kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Nem politizálnak a kkv-k, nem tudják hogyan kell

Tartanak a konfliktustól és vevőik elvesztésétől, ezért nem politizálnak a vállalkozók. Ha a vevő politizálni kezd, a vállalkozók passzívan hallgatnak, vagy másra terelik a szót - pláne, ha más a véleményen vannak. Pedig megvan a saját véleményük és ki is fogják nyilvánítani: 87%-uk biztos elmegy szavazni április 8-án - derül ki a Marketing Commando 750 kis- és közepes vállalkozás tulajdonos körében készült friss felméréséből.

„A választások közeledtével betette a lábát a politika a vállalkozások életébe - de nem eléggé. Meglepő a felmérés eredménye, nem számítottunk rá, hogy ilyen passzívak a vállalkozások a politikával kapcsolatban. Úgy tűnik még kialakulóban a véleménynyilvánítás ezen formája, nem tudják hogyan viszonyuljanak a kérdéshez” - véli Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

A válaszadó vállalkozók 86%-a szerint nem helyes, ha egy vállalkozás nyíltan politizál. A többség ezt azzal indokolja, hogy elveszíthetnék a vevőik egy részét, illetve a politika magánügy, nem feladata egy vállalkozásnak. Mások a politikai kultúra miatt nem politizálnak. Tartanak attól, hogy ha nyíltan állást foglalnak politikai kérdésekben, azzal kellemetlen konfliktusba, támadások kereszttüzébe kerülnek, ami végeredményben a vállalkozás rovására menne.

A megkérdezettek 14%-a ugyanakkor helyesnek tartotta, ha egy vállalkozás politizál. A többségük szerint azért, mert - a szólás és véleménynyilvánítás szabadágának határain belül - joguk van hozzá. Sokan emelték ki, hogy mivel a politika közvetlenül befolyásolja vállalkozás életét, szinte kötelessége a vállalkozónak foglalkozni vele. De nem pártpolitika mentén, hanem a vállalkozás értékei mellett kiállva. Néhányan úgy gondolják, hogy az értékek mentén tett politikai véleménynyilvánítás akár a márkakommunikáció része lehet - ezzel a megközelítéssel egyet ért Wolf Gábor is.

„Egy vállalkozás eldöntheti, hogy kiáll-e egy politikai párt, vagy jelölt mellet vagy sem. Azonban, hogy kiáll-e a számára fontos értékek mellett, az nem lehet mérlegelés tárgya. Az értékek ugyanúgy a márka része, mint a logó. Ezen értékek kovácsolják közösséggé a vevőket, éppen ezért fontos kiállni is értük” - mondta a szakértő.

A vevőnek - politikai kérdésekben is - mindig igaza van

A megkérdezett vállalkozók fele válaszolta, hogy a vevői szoktak politizálni. Ilyenkor a válaszadók többsége mintegy 60%-a passzívan hallgat vagy semleges beszélgetésbe elegyedve igyekszik másra terelni a szót - pláne, ha más véleményen vannak, mint a politizáló vevő. Ha egyetért a vevővel, a megkérdezettek 30%-a elegyedik beszélgetésbe. A válaszadók 7%-a viszont akár vitába is száll, ha eltér a véleménye.

A megkérdezett vállalkozók szerint a Fidesz és a Jobbik szimpatizánsai politizálnak a legszívesebben vásárlás vagy ügyintézés közben, míg legkevésbé a Párbeszéd és az Együtt szimpatizánsai.

Wolf Gábor szerint megkönnyítheti a vállalkozás életét, ha felkészül az ilyen helyzetek kezelésére, hiszen természetes, hogy a választások idején politizálnak az emberek. Egy vállalkozás megszabhatja a saját játékszabályait, megfogalmazhatja az álláspontját és kiképezheti a munkavállalókat, hogy mi a teendő egy-egy helyzetben. Egy állatorvosi rendelő árlistáján például fel volt tüntetve, hogy ha a gazdi politizál, minden ellátás feláras.

Maguk között politizálnak a vállalkozók

A vállalkozók több mint 90%-a nem kezdeményez politikai témájú beszélgetést sem a vevőivel, sem a beszállítókkal és alvállalkozókkal. Más vállalkozókkal azonban 26%, míg a munkatársakkal 38% kezd politikai témájú beszélgetésbe.

Máskülönben nagyon magas a válaszadó kis- és közepes vállalkozások szavazási hajlandósága, 87% nyilatkozott úgy, hogy elmegy szavazni az április választáson. 7% még bizonytalan, 6% pedig biztosan tudja, hogy nem fog szavazni.

Választási kampány a reklámokban

A vállalkozások mindössze 2,5%-a indít reklámkampányt a választásokhoz kapcsolódva. Wolf Gábor szerint ez nagyon alacsony arány, pedig a választás nagyszerű lehetőségeket kínál arra, hogy egy vállalkozás kitűnjön a tömegből.

A szakértő három típusát említette az ilyen kampányoknak. Az első egyszerűen a politikai kampány stílusát használja a kommunikációban, felül a trend hátára, de nem foglal állást. A második típusban felelős vállalat képét szeretnék kialakítani, például a szavazáson való részvétel ösztönzésével - egyre több ilyen kampányt lehet látni Magyarországon is. A harmadik típusba azok a kampányok tartoznak, ahol a vállalkozás véleményt is nyilvánít, vagy erre ösztönöz. Egy amerikai pizzéria hálózat például úgy vezette be az egyik új üzletét, hogy ingyen pizzát ajánlott fel azoknak, akik elmentek a pizzériába és személyesen regisztráltak, hogy melyik pártra szavaznak.

Fotó: Pixabay
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk