Az iroda, ahol oda ül, ahová csak akar
Kevesebb túlórapénzt kell fizetni, drasztikusan leesik a betegállományban töltött idő, az irodai papírfelhasználás pedig akár 60 százalékkal is csökkenhet - sok cégtulajdonos álmodozik erről, és feltehetően nem is gondolnak arra, hogy ehhez csak a cég irodáját kell átalakítani.
Az iroda olyan, mint az otthonunk
A cég filozófiája szerint az irodák helységeinek az otthonhoz hasonlóan különféle funkciókat kell ellátniuk. A lakásban folyamatosan vándorolva tesszük a dolgunkat: a konyhában főzünk, az ebédlőben eszünk, a hálószobában alszunk. A modern irodák kialakításánál is ezt az elvet követik, és ahelyett, hogy egyéni munkaállomásokat hoznának létre, inkább különféle tereket alkotnak, amelyek több funkció betöltésére alkalmasak.
Kutatások szerint ugyanis hiába van 200 munkaállomás egy irodában, ennek gyakran 30-40 százaléka kihasználatlan. A kollégák külső helyszínen is tárgyalhatnak, éppen ebédelnek, szabadnaposok, vagy esetleg éppen átültek egy kollégájuk mellé, hogy megbeszéljenek valamit. Felesleges fenntartani 200 íróasztalt, ehelyett elegendő ennek a fele vagy kétharmada, ezeknek a nagy részét viszont az összes kolléga közösen használja. Az átalakítást követően tehát már csak kevesen rendelkeznek majd saját íróasztallal, a felszabaduló helyen pedig olyan helyszíneket lehet létrehozni, amelyek nem csak a munkát segítik, de kellemesebbé teszik az iroda hangulatát is.
Felmérések szerint ugyanis az építészeti és berendezési megoldásoknak jelentős hatásuk van a dolgozók hangulatára. Az üres falú és nagy belmagasságú helyiségekben például kicsinynek és jelentéktelennek, míg a faburkolatú és szövetekkel dekorált kisebb helyiségekben biztonságban érzik magukat az alkalmazottak. Az egyik legegyszerűbb módon úgy teremthető kreatívabb légkör a munkahelyen, ha minden munkatárs ablak vagy bevilágító felület közelében foglal helyet. Egy vizsgálat keretében két, tanulókból álló csoport olvasási készségét hasonlították össze. A természetes fénynél olvasó csoport tagjai 26 százalékkal gyorsabban olvastak.
Sok munkahelyen dolgoznak azon, hogy spontán találkozóhelyeket hozzanak létre az emberek számára. Olyan egyszerű intézkedés, mint a folyosók szűkítése, kiváló megoldásnak bizonyult a kreatív megbeszélések számának növelésére. Ugyanígy a kényes munkahelyi megbeszélések helyszínéül szolgáló helyiségekben semleges és megnyugtató színeket kell használni, míg a kreativitást előtérbe helyező terekben a hangsúlyos színek az előnyösek.
Az irodán belüli vándoroltatással kisebb a fluktuáció
Erre a munkavégzési koncepcióra történő áttérés - mint minden változás- kezdetben érzékenyen érintheti a kollégákat - mondta Sebestyén Diána, aki ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy miután "beindult" a rendszer, a dolgozók 97 százaléka soha nem akar visszatérni a korábbi szisztémához. Ebben feltehetően az is szerepet játszik, hogy az átalakítást több hónapos tervezés előzi meg, amely során felmérik, hogy milyen munkafolyamatok vannak a cégen belül, kikérik az alkalmazottak véleményét, majd egy mobilalkalmazássegítségével felmérik, milyen különböző funkciót betöltő terekre van szükség és milyen arányban. Nincs tehát általános recept, minden esetben a cégre szabják az irodai megoldásokat- hangsúlyozta Sebestyén Diána, aki szerint a vezetők hamar láthatják az eredményeket is. Nyugati statisztikák szerint ugyanis azoknál a cégeknél, ahol elvégezték az átalakítást, 92 százalékkal nőtt a dolgozók elkötelezettsége a vállalat iránt. Négy százalékról 1,8 százalékra csökkent a megbetegedési arány, a papírfelhasználás 60 százalékkal csökkent, a hatékonyság növekedése miatt pedig 14 százalékkal kevesebb túlórapénzt fizettek ki. A kedvező munkakörülmények miatt a HR-osztály feladata is lecsökkent, hiszen kisebb lett a fluktuáció.
Sebestyén Diána szerint a cégek sok pénzt fordítanak csapatépítésre, holott az irodán belüli vándoroltatással jelentősen javítható a belső kommunikáció, kötetlenebbé válik a csoportos munka, hiszen olyan emberek is szóba elegyednek egymással, akik korábban a távolság miatt egyáltalán nem beszéltek.
A dolgozók, akiknek tetszik a munkahelyük, sokszor jobban meg vannak elégedve a munkájukkal is.
A munkakeresők majdnem felének állítása szerint az iroda designja befolyásolja, hogy elfogadják-e a számukra felajánlott állást vagy sem.
A munkahely designja továbbá hatással van kreatív és kritikus gondolkodási képességünkre is.
Nagyon fontos ugyanakkor, hogy legalább a vezetőség elkötelezett legyen a változások iránt, őket a tervezés során tanácsokkal is ellátják, hogy milyen eszközökkel lehet elfogadottá tenni az új rendszert az alkalmazottak körében. A legnagyobb probléma általában abból ered, hogy egy-egy munkahelyen gyakran három generáció is dolgozik, így nehéz mindenki számára elfogadható szisztémát kialakítani.
Nálunk még csak most indul
Magyarországon most indultak az első projektek, egyelőre csak a Kinnarps irodáját lehet példaként említeni. A konzervatív álláspontot képviselő irodák tehát egyelőre túlnyomó többségben vannak, s ez feltehetően a saját íróasztalhoz való ragaszkodás miatt egy darabig így is marad. A magyar munkavállalók ugyanis gyakran a már több multinál is elterjedt clean desk-rendszert is tehernek érzik. Ennek lényege, hogy a nap, vagy a munkafolyamat végén mindenkinek rendet kell tennie az asztalán. Ez viszont sok kollégának gondot okoz, miután úgy érzik, hogy sokkal otthonosabb, ha egy általuk képzett iratkupac tetején dolgoznak. Sokan tartanak ráadásul attól is, hogy teljesen személytelenné válik az iroda, hiszen ezentúl nem lehet majd hová letenni a tavalyi nyaralásról készült képeket, vagy az emlékezetes pillanatokkal illusztrált, saját készítésű naptárat.
A gazdaságosság miatt feltehetően megállíthatatlan a modern irodák elterjedése, de a cégvezetők a várható ellenállás miatt kétszer is meggondolják majd, mielőtt belevágnak az átalakításba.
- 2024.10.212024.10.21– 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
A változókor, más néven klimax, minden nő életének természetes szakasza, amely hormonális változásokkal jár. A petefészkek ösztrogén- és... Teljes cikk
Egyes munkakörök stresszesebbek, mint az átlag, és egyes ágazatokban a stresszesebb munkakörök is nagyobb terhelést jelentenek, mint másokban. Az... Teljes cikk
Annak ellenére, hogy a férfiak aktívabb szerepet vállalnak a gyermeknevelésben, mint a közelmúltban, általános jelenség, hogy a legtöbb családban a... Teljes cikk
- Túlórapótlék 2 hete
- KPMG: a vezetők szerint három éven belül visszatérünk az irodába 2 hete
- Útmutató munkamániásoknak - avagy hogy szerezzük vissza az életünk feletti kontrollt? 3 hete
- Visszacsinálnák, de nem lehet: itt tart a home office Magyarországon 1 hónapja
- Koncz Zsófia: folyamatosan emelkedik a 3 év alatti kisgyermeket nevelő anyák foglalkoztatottsága 1 hónapja
- Próbaidő 1 hónapja
- Mítoszok a lefolyótisztításról: Mi az igazság? 1 hónapja
- Eredményesség és hatékonyság: 4 gyakorlati tipp 1 hónapja
- Napi 4 órát ingyen gürizünk és még el sem ismerjük 2 hónapja
- 25 évet tölt a képernyő előtt egy átlagos dolgozó a munkája során 2 hónapja
- Az ausztrálok mostantól figyelmen kívül hagyhatják a munkaidőn kívüli e-maileket és hívásokat 2 hónapja