kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Hogyan tudnám rávenni az embereket, hogy akarjanak dolgozni?

Az üzleti élet éllovasai gyakran szembe mennek a logikai szempontokkal. Hogy kikből lesznek ma a sikeresek és kikből a lemaradók, nem bejósolhatók hagyományos mérő szempontokkal. Úgy fest, hogy az üzletben és az üzleti támogatásban is a sémák merész elhagyása szükséges. Petrány Viktória, HR-szakember cikkében azt járja körül, hogy milyen igényeknek kell megfelelnie egy korszerű üzleti támogató programnak. Ma olyan gyors az üzlet, hogy mindennél fontosabb, hogy a szervezetfejlesztésére fordított sok millió forint eredményt hozzon.

Mikor nem működik egy program?

Az első banánhéj, amin elcsúszhatunk, ha nem azon dolgozunk, ami hat az eredményességre. Előfordul ugyanis, hogy a helyzetfelmérés során nem - csak a program közben jönnek elő a valódi akadályok - kétségek, hiányosságok, aktualitását vesztett célok, stb. Ilyenkor az eredmény csak vigaszdíj; mert mondjuk, csiszoltunk a kommunikáción vagy javítottuk a hangulatot, ám az üzleti teljesítményt nem. Persze, a hangulat is számít, de egy gazdasági társaság célja a profit termelés, szépen mondva az értékteremtés.

A másik mumus az ellenállás. A hagyományos fejlesztő programok a „problémás” vonások feltárására, és kijavítására fókuszáltak. Nos, mindenki járt már orvosnál vagy töltött ki tesztet, és érezte, hogy nem szívesen szembesülne negatív visszacsatolással; sokkal jobban szeretné, ha kiderülne, hogy nála nagyszerűbb ember nincs a világon. Amikor megmutatják, hogy valamit nem csinálunk jól, akkor egy méretes kritikával invitálnak változásra - és nem mellesleg, eloltják a bennünk rejlő hatalmas növekedési potenciált. Ha a program nem veszi figyelembe az emberek változásra adott reakcióit, akkor az olyan, mint behúzott kézifékkel autózni.

Mindenki szeret sikeres lenni

"A minap egy cégvezető azt a kérdést szegezte nekem: Mit gondol, hogyan tudnám rávenni az embereket, hogy akarjanak dolgozni? A kérdésével mindent elmondott: ő azért sikeres, mert akarja" - mesél el egy példát Rekecki Aliz stratégiai tanácsadó és coach.

"A jó teljesítéshez valóban kell, hogy a munkatársak „akarják”; ám nem csak a tevékenység kedvéért. A munka szeretete jó alap egy eredmény megtartásához, de ha új értéket akarunk létrehozni, akkor a változásra fel kell kelteni a vágyat. Az emberben természetes törekvés van a növekedésre. Ezt mozgósítjuk, amikor a célkitűzést, mint stratégiai szempontot bevisszük a fejlesztésbe" - magyarázza Rekecki Aliz.

Inspiráló célt kitűzni, nem is olyan könnyű. Kérdezz meg egy gyereket vagy egy tizenévest arról, mit szeretne csinálni? A válasz egyszerű: anyával, apával lenni (szeretet), sokat játszani és barátokkal lógni (szabadság) és mindent megkapni (fizikai biztonság). Harminc év elteltével, bár vágyaink ugyanezek, a megoldásaink számosak, ezért kihívást jelent (és gyakran elmarad) az ösztönző cél megfogalmazása.

Nem kell nagy dolgokra gondolni, akkor is hajlamosak vagyunk a célt figyelmen kívül hagyni, ha mondjuk, a meeting gyakorlatunkat szeretnénk megújítani. Addig általában könnyen eljutunk, hogy nem szeretjük így, de miért is akarjuk megújítani? Mit szeretnénk másként és főleg, mi vele a célunk?

Nem kellenek a mérőszámok

"A célkitűzést a világ legelterjedtebb módszertana, a Balanced Scorecard üzleti céllebontás elvei mentén végezzük" - mondja Rekecki Aliz. Ez a munka a célokkal kapcsolatos gondolatokat, nehézségeket és teendőket is átláthatóan mutatja meg.

"A hagyományos stratégiai gondolkodástól eltérően azonban, ami arra épül, hogy mérve legyen a haladás, mi nem mérünk. A mérés ugyanis elvárást zúdít az emberek nyakába. Ráadásul, a mutatószámoknak van egy önkéntelen torzító hatása: „teljesíthető” (a növekedést korlátozó) tényezőket vesznek bele és örülnek, amikor elérik. Mi a cselekvőkre koncentrálunk; ha ők sikeresek, a projekt is sikeres."

Így támogatjuk legjobban a növekedést

Az üzleti támogató program alapja mindig a helyzet megismerése, az üzleti irányok tisztázása a vezetővel. A célokat még tovább pontosítjuk egy célalkotó stratégiai workshopon, a vállalat / szervezeti egység kulcsembereivel.

A hiba-kijavító megközelítést lecserélték a növekedés felé tekintésre. "Amikor nem „hiányterületekből” indulunk, más megközelítésre van szükség tréningtechnikai szempontból" - hangsúlyozza Sebestény Tibor szervezetfejlesztési tanácsadó és üzleti coach, aki szerint olyan tréning elemekre van szükség, amik a szabad gondolkodást és a vélemény-megosztást támogatják. "Azt tapasztaljuk, hogy egyes egyének esetében bizonyos mértékig korlátokba ütközik a gondolataik megmutatása. Ez természetes, hiszen vannak, akiknél kevésbé megszokott a megmutatkozás. A trénernek a programon sokkal inkább biztonságot teremtenie és inspirálnia kell, semmint 'jobb belátásra' bírni az egyébként tehetséges résztvevőket."

Általános nehézség a hagyományos készségfejlesztő tréningek esetében, hogy a szerzett új ismereteknek csak egy kis része megy át a napi gyakorlatba, ezért érdemes coachinggal is megtámogatni az ötletek eredményekre váltását. Érthető, hiszen a mindennapok nem úgy néznek ki, hogy ott a tréninganyag a kezünkben, és gyorsan felütjük, amikor kell. A coaching ülések a napi éles helyzeteket dolgozzák fel, és a résztvevők így írják felül a már nem hatékony rutinjukat - és megtanulják kezelni a változással szembeni ellenállást, hezitálást, a halogatást, az előnyös és a kedvezőtlen elmozdulások hatásait és a rugalmas újratervezést.

A korszerű fejlesztési programok legfontosabb jellemzői

• Amikor változást akarunk, számolni kell az emberek változásra adott reakcióival, ellenállásával és növekedési vágyával egyaránt. Ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, akkor biztosan csökkentjük a fejlesztési akció hatását.
• A célkitűzés fontos része a fejlesztésnek. Az ember természete ugyanis, hogy szereti kézben tartani az életét és érezni a sikerét. A neki tetsző célokért képes mozgósítani kreatív erőit.
• Mérőszámok helyett a cselekvők támogatása áll a középpontba.
• A célok megvalósulását a kulcsemberek egyéni támogatása biztosítja.

Petrány Viktória
szervezeti HR szakember, coach

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk