Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 5 éve

Háború vagy béke?

Azok számára, akik egy szervezet bármelyik szintjén vezető beosztásban dolgoznak, kikerülhetetlen problémát, egyben személyes kihívást jelent, hogy időről-időre szembe kell nézniük azzal a kellemetlen ténnyel, hogy a csoportjukból két vagy több ember konfliktusba keveredik egymással.

Ezek a jelenségek pedig nem csupán azért nehezítik meg a vezetők helyzetét, mert hátráltatják egy adott csoport munkáját, hanem azért is, mert ezeknek a szituációknak a kezelése során - közvetve vagy közvetlenül - mindig megmérettetik a vezetők személyes respektábilitása és alkalmassága is. Épp ezért van egyre nagyobb jelentősége a stratégiai vezetői kommunikáció eszköztárában a mediációnak - amely a kölcsönös érdekegyeztetés speciális, irányított formája - mert tudatos, proaktív alkalmazásával egyrészt rövid időn belül feloldhatók a konfliktusok, másrészt jelentősen erősödik a vezetők csoportban betöltött, pozitív szerepe. Egy korszerű, coaching szemléletű szervezeti kultúrában a mediáció ma már épp olyan alapvető feladat, mint a feladatdelegálás, a motiválás vagy a teljesítményértékelés.

Hogy miért van ennek mostanában különös aktualitása és jelentősége?

Az ok sajnos nagyon egyszerű. Az elmúlt időszakban megjelent humánerőforrás menedzsmenttel foglalkozó cikkek és szakmai elemzések sokat foglalkoztak azzal, hogyan kell kezelni a gazdasági válság negatív hatásait, a sokszor lavinaszerűen bekövetkező létszámleépítéseket, de közben kicsit mintha megfeledkeztünk volna arról, hogy ezalatt mi történik a háttérben a boldog 'megmaradókkal'? Vajon tényleg boldogok? Vagy egy kis átmeneti megnyugvást követően ismét rájuk tör a szorongás, hogy vajon mikor kerülnek föl ők is egy újabb elbocsátási listára? Bizonyára ez történik, hiszen ez a normális reakció. Mint ahogy az is normális reakció, hogy az ember, a biztonságra való archaikus törekvései közben ösztönösen védi a pozícióit, hiszen ez egy igen mély és igen erős humán evolúciós parancs. De vajon hogyan hat ez a csoporton belüli társas erőterekre? Hogyan hat a csoport dinamikájára? Hogyan marad meg az egyensúly ebben az egyébként is meglehetősen érzékeny energetikai rendszerben, ha hirtelen negatív rezgések kezdenek el kavarogni a térben? Hogy marad meg a szervezeten belüli társas kapcsolatokban az együttműködés, a segítőkészség, az empátia, a kölcsönös tisztelet és az 'oké állapot', ha egyszercsak egymás vélt vagy valós vetélytársaivá válunk? Nem könnyű helyzet, lássuk be.

Az ember viselkedését irányító pszichés dinamikák bizonyos szempontból egy könnyen lekövethető lineáris rendszer törvényszerűségei szerint működnek: a huzamosabb ideig fennálló feszültség un. 'érzelmi hiányállapotot' szül (gondoljunk csak Maslow-ra és a jól ismert igénypiramisra) mindez előbb-utóbb frusztrációt generál, a frusztráció pedig - ha nem tanuljuk meg különböző stresszmenedzsment technikákkal kézben tartani - sajnos csak egyetlen levezetési csatornát ismer, az agressziót. És ahhoz, hogy az agressziónktól megszabaduljunk, szükségünk van 'agressziós tárgyra', akin (vagy amin) levezhetjük a dühünket, és akin (vagy amin) bosszút állhatunk minden sérelmünkért. És mivel az időnk jelentős részét a munkahelyünkön töltjük, sajnos elég kézenfekvő, hogy innen ( vagy innen is) fogunk magunknak 'áldozatot' választani.

Így, ilyen egyszerűen robbannak ki tehát a konfliktusok, a kisebb-nagyobb 'helyi háborúk', amik persze nyugalmasabb 'békeidőkben' is előfordulnak, ám a krízisek, a felfokozott környezeti hatások mindig halmozottan generálják az ilyen jellegű problémákat. Igen ám, csakhogy a vezetőknek - akik mostanában az idejük nagy részét az említett krízishelyzetek menedzselésével töltik - van épp elég gondja-baja enélkül is, és általában már nem marad rá se idejük, se kedvük, se energiájuk, hogy túlzottan bevonódjanak az efféle vircsaftokba, ami egyrészt teljesen érhető, másrészt azonban elég veszélyes.

Hosszasan lehetne elemezni, hogy a fedett vagy nyílt konfliktusok általában hogyan hatnak a társas kapcsolatok minőségére és dinamikájára, azon kívül, hogy szó szerint megmérgezik a légkört: van aki azért lesz mérges, mert ő az egyik érdekelt és aktívan résztvesz a konfliktusban, mások viszont azért lesznek mérgesek, hogy miért kell nekik folyton mások áskálódását és civakodását hallgatni. (Az ehhez kapcsolódó verbális megoldások sokszínűsége, közvetlensége és hangereje nagyban függ attól, hogy nők vagy férfiak között játszódik-e a csata. ) Coachként vagy tanácsadóként természetesen ennél sokkal praktikusabb fókuszokkal is dolgozunk, és azt is vizsgáljuk, hogyan hatnak ezek a negatív folyamatok az egyéni és a csoportos teljesítményre, az eredményességre, összességében az egész szervezet hatékonyságára, és a válasz még egy laikus számára is egyértelmű. Rosszul. És minél tovább vannak jelen ezek a destruktív hatások - minél tovább engedjük őket kontroll nélkül gerjedni - annál rosszabbul. Tehát a vezetők, bármennyire is elfoglaltak, és adott esetben bármennyire nincs kedvük beavatkozni a munkatársaik között fennálló konfliktusokba, nem dughatják a fejüket a homokba, 'fel kell venniük ezt a kesztyűt'. A jó hír az, hogy a mediációs technikák pont azokat az eszközöket adják a vezetők kezébe, amelyekkel a lehető legrövidebb időn belül megszüntethetőek a csoporton belüli konfliktusok, vagyis mindenki jól jár.

Nos tehát - háború legyen vagy béke?

Mi természetesen a békére szavazunk, és ennek megteremtésében szeretnénk segíteni legújabb vezetőképzési programunkkal, amely témaválasztását és fejlesztési fókuszát tekintve nem csupán egyedülálló, de hiánypótló is a hazai felnőttképzési palettán.

Mediációs technikák alkalmazása a vezetői gyakorlatban (20 órás, akkreditált képzés)

  • A mediáció fogalma, célja, eszközrendszere
  • A mediáció, mint a stratégiai vezetői kommunikáció megnyilvánulási formája
  • A mediáláshoz szükséges vezetői kompetenciák
  • A konfliktusok kialakulásának okai
  • A mediáció, mint irányított interakció
  • A mediáció kommunikációs eszközrendszerének alkalmazása

    Jávorkai Judit
    (A szerző coach, a SOTER Tréningakadémia vezető trénere)

    Szeretettel várjuk Önt díjmentes bemutató tréningünkön:

    Értékalapú mediáció a vezetői gyakorlatban
    Személyes ellentétek és konfliktusok hatékony megoldása
    Részletek:


    http://www.treningakademia.hu/ertekalapu-mediacio-vezetoi-gyakorlatban.html

  • Follow hrportal_hu on Twitter

    Keresik az év TB ügyintézőjét!

    Országos szakmai verseny keretében keresik Magyarország legjobb TB ügyintézőjét. A megmérettetés célja, hogy a gazdaság e kiemelten fontos területén dolgozó szakemberek lehetőséget kapjanak szakmai tudásuk bemutatására, összemérésére ezzel is segítve a társadalombiztosítás területén dolgozó szakmai munka elismertségét.tovább..

      További cikkek
      Új vezető a Budapest Bank mikrovállalati üzletágának élén

      Május 1-jétől Dancsné Engler Bernadett vezeti a Budapest Bank mikrovállalati üzletágát, amely a 200 millió forint alatti éves árbevétellel... Teljes cikk

      Több ezer fuvarozói állás kerülhet veszélybe

      Május 25-től kezdve bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a heti 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi... Teljes cikk

      Meghosszabbodik a diplomás gyed, nő a családi adókedvezmény

      Új családtámogatási kedvezményeket jelentett be Orbán Viktor miniszterelnök, a Családok Budapesti Világtalálkozójának megnyitóján. Teljes cikk

      Keresik az év TB ügyintézőjét!

      Országos szakmai verseny keretében keresik Magyarország legjobb TB ügyintézőjét. A megmérettetés célja, hogy a gazdaság e kiemelten fontos... Teljes cikk

      Nem vállalta el a munkát, azért nem volt a robbantás közelében

      Egy magyar férfi is a Manchester Arenában dolgozott volna, az Ariana Grande koncert rendezvényének kiszolgáló személyzetében, de végül úgy döntött... Teljes cikk

      Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár