A szolgáló vezetés komoly kihívás
Manapság a vezetőknek egészen új skillekre, a személyiségük egészen más jegyeire van szükségük, mint korábban, ahhoz, hogy megfeleljenek a kor igényeinek, elvárásainak. Már nem az erőskezű, tekintélyelvű vezető a jó vezető, aki előtt meghunyászkodnak a munkatársai, és kérdés nélkül engedelmeskednek neki, hanem az, akinek magas az érzelmi intelligenciája, meghallgatja a munkatársait, elérhető és együttműködésre törekvő. Korábban talán egy mondatban sem lehetett volna említeni a vezetőt és a szolgálatot, mint vezetői attribútumot. Mára azonban úgy tűnik, kifejezetten jót tehet a szervezeti kultúrának a vezetői alázat.
Hogy miért tesz jót a szervezeti kultúrának?
Ha a vezető mondja ki mindenre a döntő szót, akár egy néhány főnél nagyobb cégnél, akkor megvan a veszélye annak, hogy nem feltétlenül a teljes képet átlátva, a valóság talaján születik meg minden döntés. Hiszen egy nagyobb vállalatnál fizikai képtelenség, hogy egy vezető - egy személyben -mindent átlásson, kézben tartson. A szolgáló vezető ehelyett bizalmat szavaz az alkalmazottjának, akit azért vett fel, hogy elvégezze a rábízott munkát (azért is nyerte el a pozíciót, mert képes ellátni). A vezető így elsődlegesen azt „kérdezi” tőle, hogy hogyan támogathatná abban, hogy ez minél jobban tudjon működni.
Nem semmittevő a vezető
Ez nem jelenti azt, hogy a vezető átad minden feladatot, és nem kell csinálnia semmit, éppen ellenkezőleg, támogató szerepében folyamatosan jelen kell lennie. Ahhoz, hogy jól tudjon segíteni kapcsolatban kell lennie a kollégáival, tudnia, hogy mi történik a cégnél, az iparágban, mert csak így maradhatnak versenyképesek. A kompetens vezető éppen széleskörűbb tapasztalatával, az adott szektor ismeretével, átfogó látásmódjával segíthet. Illetve mediátor és összekötő szerepe lehet mondjuk a cég különböző osztályai, funkciói között.
A szolgáló vezetés komoly kihívás
Az autoriter típusú vezetőknek borzongató lehet a szolgáltató vezetés gondolata. Akik megszokták a hatalmi szót, hogy mindig ők mondják ki a végső áment, azoknak nagyon nehéz lehet az alázatosság gondolata, ami azonban nem jelent alárendelődést. A lényege, hogy a vezető segít megteremteni, minden szempontból azokat a körülményeket, feltételeket, amelyek között a kolléga a legjobban tud dolgozni és teljesíteni a közös cél érdekében. Ennek érdekében a szolgáló vezető a célja, akár a másiknak „aládolgozva”, hogy a másikat emelje, kompetenssé és döntésképessé tegye.
Míg a hagyományos értelemben vett főnök megmondja, hogy mit kell tenni, addig a szolgáló vezetőnek törődnie kell az embereivel, alaposan átgondolni a dolgokat, előre tervezni. Ehhez a vezetési stílushoz úgy kell megválogatnia a kollégáit is, hogy képesek legyenek az önálló munkára, és megfelelő tréning, coaching és visszajelzés mellett valóban felhatalmazhatók legyenek a szükséges döntések meghozatalára.
Ennél a típusú vezetésnél az is nehézség, hogy a vezetőnek el kell fogadnia, hogy nem rendelkezik mindenre kész válasszal. Ugyanakkor gyakran oda kell tennie magát a csapatmunkában, hogy a dolgok haladjanak. Tudnia kell, hogy mikor kell közbelépnie és mikor nem. Hogy a vezető minél jobban átlássa saját cégénél a folyamatokat, annak feltétele, hogy tisztában legyen azzal, hogy a cég minden szintjén mit csinálnak az emberek. Ma már nem egy vállalatnál kötelező a vezetőknek időnként eltölteni egy-egy napot különböző munkakörökben, hogy fel tudják mérni reálisan, hogy mit is kívánnak a dolgozóiktól.
Az igazi szolgáló vezető beosztottai elégedett munkavállalók, mert figyelnek az igényeikre, megkapják a megfelelő támogatást, látják a munkájuk értelmét, visszajelzést kapnak és felhatalmazást. Mindettől jobban, lelkesebben - elkötelezettebben, hatékonyabban fognak dolgozni, lojálisabbak lesznek a munkahelyhez. Nem kockáztatunk sokat azzal, hogy nem meglepő, hogy a munkáját szerető dolgozók nehezebben hagyják ott a munkahelyüket. Mert ugye, ha a főnököt nem kell otthagyni…
De hogyan?
A kultúraváltást egészen kis lépésekben kell elkezdeni, és bárki elkezdheti, akinek vannak beosztottai. Elég, ha feltesz néhány kérdést, hogy mi működik, mi nem a folyamatokból, mi könnyítené meg az alkalmazott munkáját, milyen akadályokat kellene elhárítani a szervezet működésében, hogy hatékonyabb lehessen.
A The Balance Careers cikke alapján.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 2 hete
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 2 hete
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 3 hete
- Nem pörög a világgazdaság, de a cégvezetők optimisták 1 hónapja
- Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben 2 hónapja
- Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők 2 hónapja
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág! 2 hónapja
- Nincs szükség HR-re - állítja a korábbi Facebook-alelnök 2 hónapja
- Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet 2 hónapja
- 19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni 2 hónapja