Megjelent: 7 éve

10 dolog, amiről soha ne beszélj főnöködnek

Te mikor beszélgettél utoljára a főnököddel? És miről? A feladatokról, a határidőkről, a karrieredről, anyagi helyzetedről? Vagy talán arról, milyen csinos valamelyik kolléganőd? Legyél óvatos… Ne feledd, a főnököd -akármilyen jóban is vagytok- nem a barátod. Legyen bármennyire egyszerű, „lapos” is a szervezeti struktúra, informális a vezetési stílus, mégis így, vagy úgy, függő viszonyban vagytok - figyelmeztet a Travel és sabbatical coaching blogon Csuport László, coach, stressz-kezelési facilitátor.

A munkahely nemcsak a munkavégzés színtere, hanem az emberi érintkezések, kapcsolatok kiemelkedően fontos terepe. Viszonyunk minősége a munkatársakkal, vezetőkkel jelentősen befolyásolja közérzetünket, hangulatunkat. Amellett, hogy a vállalkozások célja többnyire valamilyen pénzben mérhető eredmény produkálása, egy-egy cégnél munkatársak és (még) nem robotok dolgoznak együtt.

A közös tevékenység során, így óhatatlanul alakulnak ki a kollégák, vezetők között vonzások, taszítások, (időnként a kettő együtt…) és szövődik csendben, vagy hangosabban a szociális háló. Mindenki alátámaszthatja, aki valaha is dolgozott, hogy a munkatársainkról sokkal többet tudunk, mint amennyi infóra a közös munkához szükségünk lenne. A tapasztalat és a kutatások szerint, általában kevésbé kedveljük azokat a kollégáinkat, akik nem osztanak meg velünk sokszor lényegtelen (de a kapcsolatépítés szempontjából igen fontos) személyes információkat. Ezek közé sorolhatóak a főzés rejtelmeitől kezdve, a gyerek iskolai előrehaladásán és a családi-, párkapcsolati gondokon át, egészen a kedvenc focicsapat hétvégi szerepléséig, számtalan, a munkavégzéssel össze nem függő információ.

Ezekkel a közlésekkel általában nincs is különösebb gond, ha jól megválasztjuk, hogy mikor, kivel oszthatunk meg bizalmas, vagy kevésbé bizalmas dolgokat.

A személyes tartalmú informális beszélgetések akkor kezdenek igazán veszélyessé válni, ha a beszélgetőpartnerünk a főnök.

A napokban jelent meg a Forbes magazin internetes kiadásában egy összeállítás, azokról a tabutémákról, amelyekről soha nem célszerű beszélni a főnökünknek. Mivel mind a főnöki, mind a beosztotti szerepköröket is kipróbáltam már, így személyesen és ügyfeleim példáin keresztül is igazolhatom a jó tanácsok hitelességét.

Tehát, ne beszélj a főnököddel a következő témákról:

  • A pénzügyi helyzeted részleteiről.
  • A jelenlegi pozíciódon túlmutató karriertervedről - kivéve, ha az a jelenlegi beosztásodhoz kapcsolódik és számíthatsz a főnököd támogatására.
  • Ne adj tovább pletykákat és negatív infókat, amelyek kapcsolódnak a főnök személyéhez.
  • Ne beszélj azokról a jövőbeli elképzelésedről, amelyek a főnöködben félelmet válthatnak ki, hogy esetleg a pozíciójára törsz.
  • Ne ossz meg részleteket a magánéleted kríziseire vonatkozóan, hacsak ez nem érinti közvetlenül a munkádat.
  • Ne kritizáld kollégáidat a főnöködnek.
  • Ne mondd el, hogy olyan rosszul érzed magad a munkahelyen, hogy el is mennél - hacsak nem vagy kész az azonnali távozásra.
  • Ne beszélj a főnöködnek a kollégádhoz fűződő szerelmi vonzalmaidról, és különösen kerüld ezt a témát, ha az imádat tárgya éppen ő.
  • Ne beszélj arról főnöködnek, amit kollégáid bizalmasan mondtak el neked, hacsaknem igen komoly dologról van szó, amelyik vezetői beavatkozást ígényel.
  • Végül, ne mondj el olyan dolgokat magadról főnöködnek, amelyet később felhasználhat ellened.


Tudom, nem könnyű minden helyzetben ezeket a tiltásokat betartani. (Bevallom, egyiket-másikat én is már több ízben megszegtem…) Az eredményes karrierépítéshez és kapcsolatok kialakításához azonban, ajánlatos megszívlelni a megismert tanácsokat. Persze, sokszor nehéz döntést hozni, mikor melyik magatartás lenne a legmegfelelőbb, beszéljünk-e, vagy sem az adott témáról főnökünkkel. Ezekben az esetekben célszerű a döntéssel várni és aludni egyet a dolgokra.

Hasznos lehet olyan személyt (barát, coach, tanácsadó) keresni és kikérni a véleményét, akivel bátran megbeszélhetjük a kritikus kérdéseket.

És mit tanácsolok a vezetőknek, ha egy munkatárssal olyan beszélgetésbe bonyolódnak, amelyik kapcsolódik valamelyik felsorolt tabutémához? Itt már árnyaltabb a válasz… De erről, majd egy másik blogbejegyzésben.

Csuport László, coach, stressz-kezelési facilitátor

Travel és sabbatical coaching blog
HR Blog
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Félrement kapcsolat, avagy amikor rossz irányba mennek a dolgok

Mit tehet egy cég, ha megállapodik partnerével, ám a végleges szerződéstervezetet a leendő partner több lényeges ponton átírja? Engedjünk,... Teljes cikk

TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész

Ezúttal arra kereste a választ Gombkötő Marcell a HR Blogon, hogy vajon mi jelenti a legnagyobb kihívást a HR-eseknek a szakmájukban. Teljes cikk

A munkahelyi együttműködés 7 aranyszabálya

Hogyan kell, lehet a munkahelyen viselkedni? Mi az, amire minden szereplőnek egyaránt figyelnie kell, függetlenül attól, hogy mi a beosztása, munkaköre,... Teljes cikk