Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 7 éve

A coworking nem annyi, hogy egymás mellett ülünk egy irodában

A közösségi irodák legnagyobb előnye az, hogy szinte minden problémára, kérdésre találhatunk segítséget vagy éppen partnert, akár az éppen az irodában dolgozók közül, akár a szélesebb szakmai hálónkból. A coworking iroda feladata az, hogy segítsék ezeket a kapcsolatokat létrehozni. Időnként végeznek konkrét mentorálási feladatokat; segítenek üzletfejlesztésben, pénzügyekben és főként társadalmi vállalkozások felépítésében, de a közösségben meglévő szakmai tudás és nyitott szemlélet a legfontosabb erőforrás. Egy konferencián most bemutatták a coworkingben rejlő lehetőségeket.

A Loffice közösségi iroda 2015 nyara óta működik közre az Erasmus+ European Coworking Network projektjében. Ez az innovatív kooperáció Európa határain átívelve támogatói programmal igyekszik növelni a fiatalok vállalkozási kedvét, tudással és kapcsolatrendszerrel ellátva őket. A projekt keretében megvalósuló konferencián bemutatták a közösségi irodák alapításában rejlő lehetőségeket, valamint a fiatalok első kézből, a legmenőbb irodák vezetőitől kaptak gyakorlati tippeket a befektetési és támogatásszerzési lehetőségekről és a coworking szcéna aktuális trendjeiről.

A közösségi irodák törekszenek arra, hogy a résztvevők inspiráló és barátságos közösségbe érkezzenek, ahol nap mint nap hasonló célokért küzdő és hasonló kihívásokkal szembesülő emberekkel dolgozhatnak együtt. Egymástól, illetve a meghívott nemzetközi mentoroktól, előadóktól és oktatóktól rengeteg hasznos tapasztalatot és tudást sajátíthatnak el, ami segíti őket, hogy sikeresebb cégeket és karriereket építsenek.

Fontos a rendszeres szakmai programokat szervezése, amelyek egyes irodáknál külsősök számára is nyitottak. Rendszeresen vannak marketinggel, értékesítéssel, illetve karriertervezéssel foglalkozó workshopok, de tartanak előadásokat egyéb (pl. jogi) témákban is. Ezen kívül társasági eseményekkel biztosítják azt, hogy a bérlők kötetlen körülmények között megismerjék egymást, ezzel megalapozva az együttműködéshez szükséges bizalmat.

A coworking megoldás a munkaerőhiányra?

Az elérhető árú irodai infrastruktúrán túl olyan képzéseket szerveznek, amelyek segítenek a (társadalmi) vállalkozások fejlesztésében. Az Impact Hub például 2016 novemberében, a Holland Nagykövetséggel közösen tartottak workshopot fenntartható pénzügyi modellekről. A workshop végén a résztvevők a Nagykövetség által felajánlott induló tőkéért versenyezhettek, és az iroda büszkeségére egy fiatal ökodivat márka, a Sharolta nyerte el a díjat.

A Mosaik több olyan eseményt szervezett, ahol nemzetközi akcelerátorok, befektetők és helyi startupok között mediáltak. Például így szerzett befektetést és felvételt Európa egyik legjobb b2b akcelerátorába, a Startup Wise Guys-ba a RateMate csapata. Egy másik példa, hogy tavaly elkezdtek olyan képzéseket szervezni, amivel a résztvevők piacképes tudást szerezhetnek olyan területeken, melyeken jelenleg a piac munkaerőhiánnyal küzd. Idén több tucat szoftverfejlesztőt, data scientist-et, product managert és egyéb szakembert szeretnének ki-, illetve átképezni, majd segíteni az elhelyezkedésüket.

coworking

Olyanra is már volt példa, hogy egy fiatal szabadúszóként a coworking irodában kialakult együttműködésnek köszönhetően csatlakozott egy másik bérlő kis cégéhez. Az iroda az ehhez hasonló együttműködésekhez a keretet és a lehetőséget nyújtja. Az mindenkinek a saját feladata, hogy a legtöbbet hozza ki a lehetőségeiből és önmagából.

A coworking proaktivitásra, adaptációra tanít

A munka világa egyre inkább digitálissá, rugalmassá válik, ezért mind többen igénylik azokat a coworking tereket, amik eredetileg csak a szabadúszókat vonzották. Egy ilyen irodai közösség nem csak az elszigetelődéstől véd (mert mindig van kivel beszélgetni a kávégép mellett), de kis segítséggel a szakmai fejlődésben is sokat segíthet - új partnereket, mentorokat vagy ügyfeleket találhatunk, de sok coworking tér, köztük az Impact Hub is igyekszik különböző képzéseket nyújtani, ahol új, releváns készségeket sajátíthatunk el. Az egyetemről kikerülő frissdiplomások soft-skilljein rengeteget fejleszt, ha egy változó, ugyanakkor nyitott környezetben mozognak. Megtapasztalják a felelősséget, az önálló időbeosztást, a saját maguknak szabott határidők betartását, a helyes és elérhető célok kitűzését és elérését - mindezt olyan, hasonlóan gondolkodó emberek között, akik azonos értékrend mentén élnek. A ‘toborzás' skatulyáz és deformál, míg a személyes bevonódásra épülő, projektalapú gyors reagálásra képes munkakörnyezet éppen azokat a jellemzőket veszi figyelembe és támogatja, amitől a jövő munkavállalója proaktív, adaptációra képes lesz, és örömmel dolgozik. Ehhez persze - szerintünk - az is kell, hogy a munkáltató ne pusztán a profitért dolgozzon, hiszen az olyan céges célokkal, amelyek társadalmi és környezeti problémákra adnak megoldást, sokkal könnyebb azonosulni.

Az Y és Z generáció már teljesen másképp tekint a munkahelyre, karrierre és az életre. A digitális gazdaság, az exponenciális technológiák, a növekvő vállalkozói kedv és szabadúszó mozgalom hívta életre az olyan formátumokat mint a coworking és a különböző közösségi központok.

A coworkingre nem feltétlenül a toborzás egy eszközeként tekintünk. A coworking modell inkább a vállalkozóvá válást, a vállalkozói kedvet támogatja, amiben Magyarország még mindig valamivel az uniós átlag alatt van.

Coworking irodák

Az Impact Hub irodái katalizátorok, ernyőszervezetek azoknak, akiket foglalkoztatnak a társadalmi, környezeti problémákra adható megoldások - üzleti, vagy egyéni szinten. Olyan kezdeményezésekkel és vállalkozásokkal foglalkoznak, amik a profit mellett egyéb maradandó értékeket is teremtenek, és elősegítik a társadalom fejlődését. A közösségi irodahasználat (azaz coworking tér) számos szolgáltatást nyújt; csapatirodák, bérelhető rendezvényterek és rendszeres, inspiráló programok, képzések, kapcsolatépítési lehetőségek, melyeket nyújtanak az ügyfeleknek. De a legfontosabb, hogy mindezek a szolgáltatások egy tudatos és tenni akaró közösséget építenek itthon - és a világban is.

A Mosaik tavaly májusban nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. Igyekeztek egy olyan helyet alkotni, ami több mint egy közösségi iroda és platformként fogja össze a helyi tech startup szcéna szereplőit, illetve támogatja az ökoszisztéma fejlődését. A kiadó coworking asztalok, tárgyalók és privát irodák mellett újhullámos kávézó és egy rendezvényközpont üzemel, ami az iparág nagyágyúit felsorakoztató eseményeknek és a budapesti tech meetup sorozatok tucatjainak ad otthont.

2014 márciusában nyitották meg a KUBIK coworking irodát Budapesten. Az elsődleges céljuk az volt, hogy a megosztáson alapuló gazgaság modelljébe illeszkedve egy hatékony és hosszú távú kötöttségektől mentes irodahasználati megoldást biztosítsanak a tagjaiknak. Irodájuk kb. 50 főnek biztosít munkahelyet. Vannak kisebb zárható irodáik, de az asztalok nagy része egylégterű irodatérben található. Vannak még különböző méretű tárgyalóik és egy rendezvényterük. Öltözővel, zuhanyzóval támogatják a kerékpáros munkába járást, illetve sokan közülük rendszeresen futnak a Margitszigeten.

Az irodák különböző finanszírozási formák közül választhatnak; befektetők, a banki szféra, illetve állami támogatás is rendelkezésre állhat. Hazánkban számos coworking iroda működik, s olyan kezdeményezésekkel is szívesen foglalkoznak, amelyek célja, hogy maradandó értéket alkossanak, így járulva hozzá a társadalom fejlődéséhez.

A MagNet Bank már nem csak Budapesten, hanem Székesfehérváron is működtet közösségi irodát, ahova betérhetnek dolgozni, tárgyalni az egyéni vállalkozók, civil szervezetek is. A közösségi terek alkalmasak arra, hogy pezsgő üzleti és kulturális élet jöjjön létre. Az irodákat megfelelő infrastruktúrával hozták létre, rendelkezésre áll wifi, szkenner, nyomtató, tárgyaló, közösségi konyha. A bank kedvezményes bérleti konstrukciókat kínál az igénybe vevőknek, ezzel járul hozzá, hogy nagyszerű együttműködések, fejlődő vállalkozások jöhessenek létre.

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk

Home office: működik a hibrid munkavégzés?

Magyarországon az atipikus munkavégzés aránya mindig is alacsony volt, alacsony arányszámok jellemezték a távmunkát és a home office-t. Aztán jött... Teljes cikk

Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege

Az otthoni munkavégzés lehetővé teszi, hogy az emberek egészségesebben étkezzenek, kevésbé érezzék magukat stresszesnek és alacsonyabb legyen a... Teljes cikk