6. A „digitális lábnyom” (digital footprint)
Minden jelölt biztos lehet abban, hogy a munkáltatók meg fogják nézni az ő digitális lábnyomát, azaz mindent, amit a kereső a nevére keresve kidob: Facebook, twitter, LinkedIn, publikációk, sportesemények, stb. Munkavállalók esetében is előfordulhat ugyanez: ha például munkáltató-ellenes hozzászólásokkal, vagy etikátlan magatartással tarkítja online jelenlétét, számíthat következményekre a munkáltató részéről.
Tegye meg Ön is, hogy leellenőrzi a saját digitális jelenlétét. Keressen rá a nevére, nézzen meg minden képet, minden videót, blog bejegyzést, hozzászólást, mert visszakérdezhetnek egy állásinterjún. Gondoskodjunk arról, hogy az, amit találnak, nem befolyásolja negatívan a karrierünket, vagy az álláskeresésünket! Egy-egy kritikusabb hozzászólás, egy-egy fesztelenebb fotó sokat ronthat az esélyeinken! De ha urai akarunk lenni a saját digitális lábnyomunknak, akkor azt tudatosan felépíthetjük úgy, hogy akár generálja a változást, vonzza be a sikert az életünkbe.
Ismerkedjen meg a közösségi média adta lehetőségekkel, az oldalak használatával, akár mobil alkalmazás formájában is! Itt egy rövid lista a lényegesebb és hazánkban egyre többet használt közösségi oldalakról:
YouTube
Google+
És az eszközök, amikkel már érdemes ismerkednünk, például a vizuális tartalom közlésére:
Animated GIFs (Hosszabb videókból kivágott néhány másodperces mozgókép)
Auto-play video
Visume (Videó önéletrajz)
Snapchat
7. Álláskeresési csatornák
Az álláskeresők többsége leragad az interneten található álláshirdetéseknél, pedig az álláskeresési csatornák itt nem érnek véget.
• Az ajánlás: A munkáltatói trendek között szerepel a „toborzói attitűd kialakítása”. Azaz minden dolgozót arra nevelnek, és biztatnak, hogy legyen a cég márka közvetítője, akár ajánlási bónuszokat is biztosítva egy-egy sikeres felvételért cserébe. Egy vélemény még nem vélemény, bátran kérdezzen másokat is. Nézzen szét az interneten, ismerje meg a cég felépítését, olvasson dolgozói véleményeket és nézze meg a céges toborzó videót is. Használja a saját kapcsolati hálóját arra, hogy érdeklődik, rákérdez ismerősei cégekről szerzett tapasztalatára.
• Állásportálok, és a közösségi média: A LinkedIn sajnos még nem létezik magyar nyelven, de akinek van angol tudása, annak szinte kötelező a jól kitöltött LinkedIn profil. Hasonló platform a Monster, vagy a Xing, de sok más hazai portál létezik, mint a profession, a cvonline, a jobinfo, stb. Ezeken általában ún. profilt kell létrehozni, és szinte mindenhol fel lehet tölteni az önéletrajzunkat. Automatikus keresők kitöltésével értesítéseket kaphatunk olyan álláshirdetésekről, melyek illeszkednek a profilunkhoz.
• Munkaerő-közvetítő cégek: Sok olyan pozíció van, amit a cégek nem is hirdetnek meg, hanem a közvetítő cégekre bízzák. Magasabb szintű, vagy nehezen betölthető pozíciók esetében előfordul, hogy egy adott közvetítő cég „kizárólagosságot” kap a megüresedett munkakör betöltésére. Ez azt jelenti, hogy a teljes folyamatot ők kezelik, a hirdetéstől (ami sok esetben cégnév, azaz a megbízó cég neve feltüntetése nélkül történik) egészen az első interjúkig. A munkaerő-közvetítők által kiközvetített jelöltekért a cégeknek fizetni kell, de ezzel együtt dívik a fejvadászat, a jó jelöltek elhalászása, kiközvetítése. Érdemes tehát beadni a pályázatunkat minél több munkaerő közvetítőhöz is, hogy elcsíphessük az ottani lehetőségeket is.
• Direkt megkeresés: Vak pályázatnak is szokták nevezni azt, amikor az álláskereső nem egy meghirdetett állásra, hanem az általa „kiszemelt” vállalkozásokhoz, cégekhez, intézményekhez küldi be a pályázatát remélve, hogy a közeljövőben megüresedő állásokra így előnybe kerül. Ezek a pályázatok is lehetnek sikeresek. Előfordulhat, hogy egy jól sikerült anyag felkelti a vezető érdeklődését és hirdetés nélkül is elindul az ismerkedés. Különösen, ha az álláskereső a cég számára különleges tudással rendelkezik. Gyakorlatra jelentkezőknél ez a fajta álláskeresési csatorna nagyon hatékony. A gyakorlati helyek száma nincs mindenhol kőbe vésve, mint az egyéb személyzeti állományé, ezért gyakorlati helyet is így esélyesebb találni.
8. A videó önéletrajz
Nagyvállalatok elengedhetetlen toborzó eszköze a promóciós kisfilm. Ebben levetítik az érdeklődő álláskeresőknek, hogy mi a tevékenységük, hol és hány fővel működnek, milyen környezetben teszik ezt és természetesen közvetítenek néhány dolgozói üzenet, hogy miért érdemes náluk dolgozni.
Miért ne tehetné meg ugyanezt az álláskereső? A jó hír, hogy egyre terjed a videó önéletrajz! Úgy is hívják már, hogy „visume”. Nem váltja ki a pályázati anyagot, de mellékelve igen hatásos lehet. Számomra a tökéletes pályázati anyag egy ún. ön-értékesítő csomag, vagy, ahogy én nevezem, „self-promo-csomag”. Ennek fénypontja lehet a videó önéletrajz. Lehet ez egy rövid bemutatkozás, a munkatapasztalatok felsorolása, vagy akár csak egy néhány perces szakmai prezentáció.
9. A karrier portfólió
Álláskeresők és munkavállalók számára is nagyon hasznos, és erősen ösztönző, ha elkészítik és naprakészen tartják a karrier portfóliójukat. A karrier portfólió egy kibővített önéletrajz. Aktuális sikereiket, projektjeiket, eredményeiket jegyzik fel benne. Beírnak minden újonnan megszerzett kompetenciát, minden elvégzett tréninget, legyen az szakmai, vagy személyiségfejlesztő tréning. Ebből a karrier portfólióból már könnyeden aktualizálható a pályázati anyag.
Munkáltatók egyre komolyabb hangsúlyt helyeznek arra, hogy megtartsák a jól teljesítő munkatársakat. Különböző ösztönző programokkal, karrier tervekkel, utódlási lehetőségekkel próbálják hosszútávon a céghez kötni a dolgozókat. Ezek egy jó hangulatú, harmonikus és biztonságot adó munkakörnyezetben el is érik a hatásukat. A dolgozóknak „csak” annyi dolguk van, hogy bekerüljenek ezekbe a programokba, azaz kulcsemberekké váljanak. A munkavállalói lét egyik nagy hibázási lehetősége abban rejlik, ha elfogy a lendület, kihal az éltető energia, nincs kihívás és beáll a monotonitás, elkezdődik a kiégés folyamata. A karrier portfólió egy kiváló gyógyszer erre: láttatja az Ön értékeit, kiemeli a sikereit, felsorolja az eredményeit, érdemeit nem csak a munkában, hanem a magánéletben is. Lépjen feljebb és feljebb a ranglétrán, szerezzen több és még több tudást és legyen tisztában mindig önnön értékeivel – így lehet elismert kulcsember Önből is!
10. Csak pozitívan!
A „Majd lesz valami állásom!”, „Bármi, csak legyen pénzem!”, „Valaki csak felvesz!”, „Nem kellek senkinek!” stb. üzenetek nem segítik Önt az álláskeresésben! Bizonyára kaphat munkát, de öröme már kevés eséllyel lesz benne.
Dolgozzon addig az önértékelésén, míg el nem jut arra a pontra, hogy ki tud állni önmaga értékei mellett, hogy hisz önmagában, hiszi, hogy többre és többre képes. Fel tudja venni bárhol a fonalat és a szakmájában, hivatásában eredményeket, sikereket fog elérni! Egy ilyen pozitív lendülettel írja meg a karrier portfólióját, készítse el a „self-promo-csomagját”. Mielőtt elmegy egy interjúra, készüljön fel a cégből, és készüljön kérdésekkel. Egy egészséges határozottsággal és kíváncsisággal tudjon meg mindent, az adott kiválasztás folyamatáról. Javasolt feltérképezni, hogy kivel fog találkozni, és hogy végül ki dönti el, hogy Ön lesz-e a kiválasztott!
Szmrtyka Viktória
HR COACH
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Karrier-film, személyes márka és új csatornák - 10 álláskeresési technika 2016-ra
2. oldal - 6. A „digitális lábnyom” (digital footprint)