Coaching tapasztalat
Hány órát coacholt eddig a coach? Milyen témák találják meg, mikre kap rendszeresen felkérést? Mitől csillog a szeme? Milyen folyamatára igazán büszke? Mit nem vállal el, ha van ilyen? Milyen szintű vezetőkkel dolgozott eddig együtt folyamatokban? Milyen ügyfelekkel dolgozik szívesen, illetve kik dolgoznak szívesen vele? Nincs egyértelmű képlet arra nézve, ki kihez illeszkedik, és az ügyfél szempontjai döntenek majd, de a válaszok segíthetnek abban, milyen vezetői szinthez, milyen területre és milyen téma kapcsán érdemes gondolni az adott coach-ra egy folyamat indulásánál.
Önismeret és szupervízió
A képzés és a tapasztalat mellett harmadik lábként a coach önismereti munkájáról érdemes többet megtudni. Milyen önismereti folyamatokban volt és van benne? Hány óra önismereti munkával rendelkezik? Miben segítette ez a működését coach-ként? Jár-e szupervízióba a coach és milyen gyakran? Mit tanult magáról coach-ként legutoljára? Fontos megérteni, mennyire önreflektív a coach. Ahhoz, hogy jó tükröt tudjon tartani az ügyfélnek, értenie kell, mi szól róla a helyzetben, mi szól az ügyfélről, és mi a kapcsolatukról. Ahhoz, hogy minél tisztább tükröt tudjon tartani az ügyfélnek, a „tükör pucolás” kihagyhatatlan.
Etikus működés
Az etikus működés olyan, mint az iskolai házi feladat: ha van, senkinek nem tűnik fel; ha nincs, egyből fontos lesz ☺. Szervezeti coaching folyamatoknál pillanatok alatt előállhatnak olyan helyzetek, amelyekben a coach határ(nem)tartása a coaching vállalaton belüli megítélésére is visszahat. Néhány kérdés a nagyon szerteágazó témából: hogyan kezeli a coach a folyamat során megszerzett információkat? Hogyan és mennyit beszél az ügyfeléről másoknak? Ír-e összefoglalót a folyamatról és ezt ki láthatja? Mire mond nemet? Került-e már korábban a coach etikai dilemmába, és hogyan oldotta fel? Nézzük meg, a válaszai összhangban vannak-e a szervezet etikai irányelveivel, értékrendjével, és ez alapján is döntsünk.
Árak
Nagyon szórnak a coach-ok árai az üzleti coaching folyamatokban. Az árakra hathat, milyen vezetői szint fejlesztéséről beszélünk; látszik-e volumen, amit a coach a szervezetben valószínűleg vinni fog; milyen cégnek ad éppen ajánlatot (pl. KKV, multi vagy közszféra) és persze a coach tapasztalata, illetve az, hogy hova pozicionálja magát a piacon. Ha a cég több különböző árfekvést is meg tud magának engedni, azt javasolnám, ne elsősorban az ár legyen a döntő; hadd választhassa ki az ügyfél a nulladik találkozó és a „kémia” alapján, kivel dolgozna a legszívesebben.
Hogyan válasszon az ügyfél? / És mi van az ügyféllel?
Ha az ügyfél olyan szerencsés, hogy már van a cégében egy coach adatbázis szakmailag kompetensnek tartott és etikus coach-okból, akkor a számára még érdekes extra szempontok segítségével tudja kiválasztani, kiket ismerjen meg személyesen. Ezután arra érdemes figyelnie, mi történik kettejük között az első (a folyamat szempontjából „nulladik”) találkozón. A sokat emlegetett kémiára ugyanis nagy szükség van a sikeres folyamathoz. Mennyire tetszik neki a coach stílusa? Mennyire érezte biztonságban magát, mennyire könnyen beszélt a saját helyzetéről, kihívásokról a coach-nak? Elfáradt a beszélgetés végére, vagy inkább felfrissült? Alig várta, hogy vége legyen az alkalomnak, vagy elröppent az együtt töltött idő? Amikor a coach véleményt mondott valamiről, azt mennyire tudta elfogadni? Mennyire érezte a coach-ot hitelesnek? Ilyen kérdések segítségével az első coach-át választó ügyfél is meg tudja mondani, kivel induljon a folyamat.
Ha az ügyfél nem kap szakmai támogatást a coach kiválasztásához, akkor a fenti témakörökhöz tartozó néhány kérdést is érdemes feltenni a nulladik találkozón, hogy a coach szakmai működéséről, hátteréről és működésmódjáról, illetve árairól is képbe kerüljön. Még abban az esetben is érdemes több coach-csal találkozni, ha már az első is szimpatikus volt. Ezek a találkozók már sokszor működnek úgy, mint egy coaching ülés, az ügyfél konkrét szempontokat is kap a témája feldolgozásához, a célok pontosításához, emellett több coach megismerésével a coachingról alkotott képe is fejlődik, alakul.
Rengeteg szempont alapján születik meg az a döntés, hogy kivel indul el végül egy coaching folyamat. Jó hír, hogy nagyon sok remek coach van a piacon. És ha a folyamat indulása után mégis úgy érezzük, hogy rosszul választottunk, mindig van lehetőség a szerződött alkalomszám előtti lezárásra és egy másik coach kiválasztására. Sok sikert!
Medgyesi Kriszta, coach
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így választanak coach-ot a szervezetek
2. oldal - Coaching tapasztalat