Megjelent: 6 éve

Teljesítmény coaching, avagy hogyan mérjük a mérhetetlent, és mi van az aranyérem mögött?

„Minél pontosabban és részletesebben határozzuk meg a célt, annál nagyobb eséllyel érjük el.”- így kezdte a Coaching Határok Nélkül (CHN) februári workshopját Keith Antoine, edző és coach. Három évtizede dolgozik paralimpikonokkal, nála nem válik külön a coaching és a tréning, mindkettőben elismert szakember. Teljesítmény coachként specializálja magát, aki abban segíti ügyfeleit - akár sportolók, akár üzletemberek -, hogy pontosan megfogalmazzák céljukat, majd gondosan tervezett lépések sorozata által el is érjék azt. Módszerét konkrét, mérhető eredményekkel támasztja alá, így nem csak a 'fejlődéslépcső' válik láthatóvá, melyet az ügyfelével épít, hanem minden egyes lépcsőfok is.

„Az ügyfeleimnek van egy konkrét célja. Az én dolgom abban segíteni őket, hogy elérjék ezt a célt.” - így definiálta a feladatát Keith Antoine. Teljesítmény coachként nagyrészt sportolókkal dolgozik, ahol a célok egyértelműek, mérhetőek és számszerűsíthetőek. A cél az időhöz kötött, konkrétan meghatározott versenynapon nyújtott teljesítményt jelenti, a fókusz pedig azon van, hogy a sportoló a megcélzott napon érje el a csúcsteljesítményt, ne előtte és ne utána.

A sportolók mellett, Keith évtizedek óta dolgozik üzletemberekkel is. Erőssége abban rejlik, hogy mindkét területen felismeri a mintázatokat. Bevallása szerint kizárólag olyan emberekkel dolgozik, akik az adott területet jobban ismerik, mint ő a coach: „Nem vagyok a területük szakértője, nem kell értenem az adott sporthoz, szektorhoz, vagy üzletághoz, ahhoz, hogy felismerjem a mintázatokat.”

A coach célja, hogy gondolkodásra serkentse ügyfeleit. Olyan kérdéseket igyekszik feltenni, melyekre nem csupán választ kap, hanem melyekkel új gondolatokat gerjeszthet ügyfele fejében. Így határozzák meg a nagy célt, melyet közös munkával kisebb teljesítménycélokra, majd napi célokra bontanak.

Nagy cél vs. teljesítmény cél

Richard Whitehead, paralimpiai atléta esetében a nagy cél a 2016-os Riói aranyérem megszerzése volt, miután a londoni olimpián már bizonyított és olimpiai bajnok lett. Ahhoz, hogy ez sikerüljön 4 évvel később is, egy nagyon konkrét tervvel kellett előállni. Az edző kalkulációi, és a lehetőségek felmérése után megszületett a teljesítménycél, mely egy konkrét szám volt: 23.3 másodperc a 200 méteres sprint számban a térd felett amputáltak mezőnyében. Ennek meghatározásával indult a közös munka.

Az edző minden egyes edzésen méri az időt, nézi a technikát, rögzíti az időjárási kondíciókat, és az összesített adatok alapján elemzi a teljesítményt, majd javaslatot tesz, instrukciókat ad. Ha úgy látja jónak, változtat a végső célszámon.

A coach fő célja az edzésen, hogy megtanítsa sportolójának, hogy hogyan legyen képes megfigyelni saját teljesítményét, technikáját, gondolatait, érzéseit, és hogyan tudja menet közben, azonnal korrigálni bármelyiket, hogy ott és akkor, az adott pillanatban önmaga legjobbját nyújthassa.

Keith AntoineKeith Antoine


Mi van az aranyérem mögött?

A vágyott eredmény az aranyérem, a cél mégsem az érem maga.
Keith több éve használta saját, jól bevált módszerét, mikor az egyik sportolója - bármilyen aktívan dolgoztak is együtt - nem hozta az eredményeket. Nem fejlődött az edzéseken, sőt, teljesítménye egyre romlott. Egy beszélgetés alkalmával, amely korábban csupán a sportoló teljesítményéről szólt volna, az edző szerepét felülírta a coach szerepe, mikor Keith feltett egy kérdést: „Mi az értelme ennek az egésznek? Miért csinálod? Miért akarsz aranyérmet nyerni?” A hangsúly a mitről és a hogyanról áthelyeződött a miértre. Miért akarsz aranyérmet, mi történik, ha aranyérmed lesz? Miért fontos, mit ad az majd neked? Mi lesz tőle más?

Coaching kérdésekkel elkezdtek ásni, mélyebbre és mélyebbre, és rájöttek, hogy a nagy cél nem az aranyérem maga, a valódi nagy cél minden esetben a miértre előásott válasz. Az aranyérem egy jelkép, a valódi nagy cél azonban mögötte van. Ennek felszínre hozása és tudatosítása után a sportoló teljesítménye rohamos fejlődésnek indult.
A nagy cél magja tehát a miértre adott válasz. Ez a folyamat kísértetiesen hasonlít az üzleti világban jól ismert Arany körre (Golden Circle), melyet Simon Sinek-től ismerünk híres TEDx előadása, és Start with Why című bestseller könyve alapján. Azt minden cég tudja mit akar és ezt hogyan akarja. De vajon azt is tudja-e, hogy miért?

A mag, a miértre adott válasz, tehát meghatározza a nagy célt, mely lebontható teljesítmény célokra, melyek aztán még tovább bonthatóak kisebb tréning célokra, napi célokra, melyek a sportban kézzelfoghatóak, konkrétak és egyértelműen mérhetőek egy stopperóra segítségével. Az üzleti életben ez a számszerűsítés sokkal bonyolultabb, de mégsem lehetetlen.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Teljesítmény coaching, avagy hogyan mérjük a mérhetetlent, és mi van az aranyérem mögött?
2. oldal - Mérni a mérhetetlent
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk