Mészáros Etelka
Megjelent: 17 éve

Érzelmileg is segítik feldolgozni az elbocsátást a tanácsadók

Az outplacement alkalmazása egy vállalat részéről nem jótékonykodást jelent. Ezzel a cég külső megítélése kevésbé romlik, a maradók morálja, hangulata kevésbé sínyli meg a történteket, segít a döntéshozatalban és az elbocsátási folyamat bevezetésében - mondja Cservenyák Tamás, a DBM Hungary Kft. vezető tanácsadója.

- Mit nevez Ön outplacementnek?

- Amikor egy vállalat a dolgozói egy részét elbocsátja, az összes ehhez kötődő, utána következő tevékenységet, amit a dolgozónak juttat, outplacementnek nevezik. Például, eldöntik, hogy az erre szánt büdzsé 80 százalékát átképzésre fordítják, 10 százalékból telefon és számítógép használatot biztosítanak a munkahelykereséshez és a maradék 10 százalékot fordítják, az úgynevezett career transition-ra, vagyis arra, hogy az elbocsátott dolgozó tanácsadók segítségével újra önmagára és munkára találjon. A DBM-nél ezt az utóbbi 10 százalékot nevezzük outplacementnek és a szolgáltatásunk is erre irányul.

- Milyen tartalmi elemei vannak ennek a folyamatnak?

- Első lépésben egy orientációs beszélgetésen találkozunk az illetővel, felmérjük az érzelmi állapotát, hol tart az elbocsátás feldolgozásában és ez alatt tájékoztatjuk az outplacement folyamatról. Feltárjuk az egyének meglévő képességeit, esetleg megvitatjuk, hogy minimális kiegészítő tovább tanulással ezt a képességüket miként tudnák értékesíteni a piacon. Ilyen például, ha valaki társalgási szinten beszél angolul, hogyan hozza fel ezt a tudását 3-4 hónap alatt egy erős középfokra, amivel már nagyobb esélye van a munkához jutásra. Azt azonban semmi esetre sem javasoljuk, hogy egy telefonszerelő képezze át magát bérszámfejtőnek, ezzel nem segítjük hozzá az új megélhetési forma megtalálásához. Megtanulhatja a bérszámfejtést, azonban ebben a szakmában pályakezdő lesz, ez pedig nehezíti a munkakeresést. Az átképzés a nyolc általános végzettnek segíthet. Amennyiben kivesszük a szakma nélkülieket,- azoknak az embereknek, akiknek van hasznosítható szakmája, abban kell segíteni, hogy visszatérjen az önbizalmuk, és megfelelően el tudják adni magukat a munkaerő piacon. Ismerjék meg a munkakeresési módszereket és tudják is azokat alkalmazni. Meg tudjanak küzdeni a konkurenciával, fel tudják dolgozni, ha egy óhajtott állásnál nemet mondanak.

A feltárás további része, hogy ő mit szeretne, milyen szakmai céljai vannak. Az ilyen beszélgetések alkalmával felszínre kerülnek olyan készségek, kompetenciák is, ami az önéletrajzba nem kerül bele. Kiderül, hogy ezek közül a tulajdonságok közül valamelyikkel elhelyezkedhet-e alkalmazottként, vagy célszerűbb saját vállalkozásba fognia. Ezzel párhuzamosan elindul a szakmai feltárás, a sikereinek és a személyes erősségeinek az összegyűjtése. Személyes leltárt készítünk, összeírjuk az erősségeit, gyengeségeit. Segítünk megtalálni azt az álláskeresési stratégiát, ami a számára a legmegfelelőbb. Feltárjuk a személy valós lehetőségeit, a realitás talaján maradva, ötleteket generálunk, úgy, hogy ki tudja tűzni azokat a célokat, amiket szeretne. A prioritásokról több esetben táblázatot készítünk, így világosan látjuk, hogy mit akar az illető, mennyire tud elkötelezett lenni, milyen cégeknél van esélye, és hogyan tud eljutni oda.

- Milyen módszereket alkalmaznak?

- Az igényektől függ. Csoportos és egyéni programokat tartunk. Az időtartam is változó, akár 3, 6 vagy 12 hónapon keresztül is tarthat. Személyiség és a DBM által kifejlesztett teszteket töltetünk ki. Egyéni konzultációkat, a csoportos programoknál pedig fogadónapokat tartunk, ahol az ügyfél beszámol arról, hogy hol is tart az álláskeresésben, vagy mi történt egy interjún és mindent részletesen kielemezünk. A csoportos programok kihelyezettek is lehetnek, a tanácsadóink kimennek az adott vállalathoz és több emberrel, egyszerre vitatják meg a kérdéseket, aggályokat. A módszerek persze különbözőek, nem alkalmazhatjuk ugyanazt egy felsővezető és egy szerelő esetében. Mindkét esetben más segítségre van szükség.

- Mit takar a karrier coaching?

- A karrier coaching tulajdonképpen megegyezik a hagyományos értelemben vett coachinggal, de kifejezetten az egyén pályafutására irányul. Olyan, mint amikor egy úszó edző végigkíséri az úszó felkészítését a versenyre. A coaching fogalmán egy teljesítményt növelő tréninget értünk, melynek során a vezető folyamatosan együttműködik a beosztottal a teljesítmény növelése és a készségek-képességek fejlesztése érdekében. Az outplacement esetében is végigkísérjük az ügyfelünket az állás megtalálásáig, fogódzkodókkal tanácsokkal látjuk el.

- Kaphatunk-e arról információt, hogy megközelítőleg mennyibe kerül az outplacement tanácsadás és az ügyfelek hány százaléka talált állást az Önök segítsége után?

- A tanácsadás ára függ az ügyfél beosztásától, de azt mondhatjuk, hogy a DBM-nél körülbelül egy havi bérköltségbe (bruttó bér és munkaadói járulékai) kerül az egy főnek adott tanácsadói díj. A csoportos tanácsadásra nincsen statisztikánk, de az egyéni programok után közel 100 százalékos az elhelyezkedés, persze azok közül, akiknek céljuk az elhelyezkedés.

- Melyik álláskeresési csatorna bizonyul a legsikeresebbnek? Készítenek adatbázist az Önöknél járt álláskeresőkről?

- Tapasztalatunk szerint a munkakeresők kétharmada kapcsolati úton, 15 százalék pedig egyéb, internetes vagy más média információja útján tud elhelyezkedni. Adatbázisunk nincsen, mert egyrészt hamar elavulhat, másrészt néhány száz ember fordul meg nálunk és nem érdemes adatbázist készíteni. Volt már rá példa, hogy egy-két ügyfelünk a mi szakmai kapcsolatrendszerünkön keresztül találta meg új munkáltatóját, de nem ez a jellemző. Úgy készítjük fel a munkakeresőket, hogy egyedül képesek legyenek végigmenni az összes csatornán, mi csak felhívjuk a figyelmüket, hogyan használják a keresés egyik vagy másik eszközét. Megtanítjuk, miként írjanak többféle önéletrajzot, valamint kísérőlevelet.

Ha az összes csatornán elindították az anyagokat, interjútechnika képzést tartunk, melyek azok a kérdések, amivel találkozhatnak, felkészítjük őket még a stresszinterjú kérdésekre is. A testbeszéddel, megjelenéssel kapcsolatos tanácsokat adunk, próbaintejúkat tartunk. A visszajelzéseket fel tudják használni, vajon valóban arra kíváncsi-e az interjúztató, amiről ő sokat beszél, és egyben elemezzük a beszédstílust is. Fontos, hogy nem félrevezetésről, hanem valós jegyek pozitív bemutatásáról van szó. Hetente eljönnek hozzánk, segítünk átgondolni, hogy mi húzhatja ki őket a gödörből. Utána átbeszéljük, hogyan tárgyaljanak a bérekről, milyen stratégiát alkalmazzanak.

- Alkalmaznak pszichológust az outplacementnél?

- Egészséges emberekről beszélünk, akiket ért egy megrázkódtatás, elveszítették a munkahelyüket. Amennyiben nincs más olyan körülmény az egyén életében, pl. családi körülmény, ami még nehezítené a helyzetét, a segítségünkkel fel tudja dolgozni a történteket. Eddigi pályafutásom során talán két esetben volt annyira kétségbe esett az illető, hogy pszichológus segítségét kértük. Normál körülmények között kiderül, hogy nincs krízis helyzet, nem lesz beteg az ember, egészséges egyén pedig kibeszéléssel, értelmezéssel, hiedelmek feloldásával az ilyen helyzetet meg tudja oldani. Szembesíteni kell az embereket a realitásokkal, megmagyarázni, hogy nem annyira sötét a helyzet, de nem is egyszerű. Fogódzkodókat kell találni a számukra.
Stabil környezetet biztosítunk a hozzánk forduló ügyfél számára, ahova hetente eljöhet, tudja, hogy számíthat a tanácsadóra. Ez lelkileg is nagyon fontos, hiszen az érzelmi feldolgozás egy folyamat. Fontos, hogy a tanácsadó találkozzon az emberrel, a dühöt együttesen átbeszéljék.

- Milyen "mechanikai" része van az outplacementnek?

- Külön termet biztosítunk az ügyfeleknek, számítógéppel, újságokkal, internettel, telefonnal. Megkapják az adatbázisokat, teljes irodai infrastruktúrát. Persze a szobától nem lesz egyszerűbb a munkahelykeresés. A nagy létszámot érintő vidéki projektek esetén a DBM felhívja az adott régió összes jelentős vállalatát, és becsatornázzuk a munkaügyi központ szolgáltatását is.

- Általában melyik az a korosztály, aki megkeresi Önöket outplacement szolgáltatásért?

- Bennünket minden esetben a munkáltató keres meg, és ő finanszírozza a szolgáltatásokat is. Az ügyfeleink átlagéletkora 44-47 év között van. A munkahely megtalálás időtartama függ az életkortól, magas beosztástól, magas fizetéstől. Ezek általában nyújtó tényezők. Attól is függ, hogy milyen az illető kompromisszum bevállalása, van-e ideje több hónapot várakozni, vagy nincs. Ha nincs idő, hamarabb kompromisszumot kell kötni. A gyakorlat azt mutatja, hogy a kor előrehaladtával lassabban tudnak elhelyezkedni az emberek és sajnos több esetben találkoznak diszkriminációval is.

- Végül mi lehet az outplacement folyamat lezárása?

- Sikeres álláskeresés után a tanácsadó esetleg a betanulási vagy a próbaidő alatt is támogatást nyújt. Jellemzően azonban a szerződéskötésig szól a tanácsadó küldetése.

Ma még inkább a multiknál divat az outplacement

Mészáros Etelka, HR Portal
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk

Vendégmunkásokra cserélheti dolgozóit a makói Continental?

Novemberben és decemberben 25-25 munkavállalót küldenek el a makói ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-től. Az érintettek nem ismerik az... Teljes cikk