A legnagyobb mértékű egyenlőtlenségek a vállalkozások világában vannak
Keveházi Kata kutatására hivatkozva elmondta, hogy a nők a mai napig kisebb arányban vállalkoznak, mint a férfiak, vállalkozásuk többnyire magánszemélyeknek, vagy más kisvállalkozásoknak szánt, alacsony profitrátát magában foglaló termékekre és szolgáltatások nyújtására, női ügyfélkörre épül. „A női vállalkozók hiányoznak a vállalkozások fejlesztését szolgáló döntéshozatalból, vállalkozói érdekképviseletből, vállalkozásukból származó jövedelmük alacsonyabb, mint a férfiaké; humán-, kapcsolati- és pénzügyi tőke szempontjából is hátrányokkal indulnak a férfiakhoz képest” - sorolja a szakember.
„Noha képzettebbek, mint a férfiak, a műszaki, infótechnológiai szakértelmük alacsonyabb szintű, a szabadidő eltöltésének egyenlőtlenségei, az otthoni munkamegosztás kiegyenlítetlensége és a közösségekhez való eltérő kapcsolódás folytán az üzleti életben hasznosítható kapcsolatrendszerük is korlátozottabb. A bérkülönbségek és karrierszünetek folytán alacsonyabb összegű saját jogon szerzett megtakarításokkal rendelkeznek, a családi megtakarítások vállalkozási célú felhasználásában a férfiakénál kevésbé döntenek önállóan, illetve párkapcsolatokon belül a férfiak kevésbé támogatók a nők vállalkozási tevékenységével kapcsolatban, mint fordítva. Kisebb arányban vonnak be befektetőket, alacsonyabb a kockázatvállalási hajlandóságuk, ezért kevésbé vesznek fel a vállalkozás indításához hitelt, ritkábban áll rendelkezésükre a szükséges vagyoni biztosíték, fedezet és az informális - baráti, rokoni - pénzügyi segítség is.”
Az önbizalom az egyik legfontosabb tényezője a sikeres női vállalkozásoknak
A rendezvény közös gondolkodással zárult a vállalkozó nők helyzetéről és az ökoszisztéma fejlesztésének lehetőségeiről. A Nőjön a cégem workshopok egyik főmentora, az Impact Hub Budapest co-working iroda társalapítója, pénzügyi vezetője és vállalkozásfejlesztési programjainak mentora, Bedő Beatrix által vezetett kerekasztal-beszélgetésen a vállalkozók egyetértettek abban, hogy a személyes hivatástudaton túl az önbizalom-erősítés az önértékelés növelése kulcsfontosságú, amit a női vállalkozók által tapasztalt speciális nehézségek és kihívások is indokolttá tesznek. Legalább ennyire fontos a tudásátadás, amelynek a legegyszerűbb formája egy olyan online modul készítése, amelyen keresztül a nők megoszthatják szakmai/tárgyi tapasztalataikat egymással, és sokkal szélesebb rétegek is esélyt kaphatnának a tanulásra. Kiemelték az emberi/baráti támogatás meglétének fontosságát, illetve egy olyan közösségét, amelyben egymásra találhatnak a szolgáltatók.
Egyetértettek abban is, hogy hasznos volna egy átfogó, országos „ki-kicsoda” térkép is, ahol mindenki megtalálhatná a problémájára a választ, valamint ez az online adatbázis lehetővé tenné a nők közötti szolidaritás növekedését, egymás esélyeinek és piacának támogatását, ami a világnap fő üzenete is egyben. Problémaként említették a megbízók, megrendelők megtalálását is, amelyre segítséget nyújthatnak az olyan közösségi média csoportok, mint pl. a Mompreneurs, ahol a vállalkozó édesanyák nemcsak bátorító, támogató női közösséget találnak, de rengeteg tapasztalatot, információt oszthatnak meg egymással, megismerhetik és igénybe is vehetik egymás szolgáltatásait, sőt jó mintákat, gyakorlatokat is mutathatnak egymásnak.
A résztvevő egyetértettek abban, hogy a családnak való alárendelődés gátolhatja a nőket abban, hogy vállalkozói karriert tervezzenek. A nők esetében kardinális tényező a család, a partner támogatása, amit sokkal kevésbé kapnak meg. Épp ezért a támogató férfiak szerepe és bevonása kulcsfontosságú, hiszen a nő ideje legalább annyira értékes, mint a férfié, a gyerekkel otthon töltött időszak pedig befektetésnek számít.
A bemutatkozó női vállalkozásokat itt tekinthetik meg.
Nyitókép forrása: Nőjön a cége Facebook oldala
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A vállalkozó szerep-modell a mai napig hímnemű
2. oldal - A legnagyobb mértékű egyenlőtlenségek a vállalkozások világában vannak