kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

6 tipp a munkahelyi stressz leküzdéséhez

Egy átlagos munkanapon több mint két óránk telik „üresjáratként” - 60 percenként ugyanis nagyjából hétszer szakítjuk meg azt, amin éppen dolgozunk, különböző külső tényezők miatt. A folyamatos figyelemelterelődés és az esetleges, szervezeten belüli átrendeződések állandó stresszforrást jelentenek, amelyek kihatással vannak magánéletünkre is: ingerültek vagyunk, rosszul alszunk, vagy éppen nincsen étvágyunk. A jó hír az, hogy néhány egyszerű gyakorlattal megkönnyíthetjük mindennapjainkat. Az alábbi összeállításban dr. Sharon Melnick stresszkutató módszerei közül mutatunk be hatot.

1. Tartsuk kézben a konfliktusokat
Stresszhelyzet akkor áll elő, ha úgy érezzük, elveszítettük a kontrollt a történések felett. Az ilyenkor termelődő hormonok hosszú távon rontják önértékelésünket, koncentráció-zavart okoznak, és a közérzetünket is negatívan befolyásolják. Éppen ezért nagyon fontos, hogy konfliktus esetén beazonosítsuk, melyek azok a körülmények, amelyekre van ráhatásunk, és melyek azok, amelyek rajtunk teljesen kívül állóak - és csak azokért akarjunk felelősséget vállalni, amelyekhez kapcsolódni tudunk.

stresszmenedzsment

2. Iktassuk ki a zavaró tényezőket

Emailek, telefonhívások, SMS-ek, megbeszélések, váratlanul „beeső” feladatok… Ma már teljesen általános, hogy folyamatos megszakításokkal telnek munkanapjaink. Hogyan maradhatunk mégis fókuszáltak? Melnick szerint úgy szabadulhatunk meg a zavaró tényezőktől, hogy priorizáljuk őket: ignoráljuk őket, reagálunk rájuk, vagy csak meghatározott idősávokban foglalkozunk velük - például kijelölünk bizonyos időtartamot az e-mailek megválaszolására, a személyes találkozókra, és így tovább.


3. Összpontosítsuk erőforrásainkat


Minél többet dolgozunk, annál hatékonyabbak vagyunk - vagy mégsem? Tony Schwartz a The Energy Project vezetőjeként nap mint nap a legnagyobb cégek dolgozóinak segít abban, hogy kihozzák magukból a maximumot; hogy fizikai és pszichikai teherbírásuk is a lehető legmagasabb legyen, anélkül, hogy ezzel bármilyen kárt okoznának saját maguk számára.

Schwartz tapasztalatai szerint akkor lehetünk a leghatékonyabbak, ha kb. 90 perces etapokban, nagyon fókuszáltan dolgozunk, aztán pedig tartunk egy rövid szünetet: sétálunk egyet, relaxálunk, vagy csak nyújtózunk néhányat az íróasztalunk mellett, és megpróbáljuk pár percre kiüríteni az agyunkat.


4. Lépjünk egyet hátra


A munkahelyi konfliktusokat gyakran egy szubjektív szűrőn keresztül látjuk, amelyre hatással van saját önértékelésünk, aktuális közérzetünk is. Melnick azt tanácsolja, ilyenkor lépjünk hátra egyet: próbáljunk a puszta tényekre fókuszálni, és objektívan szemlélni a történéseket, a másik fél álláspontját és erőforrásait is figyelembe véve.


5. Bízzunk magunkban


A stressz leküzdését nagyban segíti, ha helyén van az önértékelésünk, és nem másoktól várunk megerősítést azt illetően, hogy vajon jó döntést hoztunk-e. Ha elkezdünk a feladatra fókuszálni, ahelyett, hogy azt figyeljük, mások mit tennének a helyünkben, sokkal könnyebben adunk ki végül olyan munkát a kezeink közül, amellyel valóban elégedettek vagyunk.


6. Segítsük munkatársainkat is


Sikerült az összes fenti módszert beépíteni a mindennapjainkba, de továbbra is küzdünk kollégáink negatív attitűdjével? Ne féljünk segíteni nekik: nyugodtan tegyük szóvá, hogy viselkedésük, hozzáállásuk a többiek munkakedvét is befolyásolhatja - természetesen ügyelve arra, hogy ne bántsuk meg őket.


Szeretne többet megtudni arról, hogyan kezelheti a munkahelyi stresszt és miként kerülheti el a kiégést? Látogasson el a HVG Stresszmenedzsment szemináriumára - a részletekért kattintson!

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek