Az iroda, ahol oda ül, ahová csak akar
Kevesebb túlórapénzt kell fizetni, drasztikusan leesik a betegállományban töltött idő, az irodai papírfelhasználás pedig akár 60 százalékkal is csökkenhet - sok cégtulajdonos álmodozik erről, és feltehetően nem is gondolnak arra, hogy ehhez csak a cég irodáját kell átalakítani.
Az iroda olyan, mint az otthonunk
A cég filozófiája szerint az irodák helységeinek az otthonhoz hasonlóan különféle funkciókat kell ellátniuk. A lakásban folyamatosan vándorolva tesszük a dolgunkat: a konyhában főzünk, az ebédlőben eszünk, a hálószobában alszunk. A modern irodák kialakításánál is ezt az elvet követik, és ahelyett, hogy egyéni munkaállomásokat hoznának létre, inkább különféle tereket alkotnak, amelyek több funkció betöltésére alkalmasak.
Kutatások szerint ugyanis hiába van 200 munkaállomás egy irodában, ennek gyakran 30-40 százaléka kihasználatlan. A kollégák külső helyszínen is tárgyalhatnak, éppen ebédelnek, szabadnaposok, vagy esetleg éppen átültek egy kollégájuk mellé, hogy megbeszéljenek valamit. Felesleges fenntartani 200 íróasztalt, ehelyett elegendő ennek a fele vagy kétharmada, ezeknek a nagy részét viszont az összes kolléga közösen használja. Az átalakítást követően tehát már csak kevesen rendelkeznek majd saját íróasztallal, a felszabaduló helyen pedig olyan helyszíneket lehet létrehozni, amelyek nem csak a munkát segítik, de kellemesebbé teszik az iroda hangulatát is.
Felmérések szerint ugyanis az építészeti és berendezési megoldásoknak jelentős hatásuk van a dolgozók hangulatára. Az üres falú és nagy belmagasságú helyiségekben például kicsinynek és jelentéktelennek, míg a faburkolatú és szövetekkel dekorált kisebb helyiségekben biztonságban érzik magukat az alkalmazottak. Az egyik legegyszerűbb módon úgy teremthető kreatívabb légkör a munkahelyen, ha minden munkatárs ablak vagy bevilágító felület közelében foglal helyet. Egy vizsgálat keretében két, tanulókból álló csoport olvasási készségét hasonlították össze. A természetes fénynél olvasó csoport tagjai 26 százalékkal gyorsabban olvastak.
Sok munkahelyen dolgoznak azon, hogy spontán találkozóhelyeket hozzanak létre az emberek számára. Olyan egyszerű intézkedés, mint a folyosók szűkítése, kiváló megoldásnak bizonyult a kreatív megbeszélések számának növelésére. Ugyanígy a kényes munkahelyi megbeszélések helyszínéül szolgáló helyiségekben semleges és megnyugtató színeket kell használni, míg a kreativitást előtérbe helyező terekben a hangsúlyos színek az előnyösek.
Az irodán belüli vándoroltatással kisebb a fluktuáció
Erre a munkavégzési koncepcióra történő áttérés - mint minden változás- kezdetben érzékenyen érintheti a kollégákat - mondta Sebestyén Diána, aki ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy miután "beindult" a rendszer, a dolgozók 97 százaléka soha nem akar visszatérni a korábbi szisztémához. Ebben feltehetően az is szerepet játszik, hogy az átalakítást több hónapos tervezés előzi meg, amely során felmérik, hogy milyen munkafolyamatok vannak a cégen belül, kikérik az alkalmazottak véleményét, majd egy mobilalkalmazássegítségével felmérik, milyen különböző funkciót betöltő terekre van szükség és milyen arányban. Nincs tehát általános recept, minden esetben a cégre szabják az irodai megoldásokat- hangsúlyozta Sebestyén Diána, aki szerint a vezetők hamar láthatják az eredményeket is. Nyugati statisztikák szerint ugyanis azoknál a cégeknél, ahol elvégezték az átalakítást, 92 százalékkal nőtt a dolgozók elkötelezettsége a vállalat iránt. Négy százalékról 1,8 százalékra csökkent a megbetegedési arány, a papírfelhasználás 60 százalékkal csökkent, a hatékonyság növekedése miatt pedig 14 százalékkal kevesebb túlórapénzt fizettek ki. A kedvező munkakörülmények miatt a HR-osztály feladata is lecsökkent, hiszen kisebb lett a fluktuáció.
Sebestyén Diána szerint a cégek sok pénzt fordítanak csapatépítésre, holott az irodán belüli vándoroltatással jelentősen javítható a belső kommunikáció, kötetlenebbé válik a csoportos munka, hiszen olyan emberek is szóba elegyednek egymással, akik korábban a távolság miatt egyáltalán nem beszéltek.
A dolgozók, akiknek tetszik a munkahelyük, sokszor jobban meg vannak elégedve a munkájukkal is.
A munkakeresők majdnem felének állítása szerint az iroda designja befolyásolja, hogy elfogadják-e a számukra felajánlott állást vagy sem.
A munkahely designja továbbá hatással van kreatív és kritikus gondolkodási képességünkre is.
Nagyon fontos ugyanakkor, hogy legalább a vezetőség elkötelezett legyen a változások iránt, őket a tervezés során tanácsokkal is ellátják, hogy milyen eszközökkel lehet elfogadottá tenni az új rendszert az alkalmazottak körében. A legnagyobb probléma általában abból ered, hogy egy-egy munkahelyen gyakran három generáció is dolgozik, így nehéz mindenki számára elfogadható szisztémát kialakítani.
Nálunk még csak most indul
Magyarországon most indultak az első projektek, egyelőre csak a Kinnarps irodáját lehet példaként említeni. A konzervatív álláspontot képviselő irodák tehát egyelőre túlnyomó többségben vannak, s ez feltehetően a saját íróasztalhoz való ragaszkodás miatt egy darabig így is marad. A magyar munkavállalók ugyanis gyakran a már több multinál is elterjedt clean desk-rendszert is tehernek érzik. Ennek lényege, hogy a nap, vagy a munkafolyamat végén mindenkinek rendet kell tennie az asztalán. Ez viszont sok kollégának gondot okoz, miután úgy érzik, hogy sokkal otthonosabb, ha egy általuk képzett iratkupac tetején dolgoznak. Sokan tartanak ráadásul attól is, hogy teljesen személytelenné válik az iroda, hiszen ezentúl nem lehet majd hová letenni a tavalyi nyaralásról készült képeket, vagy az emlékezetes pillanatokkal illusztrált, saját készítésű naptárat.
A gazdaságosság miatt feltehetően megállíthatatlan a modern irodák elterjedése, de a cégvezetők a várható ellenállás miatt kétszer is meggondolják majd, mielőtt belevágnak az átalakításba.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Ha választanod kell a mozgás és az alvás között, a tudomány szerint a pihentető éjszaka a jobb befektetés. Egy friss, 28 millió napnyi adatot... Teljes cikk
A magyarok mentális egészsége a legalacsonyabb Európában és a kiégés terén is a sereghajtók között vagyunk, mégis emiatt és úgy általában is... Teljes cikk
A magyarok egyre többet dolgoznak és egyre többet ingáznak: a KSH 2024/2025-ös időmérleg-felmérése szerint a munkára, tanulásra és házimunkára... Teljes cikk
- A csendbe menekülnének az állandóan elérhető dolgozók 5 napja
- Új rendszer jön: ezért dolgozik majd több elítélt a vasútállomások környékén 2 hete
- Meglepő álláshirdetések, valódi történetek – a CIB Bank válasza a munkaerőpiaci kihívásokra 2 hete
- Botox vagy bukás? Egyre több dolgozó kényszerül ráncfelvarrásra a karrierje miatt 2 hete
- Szabadság kiadása: erre figyelj még ebben az évben 3 hete
- AI-színész tarol Hollywoodban: veszélyben a kreatív szakmák jövője 3 hete
- Mennyország vagy rémálom a munka jövője? A techguruk nem értenek egyet 4 hete
- Kényelmesebb iroda, hatékonyabb munka - Praktikus tippek mindennapokra 4 hete
- Miért fontosabb a környezet, mint gondolnád? 1 hónapja
- A magyarok társadalmilag kötött tevékenységekre fordított ideje naponta - grafikon 1 hónapja
- Mi lehet a titka a kiégés megelőzésének? 1 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja