kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Gyarapodnak hazánkban a call centerek

Egyre gyarapszik az IT és adminisztrációs-, call center-, könyvviteli-, pénzügyi tevékenységgel foglalkozó szolgáltató központok száma hazánkban. A vállalatok kiváló lehetőséget nyújtanak a képzett fiatal munkavállalóknak, de az idősebb korosztálynak is vonzó lehet a hazai viszonylatokhoz képest versenyképes fizetés.

Eddig közel húszezer munkahelyet hozott az országba a szolgáltató szféra. Mindez pozitívan érinti a magyar munkaerőpiacot, hiszen a gyakori elbocsátások miatt akár több száz dolgozót is felszippant egy-egy nagyobb cég, a kérdés csupán az, hogy megtalálják-e a nekik megfelelő munkaerőt. Hiszen ha csak a nyelvismeretre gondolunk, nem állunk jól ezen a téren. Felmerül a kérdés, vajon meddig maradnak a munkavállalók? Míg egy családos jobban meggondolja a kritikus lépést, addig a fiatalabbak könnyebben váltanak, nyitnak az új lehetőségek irányába.

Néhány, hazánkban letelepedő cégtől vártuk a választ kérdéseinkre. Az 1991-ben, hazánkban megjelenő EDS Magyarország Kft., az 1999. júliusában magyarországi irodát nyitott Sykes, valamint a debreceni székhelyű Ygomi Europe Kft. - nyilatkoztak a kérdésben.

Nyelvtudás és tudás

A megkérdezett vállalatok egyetértenek abban, hogy legalább egy idegen nyelv ismerete szükséges, több idegen nyelvtudás előnyt jelent a nyitott pozíciók betöltésénél. Lehet idősebb is, de általában a fiatalok körében általánosabb a nyelvismeret. A diploma sem mindig előfeltétel, bár a munkáltató számára legtöbb esetben előnyt jelent.

Az EDS-nél sem a nyelvvizsga-bizonyítvány számít, hanem a jelöltek élő nyelvtudása, tudtuk meg Lévai Eszter HR-estől.
A Sykes esetében is sokkal inkább a nyelvtudás és egyéb- az ügyfélszolgálati munkakör betöltéséhez szükséges képességek fontosak: kommunikáció, figyelem, problémamegoldás, csapatjáték. Természetesen a nyelvtudást is tesztelik, írásban és szóban egyaránt, de a magyar ügyfelek kiszolgálásához nem szükséges nyelvtudás. Az életkor sem szempont a kiválasztásnál, lényeg a rugalmasság és a monotónia tűrés. Ennek ellenére az átlagéletkor 27 év, sok egyetemi, főiskolai hallgató dolgozik részmunkaidőben, de a pályakezdőknek és a szülési szabadság után munkát vállalóknak is vonzó lehet e munkakör, tudtuk meg Barna Beáta HR-estől.
A diploma nem követelmény az Ygomi-nál sem, tájékoztatott Boros Tamás HR-es, ám a szükséges szakmai ismeretek, kiváltképp a nyelvismeret leginkább diplomás jelentkezőket feltételez. Ennek ellenére az Ygomi cégcsoporthoz tartozó négyféle tagvállalat közel 250 dolgozója szinte száz százalékban diplomás.

Karrier helyben, vagy inkább ugródeszka?

A perspektíva, amit fel tudnak kínálni a fiataloknak, hasonló:
A belépéskor mindenkinek átfogó szakmai tréninget biztosítanak, egyes munkakörök esetében külföldön is. Lehetőség van más munkakörökbe való átjelentkezésre, a nyitott pozíciók nagy részét a cégen belül is meghirdetik. Vezetőik legtöbb esetben munkatársaik közül kerülnek ki, az EDS-nél.
Karrier lehetőségként vezetői, valamint szakértői pozíciót is tudnak ajánlani a Sykes-nál, minden évben indítanak karrier programot a szervezet legtehetségesebb munkatársai részére. Ezt bizonyítja az is, hogy az elmúlt években szinte alig vettek fel külső pályázót vezetői pozícióba.
Boros Tamás (Ygomi) szerint senki sem táplál olyan ambíciót, hogy helpdesk munkakörből menjen majd nyugdíjba. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egy ilyen munkakör kiváló alap lehet olyan szakmai területekre, ahová pusztán nyelvtudás alapján szinte esélye sem lenne bekerülni egy pályakezdőnek. Persze az Ygomi is igyekszik belülről építkezni. Természetesen nem lesz mindenkiből középvezető, vagy specialista egy adott területen, de egy ennyire erőteljesen fejlődő iparágban egy ambíciózus, jól teljesítő munkatárs előtt előbb-utóbb adódik olyan szakmai lehetőség, ami hosszabb távon is perspepktívát jelenthet.

Nyugdíjig itt, vagy inkább máshol?

Milyen gyakori a fluktuáció? Az Ygomi bevallása szerint náluk a fluktuáció 9 százalék alatt van, ami ebben az iparágban nagyon alacsonynak számít.
Hogy mit tesznek ezért a call-centerek? Motiválnak. A fent említett cég például versenyképes fizetéssel, Cafeteria rendszerrel, amiben szinte minden béren kívüli juttatás elérhető és a munkatársak a saját igényeiknek megfelelően állíthatják össze csomagjaikat. Ezen felül a cég kiemelkedően jó munkakörülményeket biztosít munkavállalói számára, hiszen az újonnan megépült irodaházukban hamarosan konditerem is nyílik, amit kizárólag a cég munkatársai használhatnak majd.

Barna Beáta szerint a Sykes-nál bevezetett programnak épp az a célja, hogy a 17 ország (ahol a Sykes működik) legjobb munkaerő megtartó gyakorlatát összegyűjtse, és ezeket a hasznos ötleteket, gyakorlatokat bevezesse. A juttatások mellett munkavállalóiknak nagyon fontos a kellemes iroda, a rugalmas munkaidő, a felkészült közvetlen felettes, de legalább annyira népszerűek a céges rendezvények is.
Az EDS is kellemes, korszerű munkakörnyezettel, csapatépítő tréningekkel, céges rendezvényekkel, rendszeres összejövetelekkel, csocsószobával próbál elébe menni a munkaerő-vándorlásnak.

Boros Tamás szerint ennél azonban többre van szükség. A hosszú távú siker főleg azon múlik, hogy milyen közösség alakul ki egy munkahelyen. Ez nem kizárólag a menedzsmenten múlik, de nekik kell megtenni az első lépést azért, hogy a munkatársak is érezzék, hogy nem csak "munkaerőként" tekintenek rájuk, hanem valóban értékesek a cég számára.

Váradi Piroska, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult

Jövőre újraindul a gazdasági növekedés: az idei 2,5 százalék után 2025-ben 4,1 százalékos bővülést várnak - mondta a nemzetgazdasági miniszter... Teljes cikk

Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés

A 21. századi szakképzőintézmény-fejlesztési program beruházásai, korszerű eszközbeszerzései a minőségi oktatást segítik, és hozzájárulnak... Teljes cikk