kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Infláció: Százból 45 ember már alapvető élelmiszerekről is kénytelen lemondani

A nők, a nyugdíjasok és az alapfokú végzettségűek érzik meg leginkább az inflációt. A magyarok 45 százaléka már alapvető élelmiszerekről, háztartási cikkekről is kénytelen részben lemondani az áremelkedések miatt.

Mindössze minden hetedik magyar (14 százalék) nyilatkozott úgy, hogy ugyanúgy költ, mint eddig. A többieknek legalább részben le kellett mondaniuk valamiről a drágulás miatt. A lakosság 41 százaléka egyelőre csak a "luxus" kiadásokat csökkenti, a szórakozásról, költségesebb szolgáltatásokról, például a kozmetikusról, fodrászról, edzőteremről mond le, illetve a drágább élelmiszereket hagyja ott a boltokban. 45 százalék viszont ennél is nagyobb megszorításra kényszerült, már az alapvető élelmiszereken és háztartási cikkeken - például tisztítószerek, higiéniai szerek - is kénytelen spórolni - írja a Napi.hu

Idén júniusban 11,7 százalék volt az infláció, a maginfláció pedig 13,8 százalék. Az élelmiszerek inflációja 23,7 százalékkal emelkedett, miközben az elmúlt években az árak mérséklődése jellemezte az élelmiszerárakat júniusban.

A lapnak a Pulzus Kutató által készített felméréséből az id kiderült: az alacsonyabb jövedelmű rétegeket érinti a legnagyobb mértékben az infláció, és mivel a nők jövedelme elmarad a férfiakétól, ők jobban is érzik az áremelkedést.

Életkor szerint az idősebb, 60 év fölötti korosztályt érinti a legfájdalmasabban a dübörgő infláció. 58 százalékuk kénytelen lemondani a vásárlások során az alapvető élelmiszerek és háztartási cikkek egy részéről, és mindössze 12 százalék azok aránya ebben a korcsoportban, akik továbbra is ugyanazt a költést meg tudják maguknak engedni, mint az áremelkedések előtt. 

Míg a férfiak több mint ötöde most is ugyanúgy költekezik, mint korábban, a nőknél mindössze 9 százalék volt azok aránya, akiknek nem kellett visszafogniuk a költekezést az áremelkedések miatt. 
A 40 év alatti korosztály fele egyelőre csak a szórakozás, szolgáltatások terén kényszerül arra, hogy visszafogja a kiadásait, mindössze 35 százalékuk spórol az alapvető cikkeken. A 40-59 évesek között is valamivel magasabb (43 százalék) azok aránya, akiknél még elegendő a "luxuson" való spórolás, de ötből ketten már úgy nyilatkoztak, ennél drasztikusabb spórolásra kényszerülnek. 

A legkevésbé a felsőfokú végzettségűeket viseli meg egyelőre az infláció. Bár csak 14 százalékuk tudja fenntartani a korábban megszokott életszínvonalat a magasabb árak mellett, 55 százalékuk egyelőre csak az elhagyhatóbb kiadásokat faragta le. A főiskolát, egyetemet végzettek körében a legalacsonyabb, mindössze 31 százalékos azok aránya, akiknek már az alapvető kiadásokon is spórolniuk kell. 

Az alapfokú végzettségűek közül ezzel szemben minden második megkérdezett azt mondta, már az alapvető élelmiszerek és háztartási cikkek megvásárlása is gondot okoz a számára a megemelkedett árak miatt. Érdekesség, hogy a középiskolát végzettek között voltak a legtöbben, akiket az áremelkedések egyelőre nem kényszerítettek arra, hogy feladják korábbi fogyasztási szokásaikat. 

A települése mérete alapján elvégzett bontásból az derül ki, hogy a fővárosban élők érzik egyelőre a legkisebb mértékben az árak emelkedését. 18 százalékuk semmiről sem mondott le még emiatt, és csupán 35 százalék volt azok aránya, akik már az alapvető cikkeket sem engedhetik meg maguknak olyan mértékben, mint korábban. Vidéken sokkal rosszabb a helyzet, akár kisebb, akár nagyobb települések lakóiról volt szó, 45-47 százalék nyilatkozta azt, hogy már az alapélelmiszereken és háztartásik szereken is spórolnia kell az árak miatt. 

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
EU-s minimálbérrel és munkavédelemmel kapcsolatos törvénymódosításokat fogadtak el

Az Országgyűlés 148 igen, 3 nem és 31 tartózkodó szavazattal elfogadta kedden a munkavédelmi törvény módosításáról szóló, valamint az EU-s... Teljes cikk

A kormány mindent megtesz a bérek növekedéséért, de nem becsülik a dolgozókat?

A kormány ezután is mindent meg fog tenni azért, hogy Magyarország gazdasága újra erős legyen, a magyar embereknek legyen munkája, és a bérek tovább... Teljes cikk

Maruzsa Zoltán: cél a köznevelés digitalizációja

A kormány ebben a ciklusban a magyar köznevelés digitalizációját tűzte ki célul - jelentette ki a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára hétfőn Szolnokon. Teljes cikk