TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész
Folytassuk a Kérdések és válaszok cikksorozatot, ezúttal arra kerestem a választ, hogy vajon mi jelenti a legnagyobb kihívást a HR-eseknek a szakmájukban. Ez a cikk az előző rész közvetlen folytatása abban a tekintetben, hogy ugyanazokat az alanyokat kérdeztem meg, akiket korábban. Ha még nem olvastad az első részt, azt ide kattintva megteheted.
A most elhangzott válaszok is igazán érdekesek voltak. Egy válaszadó a spontán helyzetek gyakoriságát és nehézségét emelte ki, míg másnak például a generációk közötti eligazodás jelenti a legnagyobb kihívást; hogy megtalálja, kit mivel lehet motiválni. Ezeket leszámítva azonban három megpróbáltatás dominált a válaszokban, megemlítésük gyakorisága szerint pedig egy mini rangsor is elkészíthető belőlük. Nézzük is meg, mi a TOP 3 kihívás a HR szakmában!
3. Fluktuáció
Bronzérmes versenyünkben a fluktuáció, azaz a munkaerő összetételének cserélődése. Erre egyébként külön is rákérdeztem a toborzóknál, mivel egyre gyakrabban emlegetett HR trend lett az elmúlt években. Egyetlen embertől hallottam, hogy náluk ez gyakorlatilag minimális, és hogy a kollégáival együtt nagyon sokan már 10+ éve erősítik a cégük sorait. Ezt leszámítva mindenki azt felelte, hogy náluk érzékelhető a fluktuáció jelensége, van akinél kevésbé, másnál viszont nagyon is jelentős ez a probléma jelenleg. A megkérdezettek nagy része konkrét számadatokkal is tudott szolgálni, ezen adatok pedig az 5%-os fluktuációtól a 30%-osig terjednek! Több kiváltó oka is lehet ennek, ott van példaul a home office lehetőség vagy magasabb fizetés máshol, illetve általánosságban a munkavállalók mentalitása, mely szerint már nem horgonyoznak le egy cégnél, hanem váltanak, amint jön egy jobb alternatíva és megvan erre a lehetőségük.
2. "Két tűz között"
A dobogó második fokán szerepel a két fél közötti kapcsolattartás, közvetítés nehézsége. Itt az egyik fél a cég vezetősége, míg a másik az alkalmazottak tábora. Többen is kiemelték, hogy sokszor gyakorlatilag lehetetlen feladat összeegyeztetni a vezetőség elvárásait az ott dologozókéval, és mivel a HR-esek az összekötő kapocs a két fél között, nekik kell kommunikálniuk ezeket az elvárásokat vagy igényeket az adott csoport felé. Már önmagában nehéz megtalálni ezt a közös hangot, főleg ha a vezetőség elvárása végtelen, míg a munkatársak kapacitása véges, de erre még rátesz egy lapáttal, hogy olykor a HR-es kapja meg a magáét az épp elégetlenkedő féltől, holott ő csak továbbította az üzenetet. És ez egy ördögi körbe torkollik gyakran, mivel az alkalmazottak elégedtlenebbek, ezért nem dolgoznak olyan hatékonyan, emiatt romlik a cég teljesítménye, és a vezetők még többet követelnek... és ennek a közepén ott a HR-es, aki mindenkinek jót akar.
1. Megfelelő jelöltek találása
Mivel a válaszadó személyek toborzók voltak, így talán nem meglepő, hogy maga a toborzással járó nehézség lett legnagyobb kihívás a rangsorban. Nehézség alatt pedig a megfelelő jelöltek felfedezését értem, azaz egy nyitott pozíció és egy jelölt közötti keresés során pontos találatot elérni. A HR-esek állítása szerint sok pozícióhoz már nincsenek egetrengető végzettségi- vagy tapasztalati szinthez kötődő elvárások, mert a munkahely biztosítana tréningeket és tanulási lehetőségeket a képességek fejlesztésére. Mégis, rengeteg jelentkező már az elején elbukik, például a "motiváció totális hiánya" miatt, vagy mert a jelölt "nem akar dolgozni semmit, de bazi nagy fizut kér cserébe".
Zárszó
Ebben az elemzésben azt vizsgáltuk, hogy mik a HR szakma legnagyobb kihívásai. A válaszok alapján három fő nehézséget lehet azonosítani, ezeket fejtettük ki fentebb, illetve beszéltünk az okaikról érintőlegesen. Az azonosított három legnagyobb kihívás pedig a munkaerő cserélődése, a vezetőség és az alkalmazottak közötti közvetítés, illetve a megfelelő jelöltek toborzása a szabad pozíciók betöltésére. Habár a háromból kettő a megtartással a kapcsolatos, az első kihívás mégis a toborzásra vonatkozik, és legelőször azon kell felülkerekedni, hogy beszélhessünk a másik kettőről. Erre a megoldást megtalálni pedig nem egyszerű feladat, hiszen a HR-eseknek olyan embereknél kell a motivációt megteremteni vagy az igényeket csökkenteni, akik még nem is dolgoznak a cégnél, és így a HR-esek nem is ismerik őket.
Te mit gondolsz, mi a legnagyobb kihívás a szakmában, és hogyan lehet felülkerekedni rajta?