kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Újraindulás diákmunkával

A pandémia - korlátai mellett - pozitívan is befolyásolta a munkáltatókat: minden felelős vezetőt számvetésre késztetett. Többek között át kellett gondolnunk, hogyan tudnánk optimalizálni tevékenységünket, mit kell elhagynunk és miben kell fejlesztésekkel növelnünk a hatékonyságot, és kikkel tudunk a továbbiakban is együttműködni.

A nyitás sikere viszont többek között éppen azon múlik, kikkel folytatjuk a munkát az új helyzetben. A bérköltségek miatti szorongás óvatosságra int és továbbgondolásra, új lehetőségek kiaknázására sarkall. Ez utóbbiak közül például a diákmunka alkalmazásával többet is nyerünk, mint gondolnánk - erről beszélgetünk Weilandics József Péterrel, a Diák Center Iskolaszövetkezet vezetőjével.

Aki eddig nem tudta, hogyan élhet a diákmunka lehetőségével, most éppen itt az ideje, hogy megismerkedjen vele. Miért érdemes megfontolnia a munkáltatónak ezt az opciót?



Valóban, sok vállalkozó még nem merte vagy nem tudta kihasználni a diákmunkában rejlő potenciált. Ennek egyik oka a tájékozatlanság, a másik lehet a tevékenység jellege is. Azért a jellegzetesen szezonális területeken, mint például a fürdő üzemeltetés vagy a különböző turisztikai tevékenységek és a kulturális rendezvényszervezés, ez eddig is a hatékony működés egyik biztos pillére volt.

A magyar munkáltatók nagyon óvatosak. Jogosan, nyilván, hiszen mindenki szeretne jól járni, minél kevesebb kockázattal. Most viszont a diákmunka egyértelműen éppen azért vonzó, mert rugalmasan használható, nem jár hosszú távú elköteleződéssel és nem „nyomja” a bérköltséget, tehát adózási oldalon a lehető legkedvezőbb foglalkoztatási konstrukció: költségként elszámolható az iskolaszövetkezeten keresztül meghatározott órabér.

Legtöbbször azt halljuk kifogásként a HR-es kollégáktól, hogy a diákmunkások nem eléggé megbízhatóak, nem lehet rájuk számítani. Igaz ez?



Éppen ebben a kérdésben nincs igaza a munkaadónak, hiszen a vállalat és az iskolaszövetkezet által megkötött szerződésben azt is garantáljuk, hogy minőségi kifogások esetén mi magunk kezeljük a problémát. Tegyük fel, hogy minőségi kifogással él a megbízó: mi azonnal visszahívjuk a panaszban érintett diákot és küldünk valaki mást a helyére. Ami azt is jelenti, hogy a munkaadónak egy fillérjébe sem kerül a minőségi csere, ami alkalmazásban lévő állománynál már nem így volna. Ezeket a problémákat a szervezeti HR nem tudja ilyen gyorsan kezelni.

Másrészt amiatt is indokolatlan ez a félelem, mert a diákok is pénzkereseti lehetőség miatt vállalnak munkát, tehát igyekeznek megfelelni az adott helyen. Nyilván vannak problémák, de semmiképpen sem nagyobb arányban, mint egy csak alkalmazottakkal működő cégnél. Sőt: ha belegondolunk, hogy mi azonnal tudunk reagálni a panaszra, nyoma sem marad a vállalatban az esetleges konfliktusnak vagy problémának.

Hogyan érdemes diákokat foglalkoztatni, mire készüljön egy munkáltató?



Fiatalokról van szó, akik rugalmasak és ez nagy érték. Tapasztalataink szerint könnyen beilleszkednek és az idősebb kollégák szeretnek velük dolgozni. Ahhoz azonban, hogy mindez gördülékenyen menjen, szükség van előzetes belső kommunikációra is: fel kell készíteni a meglévő állományt az új, más formában dolgozó ifjú kollégák fogadására, elfogadására.

Jellemzően egyéni időbeosztással dolgoznak a diákok, tehát a feladatokat is úgy kell megszervezni és kiadni, hogy azokat adott időintervallum alatt hatékonyan lehessen elvégezni vagy abba lehessen hagyni. Itt nagyon fontos a feladatok és elvárások tisztázása is. Tehát, semmivel sem kell többet vesződni egy diákkal, mint egy állandó munkavállalóval.

Éppen az egyik aggályra tapintottál rá: sok munkáltató attól is tart, hogy betanítja a fiatal kollégát, majd ő elviszi a tudást máshová, esetleg éppen a konkurenciához.



Ez a lehetőség éppen az állandó foglalkoztatottaknál merül fel nagyobb mértékben, hiszen ma már egy kicsivel jobb fizetésért ők is könnyen váltanak, sokszor továbbképzés nélkül is. Másrészt viszont nem érdemes ettől félni, hiszen a speciális tudáselemeket, amire betanítottuk, nem tudja máshol hasznosítani, mert minden cégnek saját rendszerei vannak. Egy gépsor kezelésének ismerete nem biztos, hogy értékes tudás a másik cégnél, de ugyanígy a nyilvántartó rendszerek vagy a munkafolyamatok is különböznek. Két egyforma vállalkozással nem találkozunk a piacon, ugyanazon szektorban sem. Ez pont az egyik nagy előnye a diákmunkának: egy diák rugalmas és gyorsan tanul. Több helyről több tapasztalatot és tudást szerez meg, amit hasznosít a megbízónál, például ma már kereskedelemben vagy gyorséttermi toborzásnál hatalmas előny a már meglévő „kasszakezelési gyakorlat”.

Hogyan erősíthetík a diákmunkások a cég marketingjét?



Nagyon egyszerű: ha jól bánunk velük és megbecsüljük a munkájukat, szívesen osztják meg a rólunk alkotott pozitív képet, de ugyanígy igaz fordítva is. Ha elégedetlenek, azt is elmondják egymásnak a chat-szobákban, baráti körben. Tudatosan is élhetünk ezzel a hatalmas lehetőséggel: kapcsolatrendszerük egy speciális célcsoportot fed le, őket tudjuk elérni általuk.

Nem mellesleg újabb minőségi munkaerőhöz is hozzájuthatunk rajtuk keresztül. Amikor elégedettek vagyunk valakivel és bővíteni szeretnénk, adja magát a lehetőség, hogy ne csak a klasszikus toborzás útján keressük új kollégáinkat. Nálunk, a Diák Center Iskolaszövetkezetben sok barát és évfolyamtárs, iskolatárs dolgozik egy helyen, akik számára szintén motiváló, hogy a munkakörnyezetben is együtt lehetnek. Erre ritkán gondolunk, de a mai fiatalok motiválásában ez is fontos szempont.

Meg a piszkos anyagiak. Mennyit keres egy diákmunkás?



Magyarországon a diákmunka óradíja 926-1500 Forint között mozog, átlagban, a szórást leginkább a földrajzi elhelyezkedés adja. Az 1500 Ft már nagyon jó óradíjnak számít. Gyors fejszámolással ki is derül, hogy akár többet is keresnek időarányosan, mint egy főállású dolgozó. A munkaadónak mégis kevesebbe kerülnek, mert egyfelől csak annyi órát kell kifizetnie, amennyi valóban dolgoznak, másrészt pedig ezt az összeget költségként elszámolhatja, nem keletkezik plusz adóteher.

A diákmunka mindkét fél számára tervezhető és követhető: a diák annyi pénzt keres ahány órát dolgozott vagy vállalt. A megbízóknak pedig a teljesített munkaórák összegét kell fizetnie a Diák Center Iskolaszövetkezet felé, a diákokat pedig a Diák Center Iskolaszövetkezet fizeti. Ezáltal a munkáltatónak ez csak egyetlen költségszámla egy hónapban, hiszen bérszámfejtésre nincs szükség.

Az eddigi előnyökön túl maradt-e még érv a diákmunka mellett?



Pénzügyi oldalon mindenképpen. A diákokat foglalkoztató cégek ugyanis megspórolják a toborzás és a kiválasztás, akárcsak a minőségi csere költségeit is. Tőlünk kapják az előválogatott, a munkára felkészített diákokat és mi is intézkedünk, ha panasz van. Ugyancsak könnyen megválhat tőlük a munkaadó, ha elfogy a feladat vagy átszervezi a tevékenységét.

Ne feledkezzünk meg a nyereségről sem! Ezek a fiatalok friss tudást visznek a szervezetbe, ami inspiráló lehet a már ott dolgozók számára is, de tárgyi tudásuk is sokat érhet. Például nagyobb arányban ismernek idegen nyelveket és jobban kezelik a digitális technikát, mint a középkorú vagy idősebbb generáció. Sok diákunkhoz például emiatt ragaszkodik a munkáltató.

Diák Center Iskolaszövetkezet
3300 Eger, Hadnagy utca 6.
Vidék: 0620/590 5502
Budapest: 0670/617 4176
[email protected]
www.diakcenter.hu
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több mint 27 éves HR vezetői tapasztalatát viszi be a Corvinus képzésébe

Jakobsen Petra HR tanácsadóval, a Flow Consulting HR üzletágának vezetőjével a teljesítményértékelés változásáról, a HR analitika üzleti... Teljes cikk

Új, innovatív kezdeményezés Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler

A Schaeffler-csoport egyik legnagyobb vállalata, a Schaeffler Savaria Kft. új, innovatív projektbe kezdett. Duális egyetemi mentor programot indított a... Teljes cikk