kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 10 éve

A kutya, akinek emailcíme és jelenléti íve van

Nem újdonság, hogy az állatoknak terápiás hatása van, az azonban már inkább, hogy erre az utóbbi időben mintha egyre több munkáltató is rájönne. A szemléletváltozás azon is tetten érhető, hogy idén augusztusban már Magyarországon is megtartották az első „Vidd magaddal a kedvencedet dolgozni!" napot. Vannak azonban olyan munkahelyek, ahol nem csak kampányszerűen, az év egy napján élhetnek ezzel a lehetőséggel a dolgozók, hanem együtt jár a kutya és a gazdi dolgozni. Ehhez nyilvánvalóan nyitott, elfogadó környezet kell, és néhány szabály betartása is szükséges. Ha az alapvető feltételek teljesülnek, akkor az állat jelenléte alapvetően megváltoztathatja egy munkahely hangulatát, az emberek egymáshoz való viszonyát is.

Kutatások bizonyítják, hogy egy állat jelenléte növelheti egy munkahelyen a komfortérzetet, ezáltal a dolgozók elégedettebbek, nyugodtabbak lesznek, így a teljesítményük is javulhat. Az Egyesült Államokban végzett kutatások szerint az állatok jelenléte csökkenti a vérnyomást, a koleszterinszintet, aktivitásra és társasági együttlétre serkent. Így többszörösen pozitív élettani és szociális hatások is tulajdoníthatóak a velük töltött időnek.

E sorok írója ezt személyes élményekkel is alá tudja támasztani, ugyanis a HR Portal szerkesztőségében is többé-kevésbé rendszeres vendég Franci, a fiatal mopsz. Kolléganőnk kutyája kölyökkorában nem maradhatott egyedül otthon, így egy ideig naponta elkísérte gazdáját dolgozni: reggelente hosszú séta után érkeztek az irodába. Senki nem tudott ellenállni a kedvességének, amikor körbejárt mindenkit megszagolni, üdvözölni. Munka közben pedig, amikor az ember elfárad a monitor előtt vagy csak néhány percre jól esik felállni, akkor egy-egy simogatásra, egy kis játékra Franciska mindig kapható. A legjobb pedig, amikor bevackolódik és elalszik az ember lábán.

Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európa legtöbb országában is van rá bőven példa, hogy a házi kedvenc bejárhat a munkahelyre, akár irodaházakba is. Utóbbi Magyarországon még kevéssé működőképes, így leggyakrabban kisebb, családiasabb munkahelyeken, lakásokban berendezett irodákban szívesen látott vendégek a kutyák. Az USA-ban már 1988 óta megtartják a fent említett "Vidd magaddal a kutyádat dolgozni!" napot. Persze ahhoz, hogy az ilyesmi mindenki számára jól működjön, az kell, hogy a kutya tudjon viselkedni ezekben a szituációkban, ápolt legyen, és a kollégák is nyitottak legyenek az érkezésére, ne féljenek. Vagy például gond lehet, ha valaki allergiás az állat szőrére, és nincs lehetőség arra, hogy külön légtérben legyen az érintett és az eb.

A Mito kreatív ügynökséghez két kutya is bejár "életvitelszerűen". Egyikük Léna egy border collie, a másik pedig Gertrúd a terrier. Mindketten nagyot sétálnak még munka előtt, akár munkába menet, így megfelelően lefáradva érkeznek az irodába. Gertrúd tárgyalni és ügyfélhez is elkíséri a gazdáját. Kiskádár Tamás elmondta, hogy mivel a nap 24 órájában együtt van a kutyájával, Gerti beleszokott ezekbe a szituációkban, így nem is kell különösebben nevelni rá.



A Mitohoz három éve járnak be a kedvencek, Gertrúd volt az úttörő, akit gazdája már eleve úgy szerzett be, hogy folyamatosan szeretne vele együtt lenni, így megkérdezte a cég ügyvezetőjét, hogy behozhatja-e magával a munkahelyére. Azóta szabályszerű munkatárs lett a kis terrier, email címe és jelenléti íve is van, egyetlen probléma, hogy nem tölti elég rendesen.

A kutyáknak másra nincs szüksége csak fekvőhelyre, egy itatóra, valamint a nap közepén egy rövid egészségügyi sétára. A Mito munkatársai szerint a környékbeli éttermek is szívesen látják őket, csak egy-egy hely van, ahová nem engedik be a kutyákat. A munkahelyi közösségnek csak pozitív élménye van a négylábú kollégákkal kapcsolatban, ha valaki szomorú, az szinte biztosan jobb kedvre derül, ha Gerti felmászik az ölébe vagy Léna, akinek Majláth Anikó a gazdája, odadugja a fejét. Még az új kollégák beilleszkedését is segíti a jelenlétük, mert róluk beszélgetve könnyebb kapcsolatot teremteni az emberek között.

Az ügyfelek is általában jól fogadják a társaságukat, sőt van, aki azért szervez hozzájuk találkozót, mert tudja, hogy oda a kutyáját is hozhatja. Mindössze egyszer tiltakozott valaki, hogy vigyék onnan, mert nem szereti a kutyákat. Az ügynökségnél az öt kutya volt eddig a maximális létszám, azzal is boldogultak. Azt pedig a kollégák egybehangzóan megerősítették, hogy az emberek nagyobb piszkot és koszt hagynak maguk után, mint a négylábúak, így még az iroda takarítóinak sincs külön dolguk miattuk.



A marketInvent social media ügynökségnél is rendszeres "munkatárs" volt Momo (teljes becses nevén Móric) kutya. "Mindannyian társasági lények vagyunk, számunkra természetes, hogy a kutyák sem maradhatnak ki a kapcsolatépítésből és a social média aktiváló tevékenységéből. Amíg Móric (a barátainak Momó) velünk volt, mindennap benézett hozzánk, és ellenőrizte, hogy jól működik-e az iroda. Klassz társaság volt, segített abban, hogy mindig arra fókuszáljunk, ami igazán fontos. Most már csak partnereink legjobb barátaival találkozunk, akiket Momó kedvenc Süsü plüssjátékának is mindig bemutatunk."

A cég munkatársai szerint Momo jelenléte közösségi élményt adott az ott dolgozóknak. "Általános pozitív és vidám hangulatot teremt és sok felejthetetlen pillanattal ajándékoz meg. Momó a csapatunk tagjává vált, "belsős" poénok és történetek fűződnek hozzá, amelyeket a távollétében is sokszor felidézünk. A fókuszált munka során sokat tud segíteni egy-egy kutyakitekintés, egy-egy simogatás. A vele való törődés kikapcsol és feltölt minket a további magas koncentrációt igénybevevő munka előtt." És hogy van-e mindennek köze ahhoz, hogy az ügynökség tevékenységében a "közösség" az elsősorban megjelenő szervező erő? Erről így vélekednek: "Mivel minden közösség az egymáshoz kapcsolódó egyénekből épül fel, fontos tudatosítanunk, hogy mi hogyan viszonyulunk másokhoz és a környezetünkhöz. Ez határozza meg, milyen lesz tevékenységünk hatása. A marketInventnél a valódi, őszinte kapcsolatok kialakítása és a közösségek aktiválása a célunk, és Momó ebben jeleskedik. Nem volt alkalmunk megbeszélni vele, hogy mi választottuk őt, vagy ő minket, de social média ügynökségünkkel elért sikereink és az együttműködésünk szempontjából nem is ez a lényeg."



A kutyákat Momó távozásával sem zárták ki az ügynökségtől, partnerek, vendégek továbbra is érkezhetnek kutyával az irodába.

Persze nem minden munkahelyre valók a négylábúak, van, ahová éppen saját biztonságuk miatt jobb, ha nem mennek. Agresszív állatoknak egyértelműen nincs helye az irodában. A béke megőrzése érdekében az sem árt, különösen kicsit nagyobb létszámú munkahelyek esetében, ha tisztázva vannak a szabályok egy házirendben, például, hogy hova nem mehet be az állat, hogy sem a kedvencüket behozó tulajdonosok, sem azok a munkatársak, akiknek nincs állatuk, ne érezzék magukat kényelmetlenül.


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk