Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 10 hónapja

Ami óv a kiégéstől

images



A reziliencia a legjobb védelem a stressz és a kiégés ellen.

A reziliencia az a képesség, hogy felismerjük, szembenézzünk és megfelelően alkalmazkodjunk a stresszhez és kezeljük a különféle hányattatásokat. Sokkal inkább feltöltődés, újratöltés (mint kitartás), és állhatatosság. Nem ellenállás, mert az még több energiát igényel, márpedig amikor nyomás alatt vagyunk, akkor több energiára, „üzemanyagra” van szükségünk a túléléshez. Az ellenállás töréshez vezethet, míg a reziliencia egyfajta elhajlást, rugalmas hozzáállást jelent a dolgokhoz. Gondoljunk a szélviharban meghajló pálma fára, szemben a vihar után a földön heverő kettétört fatörzsekre.

A reziliencia kialakítására Rose a következő stratégiát javasolja, amely az életmód kialakításánál, napi és pillanatnyi kezelési szinteken is segít meggátolni a stresszt és a kiégést.

Életmód stratégia 5 elv szerint

 Kerüljük el, hogy saját magunkat helyezzük nyomás alá.
 Tudjuk, hol vannak a határaink.
 Tompítsuk a konfliktusokat.
 Önbecsüléssel cselekedjünk és éljünk.
 Találjuk meg, mi tölt el szenvedéllyel.

Napi stratégia 10 lépésben

 Forduljunk az emberek felé bizalommal és barátsággal, adjunk és kapjunk
 Keretezzük át a világlátásunkat
 Értékeljük át a prioritásainkat
 Húzzunk meg határokat, tudjunk "nem"-et mondani.
 Naponta tartsunk szüneteket a technológia használatában (telefon, internet stb.)
 A kreatív énünknek is adjunk teret
 Különítsünk el időt a lazításra, relaxációra
 Aludjunk eleget
 Figyeljünk a testünkre is, étkezzünk és mozogjunk megfelelően
 Minden pillanatban igyekezzünk csökkenteni a stresszt
Dr. Rose 181207 2Amikor van legalább 5 percünk: reflektáljunk a történtekre, mi történik éppen, milyen lehetőségeink vannak

A stressz azonnali csökkentésének 10 módja:

Amikor csak néhány percünk van,
 engedjük le a vállunkat és sóhajtsunk, mélyen lélegezzünk be, majd fújjuk ki,
 nyújtózzunk, nyújtsuk ki és meg izmainkat, végtagjainkat (gondoljunk a macska nyújtózkodására és arra, milyen lazák és nyugodtak tudnak lenni a cicák).

Amikor csak egy percünk van,
 lélegezzünk néhányszor lassan és mélyen, belégzésnél magunkban mondjuk 'Én', kilégzésnél 'Nyugodt vagyok',
 végezzünk néhány vállkörzést előre-hátra.

Amikor van legalább 2 percünk,
 próbájuk megmasszírozni a nyakunkat, fejünket, felpezsdítve a vérkeringést,
 tudatosan, odafigyelve csökkentsük le a légzésünk ütemét.

Amikor van legalább 5 percünk,
 próbáljuk meg gyakorlattá tenni ezt:
Álljunk meg abban, amit csinálunk éppen
Lélegezzünk az előbbiek szerint
Reflektáljunk a történtekre (mi történik éppen, milyen lehetőségeink vannak, stb.)
 az előbbi reflexiónk alapján döntsünk a következő lépésekről,
 belső párbeszédünket alakítsuk úgy, hogy az realisztikus, pozitív hangvételűvé váljon, azaz legyünk saját magunk legjobb barátja.

Amikor van 10 percünk,
 kapcsoljuk ki kicsit az elménket - vizualizáljuk magunkat, amint egy kellemes helyen pihenünk,
 tegyünk egy gyors ütemű sétát, mozgás útján vezessük le a feszültséget. Egy 10 perces séta a friss levegőn, akár 2 órára feldobhatja a hangulatunkat.

Ezek nagyon közel vannak a mindfulness gyakorlatokhoz és kis gyakorlással tökéletesre fejleszthetők saját lelki békénk és testi egészségünk érdekében a csökkentett stressz vagy akár stresszmentes - gondolkozzunk pozitívan! - élet érdekében.

Ábri Judit MCC coach - Gogolák Zoltán ACC coach
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A csendes gyilkos: stratégiák a stressz és a kiégés kezelésére
2. oldal - Ami óv a kiégéstől
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Szabadság kiadása

A szabadságnak a munkavállaló pihenését, regenerálódását szolgáló rendeltetéséből következik, hogy az alapvetően a ténylegesen munkában... Teljes cikk

Munkahelyi stresszkalauz - 1. rész

Cikksorozatunkban a munkahelyi stresszel foglalkozunk. Az alapoktól indulva sorra vesszük a stressz definícióját, szervezetünkre gyakorolt hatásait,... Teljes cikk

Nemek harca: hány fok legyen az irodában?

A nyári időszakban állandó vita tárgya a megfelelő irodai hőmérséklet: míg a hölgyek gyakran ebben az évszakban is pulóvert visznek magukkal a... Teljes cikk