem látott mértékű béremelést hajtanak végre a közszférában a horvátok 2 hónapja