Egy tanulásban motivált csapatban kevesebb a stressz
A tanulás stresszt hárító hatásait egy másik tanulmány is vizsgálta rezidens orvosok részvételével, akiknek a munkája számtalan stresszes feladattal járt, hiszen hosszú órákat kell dolgozniuk kevés pihenéssel és nagy felelősséggel. Mintegy 80 orvost vizsgáltak a John Hopkins Egyetemen, hogy jobban megértsék a munkakörülményük és a kiégésük közötti kapcsolatot. Kiderült, hogy azok a rezidensek, akik úgy gondolták, csapatunkban több tanulásra irányuló magatartás van (pl. keresik az új információkat, megoldásokat), szignifikánsan alacsonyabb kiégési szintről számoltak be. A tanulmány egyúttal azt is üzeni, hogy ha egy olyan csapat része vagyunk, ahol mások is tanulnak, az segíthet a stresszes, kihívásokkal teli munka káros hatásainak csökkentésében, és még azok a csapattagok is profitálnak ebből, akik nem igazán tartják szem előtt az új tudás elsajátításának fontosságát.
A munkahelyi tanulási stratégia alkalmazása a stresszkezelésben
Hogyan növeljük a tanulási hajlandóságunkat stresszhelyzetekben? A kutatásban résztvevő tudósok a következőket ajánlják:
• Indítsunk belülről. Gondoljuk át, játsszuk le magunkban újra a stresszes munkakihívásokat. Amikor a stressz felmerül, változtassuk meg a saját magunknak mondott üzenetünket, és ne azt mondjuk, hogy „ez egy stresszes feladat/helyzet”, hanem inkább azt, hogy „ez egy kihívást jelentő, de hasznos lehetőség a tanuláshoz”. A stresszes feladatok tanulási lehetőségként való átgondolása megváltoztatja a gondolkodásmódunkat, és jobban felkészít minket arra, hogy a feladatokra hosszú távú fejlődési lehetőségként tekintsünk.
• Dolgozzunk és tanuljunk másokkal. Ahelyett, hogy egyedül birkóznánk meg egy stresszes kihívással, próbáljunk meg másokat is bevonni. Ha sikerül megbeszélnünk egy stresszort a társunkkal, munkatársunkkal, azzal rejtett betekintést nyerhetünk a helyzetbe a tapasztalataik, vagy az általunk felvetett kérdések megválaszolása által.
• A tanulás mint a „munkaszünet” új formája. A pusztán csak a pihenésre szolgáló szünetek (pl. egy rövidebb meditáció vagy egy hosszabb szabadság) mellett gondoljunk úgy a tanulásra, mint a mindennapi rutinból való kiszabadulásra. Ha egy tanulási tevékenység lehetővé teszi, hogy eltérjünk a rendszeres munka során alkalmazott erőfeszítéseinktől (pl. numerikus gondolkodás, ügyfelekkel való kapcsolattartás), és ha ez a tevékenység illeszkedik a belső érdeklődésünkhöz, akkor az pszichológiailag fel fog tölteni minket. Ha a tanulásra nem „még több munkaként”, hanem a pihenés egy formájaként tekintünk, akkor pozitív, élvezetes tapasztalatokban lehet részünk. Ha a tanulás a munka központi elemévé válik, az segít a személyes erőforrások kiépítésében, és arra treníroz minket, hogy rugalmasak legyünk, és felkészüljünk egy következő munkahelyi stresszhelyzetre.
A Harvard Business Review cikke alapján
Fotó: Pixabay
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A tanulás sokkal hatékonyabb stressz-puffer, mint a relaxáció
2. oldal - Egy tanulásban motivált csapatban kevesebb a stressz