Munkaidőkeret: hogyan alkalmazható hatékonyan?
A munkaidőkeretben történő foglalkoztatás rendkívül hatékonnyá és rugalmassá teheti a humánerőforrás-gazdálkodást, a bonyolult adminisztráció miatt mégis kevesen alkalmazzák. Ángyán Péter, a NEXON projektvezetője szerint azonban egy erre alkalmas szoftver jelentősen megkönnyítheti az adatok kezelését.
Ángyán Péter (Á.P.): - A munkaidőkeretnél a már korábban megszokott adatokat (munkaidő kezdete és vége, túlóra, készenléti idő, távollétek stb.) kell vezetni. Nehézséget az jelent, hogy a beosztások akár naponta és dolgozónként is eltérhetnek, a munkaidő mennyiségét pedig a keret átlagában kell nézni. Ráadásul a munkaidőkeret tervezésekor figyelembe kell venni a speciális munkaügyi előírásokat - például nem szabad megfeledkezni a 11 órás pihenőidő vagy az ünnepnapok kiadásáról. Ebből következik, hogy a munkaidőkeret tervezését és adminisztrálását szinte lehetetlen papíron vagy egy Excel táblázatban megoldani.
- Ezek szerint informatikai támogatásra van szükség...
Á. P.: - Egy jól kialakított szoftver nagymértékben megkönnyíti a fent vázolt adminisztrációs folyamatot. A bevezetés költsége már akkor megtérül, ha a segítségével sikerül kivédeni egy munkaügyi bírságot, amelynek összege szabálysértésenként akár 3 millió forintig is terjedhet. "Melléktermékként" ráadásul egy jól strukturált adatbázishoz jut a vállalat, amelyet felhasználhat a hatékonyság növeléséhez. Láthatóvá és elemezhetővé válik például a munkaidő-kihasználtság, pontos kimutatásokat lehet készíteni a túlórákról, ami a bérköltségek optimalizálásában fontos szerepet játszik.
- Az adatok szabályos nyilvántartásán túl konkrétan miben nyújt segítséget egy ilyen szoftver?
Természetesen mindig a vállalat speciális igényei határozzák meg, hogy a munkaidő-nyilvántartó szoftver hogyan tudja növelni a hatékonyságot. Szalagszerű gyártás esetén például kézenfekvő a költséghely-olvasók alkalmazása, így kiderül, egyes munkafolyamatok mennyi munkaórát vesznek igénybe.
Az adminisztrációt ezzel szemben egy több telephellyel rendelkező vállalatnál vagy távmunkában dolgozóknál a webes felülettel lehet megreformálni. Ezáltal elkerülhető az a szintén gyakori eset, hogy a telephelyek vagy az egyes dolgozók későn postázzák a jelenléti íveket, és emiatt csúszik a központi bérszámfejtés. A munkaidőadatokat ugyanis a dolgozók folyamatosan vezethetik egy adatbázisban, amelyet a központból is bármikor el lehet érni. Így ellenőrizni lehet a kitöltés állapotát, és a bérszámfejtéshez szükséges adatok is bármikor rendelkezésre állnak.