kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

A távmunka feltételei a vállalatvezetés oldaláról

A távmunkát csak ott lehet bevezetni, ahol a vállalat vezetése egyértelműen szükségesnek tartja és az érintett vezetők felkészültek a munkavégzés irányításának módosulására. A vállalat akkor érdekelt a távmunka bevezetésében, ha attól munkatermelékenységének érezhető javulását várja.

A távmunka bevezetése a munkaadó szempontjából meghatározott műszaki feltételek (megfelelő hardver és szoftver, mint személyi számítógép, nyomtató, ISDN-telefon, e-mail, fax, különböző összekapcsolódási lehetőségek és a megfelelő átviteli média) meglétét igényli.

A műszaki feltételek mellett hasonló fontossággal bírnak a személyi feltételek is. Olyan kreatív vezetőkre van szükség, akik a távmunkát végzők kiválasztásakor magas mércét állítanak a jelentkezők elé, az általuk felvettekben azonban kellően megbíznak. Nem alkalmas a távmunka irányítására az a vezető, aki szívesen veszi, ha munkatársait rendszeresen és váratlanul személyesen ellenőrizni tudja, aki állandóan meg akarja mondani beosztottainak, hogy munkájukat hogyan végezzék.

Általában a munkáltatónak kell biztosítania a távmunkában dolgozó számára a feladata ellátásához szükséges minden olyan eszközt, amely a távmunkavégzéshez elengedhetetlen és megfelel az egészségvédelmi és biztonsági előírásoknak.

Az ellenőrzés persze továbbra is kiemelten fontos a vezetők számára. A munkaszerződésben előírják, mely időpontokban jogosult a vezető a távmunkást ellenőrizni.


A távmunka feltételei a munkavállalók szempontjából



A munkavállaló szempontjából a távmunka egyik legfontosabb ismérve a munkavégzés helyének szabad megválasztása, illetve a munkaidő szabad meghatározása és annak beosztása.

A személyi feltételek a munkavállaló szempontjából ugyanolyan jelentősek, mint a munkáltató esetében. Csak olyan személyek jöhetnek számításba, akik megfelelő szakmai gyakorlattal rendelkeznek, és így önálló munkát tudnak végezni. Azok a munkavállalók, akik rendszeres eligazítást igényelnek, még nem alkalmasak távmunkavégzésre.

Fontos, hogy a távmunkát végző kapcsolata élő és rendszeres maradjon vállalatával, ne érezze magát elszigeteltnek, és ne tartson attól, hogy távolléte miatt csökkennek előrelépési esélyei.

A távmunkában foglalkoztatott munkavállaló köteles biztosítani, hogy rajta kívül senki más ne juthasson hozzá a vállalati adatokhoz, és ne használhassa a munkavégzéséhez rendelkezésére bocsátott számítógépet.


A távmunka előnyei, hátrányai a munkaadók és a munkavállalók szempontjából



Előnyök általában:
- A távmunka révén növekszik a termelékenység, javul a kimenő teljesítmény, jobb lesz a nyújtott szolgáltatás minősége.
- A távmunka rugalmas, versenyképes szervezeteket hoz létre, új munkaalkalmakat, esélyegyenlőséget teremt, mérsékli az egyéni és közösségi hátrányokat.
- Hozzájárulhat a hátrányos települések, körzetek felzárkóztatásához, megújításához.
- Elősegíti a környezetszennyezés mérséklését, különös tekintettel a jelentősen szennyezett, zsúfolt városokban.
- Az életminőség lényegesen javul.
- A távmunka széles körű alkalmazása korszerűsíti a munkaerőpiacot, ösztönzi a munkaerő felkészítését, átképzését.
- Fejleszti, modernizálja a szervezeti rendszereket, növeli a gazdasági teljesítményeket.
- Az energiafogyasztás is csökkenhet.
- Az egészségügyre, betegellátásra fordítandó költségek mérséklődhetnek.
- A rokkantak, hátrányos helyzetűek több foglalkoztatási lehetőséghez juthatnak.
- Fontos, hogy a távmunkás otthoni munkavégzését a családja és környezete elfogadja, ne zavarják a munkájában.


Mit vár el a megbízó, munkáltató a távmunkát végzőtől?



- Önálló munkavégzést.
- Kevés irányítással jó teljesítményt, hatékony munkavégzést.
- A távmunka végzésére kiadott munkának megfelelő szintű iskolai végzettséget.
- A határidő pontos betartását.
- Az adatok biztonságos kezelését.
- A titokvédelem biztosítását.
- A munkavégzéshez szükséges idegennyelv-ismeretet.
- Lojalitást a munkaadóhoz (az általa biztosított eszközökön más cégeknek munkát ne végezzen, illetve erről tájékoztassa a megbízóját).
- Biztosítsa a munkavédelmi törvényben leírt elvárásokat, valamint ergonómiai követelményeket (pl. érintésvédelem).

Forrás: Csuti Dominika
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk