kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 6 éve

Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni

„Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni” - hangzott el a Digitális HR Szabadsága címmel megrendezett 3. BaBér Panoráma konferencián. Digitalizált munkahelyeit mutatta be az IBM és a Microsoft, erről beszélt cafeteria- és bérszakértő, pszichoanalitikus.

Kiss Enikő, az IBM közép-kelet európai HR Üzletfejlesztési Igazgatója elmondta, hogy 2005 óta, a globálisan integrált cégek megjelenésével bonyolult struktúrák, speciális készségek kellenek ahhoz, hogy valaki eligazodjon a munka világában az IBM területén. Mivel globálisan integráltak, ezért ilyen munkatársakat keresnek, és eközben bonyolítja a helyzetüket, hogy a mérnök területre kevesen tanulnak tovább, így máshol kell kutakodniuk, a demográfiai adottságok miatt pedig külföldről kénytelenek munkaerőt hozni, ami szintén összetett kérdés.

Sokat változtak a munkavállalók igényei. Az Y generációsok nagy részénél a munkáltatói márka fontos része, hogy mit és mennyi idő alatt tudnak tanulni. Kiss Enikő szerint tipikus, hogy ha nem látja, mennyi idő alatt megy előre, akkor elmegy, amit ki kell védeni, mert gazdaságtalan a cégek számára.

Tudsz valamit, vagy csak az arcod nagy?

A generációk viselkedésével részleteiben foglalkozó Tari Annamária pszichoanalitikus, pszichoterapeuta a Z generáció „felfújt ego működés”-éről beszélt, amely a HR-esnek is magas lóról próbál bizonyítani. A '95 után született generációnak nincs könnyű dolga, mert az Internet, a közösségi média sűrűjéből kellene kitűnnie: de hogy lehetne különleges, amikor mindenki ugyanazt csinálja ezeken a felületeken? - tette fel a kérdést az előadó. Tari szerint belül ott a szorongás, a nagy arc mögött vagy nincs valós teljesítmény, vagy nem olyan, amilyennek mutatják. Erre utalt egy fiatal kollégájával folytatott vitájának említésekor, aminek az volt a lényege, hogy a fiatal azt állította, negyedannyi idő alatt el lehet és el fogja érni azt a tudományos és szakmai szinten, amit Tarinak több mint tíz év alatt sikerült. Efelől persze a tanárnőnek kétségei voltak, sőt nem hallgatta szívesen ezt a beszédet, a változtatásban mutatott merészségét azonban irigyelte.

Tari AnnamáriaTari Annamária

Kiss Enikő elmondta, hogy a vezetésnek a generációk igényeihez mérten kell átalakulnia, ezért ma már coacholó menedzserről beszélünk. Sok pozíció van, amihez nem kérnek szakirányú és egyetemi végzettséget, a tapasztalatot nézik az állásinterjún. Ez szabadságot jelent az IBM munkatársaiknak a cégen belüli mozgásban. Persze, az idősebbek sem reagálnak mindig jól, Tari Annamária egy megtörtént eseten mutatta be: „Milyen förtelmes bűz van itt?” Ezzel nyitott be egy X generációs középvezető abba az irodába, ahol 25-30 éves nők ültek, és nem a trendi parfümök keveredése miatt szaladt túl bennük a gőz, amikor gyorsan felcsapták a laptopjukat és 20 perc alatt szénné égették a 40 pluszos kellemetlenkedőt.

2010-től a folyamatos tanulást helyezték előtérbe: megjelentek az első Youtube videók és okos telefonok: okosabbak és gyorsabbak lettek az eszközök.

Most az a lényeg, milyen tréninganyagokat adunk. Egy területre egy tréningcsapat, nem kell világszerte mindenhol egy. Éjszaka is tanulhatunk, nem kell instruktor, és azzal is bárhonnan lehet konzultálni, aki az USA-ban tartja az előadását. A metrón is le tudom húzni a tananyagot. A HR szerepe koordinálni és nem maghatározni a képzés tartalmát - foglalta össze Kiss Enikő.

Ezt nem látja meg a főnök

A Microsoft előadói azzal nyitottak, hogy megkérték a konferencia résztvevőit, beszéljék meg asztaltársaságukkal, ki milyen applikációt használ a munkájában, ez jó indítás volt, mert többen jegyzetelni kezdték a számukra új megoldások neveit. Az előadásban elhangzott, hogy egy munkatárs minimum 3,5 órát tölt azzal hetente, hogy dokumentumot keres, akár ő, akár más készítette el azt. A Microsoft három munkatársa a Teams néven futó szerkesztőfelületen mutatta be, hogy lehet ennél hatékonyabban is. Nem tűnik túlzásnak, hogy a Teamsről sokkal kevesebben tudnak annál, mint ahányan jól tudnák használni, pedig része az Office 365-nek, vagyis egyszer kell kifizetni érte, és ezt követően is folyamatosan fejlesztik.

A „Teams” szerkesztőfelület kommentelhető, amit ide beírnak, ott marad, rá lehet keresni. Prezentációjukban videohívást indítottak egy laptopról, amihez ketten telefonon csatlakoztak, vagyis a tagok beléphetnek bárhonnan mobiltelefonnal is, feltehetnek PowerPointot, látják a teljes Outlookot stb.

Orbán Bence Modern Munkahely Termékspecialista elmondta, hogy a szerkesztőfelületen követni lehet HR specifikus mutatóinkat is:


  • Mennyi időt fordítunk az ügyfelekre, kollégákra
  • Mennyi túlóránk volt
  • A nap végére milyen hatást értünk el


A Microsoft előadói szerint fontos, hogy mindezt nem látja a főnök, vagyis a felhasználó a vezetője ráhatása nélkül, objektívebben láthassa, mennyire sikerült jól dolgoznia. Azzal, hogy az iroda a tenyerünkben van, hatalmas változást hoz: mehetünk saját ügyeink után, a gyerekünk meccsére, előadására stb., miközben könnyebben ellenőrizhetjük a munkánk hatékonyságát. A vezetők pedig hajolhatnak afelé - és ebben erős nyomást helyez rájuk a digitalizáció -, hogy a munka eredményét nézzék, és ne azt, hogy mennyi időt töltött a munkavállaló a feladattal, mert a hatékonyság fontosabb a főnöki ellenőrzés érvényesítésénél, vagyis annál, hogy mikor és honnan végzi a munkáját az alkalmazott.

Az előadók szerint a HR-es dolgát is könnyebbé tehetjük azzal, hogy ha például látjuk, milyen sok túlóránk volt az adott időszakban, és elgondolkodunk azon, hogyan lehetnénk hatékonyabbak, és nem az a kérdés mardos minket, hogy ki fizeti ki a túlóránkat. Erről persze biztosan megoszlanak olvasónk véleményei, mindenesetre záró mondatuk elgondolkodtató:

„Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni”



Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni
2. oldal - Online integráció és távmunka
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk

Vajon megtaláljuk az egyensúlyt az ember és az AI között? - avagy az AI emberi arca

Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk

Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk