kapubanner for mobile
Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 6 éve

Egy tanulásban motivált csapatban kevesebb a stressz



A tanulás stresszt hárító hatásait egy másik tanulmány is vizsgálta rezidens orvosok részvételével, akiknek a munkája számtalan stresszes feladattal járt, hiszen hosszú órákat kell dolgozniuk kevés pihenéssel és nagy felelősséggel. Mintegy 80 orvost vizsgáltak a John Hopkins Egyetemen, hogy jobban megértsék a munkakörülményük és a kiégésük közötti kapcsolatot. Kiderült, hogy azok a rezidensek, akik úgy gondolták, csapatunkban több tanulásra irányuló magatartás van (pl. keresik az új információkat, megoldásokat), szignifikánsan alacsonyabb kiégési szintről számoltak be. A tanulmány egyúttal azt is üzeni, hogy ha egy olyan csapat része vagyunk, ahol mások is tanulnak, az segíthet a stresszes, kihívásokkal teli munka káros hatásainak csökkentésében, és még azok a csapattagok is profitálnak ebből, akik nem igazán tartják szem előtt az új tudás elsajátításának fontosságát.

A munkahelyi tanulási stratégia alkalmazása a stresszkezelésben



Hogyan növeljük a tanulási hajlandóságunkat stresszhelyzetekben? A kutatásban résztvevő tudósok a következőket ajánlják:

• Indítsunk belülről. Gondoljuk át, játsszuk le magunkban újra a stresszes munkakihívásokat. Amikor a stressz felmerül, változtassuk meg a saját magunknak mondott üzenetünket, és ne azt mondjuk, hogy „ez egy stresszes feladat/helyzet”, hanem inkább azt, hogy „ez egy kihívást jelentő, de hasznos lehetőség a tanuláshoz”. A stresszes feladatok tanulási lehetőségként való átgondolása megváltoztatja a gondolkodásmódunkat, és jobban felkészít minket arra, hogy a feladatokra hosszú távú fejlődési lehetőségként tekintsünk.

• Dolgozzunk és tanuljunk másokkal. Ahelyett, hogy egyedül birkóznánk meg egy stresszes kihívással, próbáljunk meg másokat is bevonni. Ha sikerül megbeszélnünk egy stresszort a társunkkal, munkatársunkkal, azzal rejtett betekintést nyerhetünk a helyzetbe a tapasztalataik, vagy az általunk felvetett kérdések megválaszolása által.

• A tanulás mint a „munkaszünet” új formája. A pusztán csak a pihenésre szolgáló szünetek (pl. egy rövidebb meditáció vagy egy hosszabb szabadság) mellett gondoljunk úgy a tanulásra, mint a mindennapi rutinból való kiszabadulásra. Ha egy tanulási tevékenység lehetővé teszi, hogy eltérjünk a rendszeres munka során alkalmazott erőfeszítéseinktől (pl. numerikus gondolkodás, ügyfelekkel való kapcsolattartás), és ha ez a tevékenység illeszkedik a belső érdeklődésünkhöz, akkor az pszichológiailag fel fog tölteni minket. Ha a tanulásra nem „még több munkaként”, hanem a pihenés egy formájaként tekintünk, akkor pozitív, élvezetes tapasztalatokban lehet részünk. Ha a tanulás a munka központi elemévé válik, az segít a személyes erőforrások kiépítésében, és arra treníroz minket, hogy rugalmasak legyünk, és felkészüljünk egy következő munkahelyi stresszhelyzetre.

A Harvard Business Review cikke alapján

Fotó: Pixabay
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A tanulás sokkal hatékonyabb stressz-puffer, mint a relaxáció
2. oldal - Egy tanulásban motivált csapatban kevesebb a stressz
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk