kapubanner for mobile
Módosítva: 2 hete

Személyzetfejlesztés - A coaching folyamata

A coaching egy strukturált és támogató folyamat, melynek célja az egyéni vagy szervezeti teljesítmény javítása, a potenciál kibontakoztatása és a kitűzött célok elérése. A személyzetfejlesztésben a coaching kulcsszerepet játszik a munkatársak fejlődésének elősegítésében.

A folyamat tipikusan az alábbi lépésekből áll:

1. Bizalom és rapport kiépítése 

A coaching folyamatának fundamentuma a coach és az ügyfél (coachee) közötti bizalmi kapcsolat kialakítása. Az első találkozások alkalmával a hangsúly az ismerkedésen és a pozitív, támogató légkör megteremtésén van. A kölcsönös szimpátia és a nyitott kommunikáció lehetőségének megteremtése elengedhetetlen. Amennyiben az első lépésben nem jön létre a megfelelő összhang, érdemes lehet más coach bevonását megfontolni a hatékony munka érdekében.

2. Feltárás és helyzetértékelés 

Ebben a fázisban a coach mélyrehatóan feltérképezi az ügyfél jelenlegi helyzetét, kihívásait, erősségeit és fejlesztendő területeit. Különböző kérdezési technikák és eszközök segítségével segít az ügyfélnek a problémák, célok és motivációk pontosabb megértésében. Már a problémák megfogalmazása és a külső nézőpont bevonása is jelentős stresszcsökkentő hatással lehet.

3. Célkitűzés és akciótervezés 

A feltárás eredményeire építve a coach és az ügyfél közösen határozzák meg a konkrét, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött (SMART) célokat. A coach segít az ügyfélnek vizualizálni a kívánt jövőbeli állapotot, mozgósítja a belső erőforrásokat és támogatja egy részletes akcióterv kidolgozását a célok eléréséhez.

4. Problémamegoldás és fejlesztés 

Ez a szakasz a coachingfolyamat magját képezi, ahol a coach különböző módszerekkel (pl. kérdések, modellek, gyakorlatok) támogatja az ügyfelet a felmerülő akadályok leküzdésében és a szükséges kompetenciák fejlesztésében. A problémák kisebb lépésekre bontása és a részeredmények elismerése növeli az ügyfél motivációját és önbizalmát a további erőfeszítésekhez.

5. A Tanultak beépítése és fenntartása 

A coach ebben a szakaszban a hangsúlyt arra helyezi, hogy az ügyfél képes legyen a tanultakat önállóan alkalmazni a jövőben is. Technikákat és stratégiákat tanít a elért eredmények megőrzésére, a potenciális visszaesések kezelésére és a folyamatos önfejlesztésre, még a coach aktív közreműködése nélkül is.

6. Finomítás és optimalizálás 

Ebben a fázisban az ügyfél már jelentős önállósággal működik, de a coach továbbra is rendelkezésre áll a kisebb akadályok elhárításában és a teljesítmény további optimalizálásában. A felmerülő kihívások okainak közös feltárásával a cél a tartós siker biztosítása.

7. Értékelés és lezárás 

A coaching folyamatának végén a coach és az ügyfél közösen visszatekintenek a megtett útra, értékelik az elért eredményeket a kezdeti állapothoz képest. Megünneplik a fejlődést és a sikereket, levonják a tanulságokat, és elégedetten zárják le a közös munkát.