kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelet - a szakképzési hozzájárulást a saját munkavállalói részére szervezett képzéssel teljesítő hozzájárulásra kötelezett költségei elszámolásának feltételeiről és az elszámolás szabályairól

A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2003. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 28. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben, a szakképesítésért felelős miniszter véleményének kikérésével - a következőket rendeljük el:

1. § E rendeletet kell alkalmazni a szakképzési hozzájárulást a saját munkavállalói részére szervezett képzéssel teljesítő, az Szht. 2. §-ában meghatározott szakképzési hozzájárulásra kötelezett (a továbbiakban: hozzájárulásra kötelezett) költségei elszámolásának feltételeire és az elszámolás szabályaira.

2. § E rendelet alkalmazásában
a) belső képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói részére, teljes egészében saját munkaszervezetén belül, nem üzletszerűen szervezve valósít meg;
b) külső képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói részére, teljes egészében saját szervezetétől elkülönült, képzést folytató intézmény (a továbbiakban: képző intézmény) közreműködésével valósít meg;
c) vegyes képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett részben belső, részben pedig külső képzéssel valósít meg;
d) áthúzódó képzés: az a képzés, amelyet a hozzájárulásra kötelezett több naptári évet érintően valósít meg.

3. § (1) A hozzájárulásra kötelezett a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 20. §-ában meghatározott felnőttképzési szerződés, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) szerinti tanulmányi szerződés (a továbbiakban: tanulmányi szerződés), vagy a tanulmányok folytatására történő munkáltatói kötelezés alapján megszervezett szakképzés költségeivel akkor csökkentheti az Szht. 3. §-ának (3) bekezdésében meghatározott bruttó kötelezettségét, annak legfeljebb 33 százaléka mértékéig, ha a következő feltételeknek együttesen megfelel:
a) a képzés a szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről szóló 45/1999. (XII. 13.) OM rendelet szerint történik;
b) a képzést az Fktv. 8. §-ának (5) bekezdése alapján nyilvántartásba vett képző intézmény szervezi;
c) az Fktv. 16. §-ának (2) bekezdése szerinti képzési program benyújtásra került. Nem szükséges a képzési program benyújtása az Országos Képzési Jegyzékben (a továbbiakban: OKJ) szereplő képzés, továbbá az akkreditált képzési program alapján folytatott képzés esetén;
d) a képzés az OKJ-ben szereplő szakképesítést ad, vagy megfelel a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (1) bekezdés c)-h) pontjaiban foglaltaknak, vagy nyelvi képzés;
e) a képzés minimális időtartama 15 óra, és nem kevesebb, mint 3 nap;
f) a teljes képzési óraszám
fa) szakmai képzés, vagy legfeljebb 30 százaléka általános képzés, nyelvi képzés, illetőleg a képzéshez kapcsolódó felnőttképzési szolgáltatás, vagy
fb) a munkavállaló munkakörének ellátásához szükséges önálló nyelvi képzés, vagy legfeljebb 30 százaléka általános képzés, illetőleg a képzéshez kapcsolódó felnőttképzési szolgáltatás;
g) a képzésre a Magyar Köztársaság területén kerül sor.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően nem szükséges a felnőttképzési szerződés megkötése, ha a munkavállaló képzése belső képzésként valósul meg.
(3) Belső képzés esetén az Fktv. 8. §-ának (1) bekezdése alapján egyszerűsített nyilvántartási eljárást kell alkalmazni.

4. § (1) Az OKJ-ben nem szereplő és nem akkreditált képzési program alapján folytatott képzések szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolása iránti kérelmet a képzés megkezdésének tárgyévében a hozzájárulásra kötelezettnek a székhelye szerint illetékes megyei (fővárosi) munkaügyi központhoz (a továbbiakban: munkaügyi központ) kell benyújtania a megyei (fővárosi) munkaügyi tanács (a továbbiakban: munkaügyi tanács) által meghatározott ügyrend szerint.
(2) A kérelemhez csatolni kell az 1. és 2. számú melléklet szerinti adatlapokat, valamint e mellékletekben felsorolt okiratokat. A kérelemben egy hozzájárulásra kötelezettre vonatkozó adatlaphoz több képzésre vonatkozó adatlap is csatolható.
(3) A hozzájárulásra kötelezett a saját felelősségére megkezdheti a képzést a munkaügyi tanács döntése előtt is. Amennyiben a hozzájárulásra kötelezett a képzést a munkaügyi tanács döntésének hiányában kezdi meg, és a munkaügyi tanács a kérelmet elutasítja, akkor a szakképzési hozzájárulási kötelezettséget a saját munkavállalói el nem fogadott képzésének költségeivel nem lehet csökkenteni.
(4) Amennyiben a hozzájárulásra kötelezett és a képző intézmény között létrejött szolgáltatási szerződés alapján ugyanazt az OKJ-ben nem szereplő képzést - a képzésben résztvevő munkavállaló tényleges munkavégzésének helyéhez igazodva - az ország különböző helységeiben bonyolítják le, a hozzájárulásra kötelezettnek csak a székhelye szerint illetékes munkaügyi központhoz kell benyújtania a képzés elszámolásának engedélyeztetése iránti kérelmét. A székhely szerinti munkaügyi tanács által hozott határozat hiteles másolatát a képzés megkezdésének tárgyévében kell bemutatnia a képzés lebonyolításának helyszíne szerint illetékes munkaügyi tanácsnak.

5. § (1) A kérelmet a munkaügyi tanács a benyújtástól számított 30 napon belül, vagy legkésőbb a soron következő ülésén bírálja el. Hiányos vagy ellentmondó adatokat tartalmazó kérelem esetén a határidőt a hiánypótlási felhívás teljesítésének időpontjától kell számítani. A munkaügyi tanács a döntéséről 8 napon belül értesíti a kérelem benyújtóját. A munkaügyi tanács az elutasító döntését köteles megindokolni.
(2) A munkaügyi tanács a kérelem elbírálásához szakértőt is igénybe vehet. A munkaügyi tanács vagy az általa felkért szakértő az indoklás alapjául szolgáló tények megállapításához helyszíni ellenőrzést is végezhet.
(3) Amennyiben a kérelem nem felel meg az e rendeletben foglaltaknak, a munkaügyi tanács a kérelmet elutasítja.
(4) A munkaügyi tanács elutasító döntésével szemben a hozzájárulásra kötelezett a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (a továbbiakban: FMM) címén az Országos Felnőttképzési Tanács (a továbbiakban: OFkT) Titkárságához fellebbezést nyújthat be az elutasítás kézhezvételétől számított 15 napon belül. Az OFkT a fellebbezés tárgyában 30 napon belül, vagy legkésőbb a soron következő ülésén dönt. Az OFkT a döntéséről 8 napon belül értesíti a hozzájárulásra kötelezettet, illetve az ügyben érintett munkaügyi tanácsot.

6. § Az OKJ-ben szereplő és az akkreditált képzési program alapján folytatott képzés tekintetében a hozzájárulásra kötelezett a 3. § (1) bekezdésében előírt felnőttképzési szerződés, tanulmányi szerződés, vagy a tanulmányok folytatására történő munkáltatói kötelezés alapján megszervezett képzésre vonatkozóan a képzés megkezdésének tárgyévében köteles az 1. és 2. számú mellékletek alapján elszámolást benyújtani a munkaügyi központ részére. Egy elszámolásban egy hozzájárulásra kötelezettre vonatkozó adatlaphoz több képzésre vonatkozó adatlap is csatolható.

7. § (1) A benyújtott kérelmekről és elszámolásokról a munkaügyi központ nyilvántartást vezet. A nyilvántartás vezetésére vonatkozó előírásokat a 3. számú melléklet tartalmazza.
(2) A munkaügyi központ a tárgyév első félévéről szóló nyilvántartást július hó 20. napjáig, a teljes tárgyévről szóló nyilvántartást a tárgyévet követő február hó 20. napjáig köteles megküldeni az FMM részére, valamint az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatóságának (a továbbiakban: OM Alapkezelő).

8. § (1) Külső képzés esetén a hozzájárulásra kötelezett és a képző intézmény közötti szolgáltatási szerződés és az annak alapján kiállított számla képezi az elszámolás alapját. A hozzájárulásra kötelezett köteles közölni a képző intézménnyel saját statisztikai azonosító számát.
(2) A belső képzés esetén a belső kapacitások igénybevételének elszámolása képzésenként, belső elkülönített számlán és bizonylaton történik.
(3) Vegyes képzés esetén az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(4) Áthúzódó képzés esetén a hozzájárulásra kötelezett a képzés költségeit teljesítésarányosan a hatályos számviteli szabályoknak, valamint a képzés tárgyévében érvényes pénzügyi előírásoknak megfelelően számolhatja el.

9. § Az Szht.-ben és az e rendeletben foglalt kötelezettségek teljesítését a FMM, a munkaügyi központ, az OM Alapkezelő, illetőleg az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal területileg illetékes igazgatósága ellenőrzi.

10. § Az elszámolható költségek körét a 4. számú melléklet tartalmazza. Az elszámolható költségek mértéke képzésben résztvevőnként és naponként nem haladhatja meg a kötelező legkisebb munkabér 40 százalékát.

11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szakképzési hozzájárulást a saját munkavállalók részére szervezett szakképzéssel teljesítő hozzájárulásra kötelezettek költségei elszámolásának feltételeiről és az elszámolás szabályairól szóló 32/2001. (IX. 14.) OM rendelet.

12. § (1) Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (a továbbiakban: OKÉV) a 2003. évi kérelmekről és elszámolásokról készült nyilvántartást 2004. február hó 20. napjáig megküldi a FMM és az OM Alapkezelő részére.
(2) Az OKÉV 2004. február hó 29. napjáig adja át a területileg illetékes munkaügyi központ részére azon kérelmeket, amelyek esetében az engedélyezési eljárás még nem zárult le.

A rendelethez kapcsolódó adatlapok:
1. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
2. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
3. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
4. számú melléklet a 3/2004. (II. 17.) OM-FMM együttes rendelethez
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?

Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk

Temetési segély

Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk

Ilyen szabályokkal hozhatóak be vendégmunkások

Február 29-én jelent meg az új idegenrendészeti törvény végrehajtási rendelete. A törvénnyel együtt pedig már egyre tisztább a kép, hogyan... Teljes cikk