Lehetőségek és teendők családi, munkaadói, közösségi és országos szinten
A pénzkeresés, a gyermeknevelés, az én-idő és a mindenkinek való megfelelés nagyon nehezen összeegyeztethetők a mai magyar nők számára. A megkérdezettek szerint a gyermekneveléshez szükséges anyagiak előteremtése is komoly fejfájást okoz, és a gyermekfelügyelet is állandó gondot jelent az édesanyáknak[5]. Arra is lehetőséget kellene biztosítani, hogy az anyukák önmagukra is időt fordíthassanak. A gyermeknevelő hölgyek a közvetlen környezetük, valamint a társadalom, tágabb közösségük felől tapasztalt elvárásokat is szeretnék csökkenteni. Mindehhez viszont szemléletváltásra van szükség: a férfiak, az apukák, és a nagyszülők aktívabb részvétele is fontos, csakúgy, mint a társadalom nagyobb rugalmassága.
A kutatás eredményeit komplexen megközelítve látható, hogy a vállalatok és a munkáltatók például a munkaórák csúsztatásával, vagyis rugalmasabb hozzáállással, több otthon végezhető munkával, több részmunkaidős állással, a GYES utáni fokozatos munkába állás lehetőségének biztosításával, munkahelyi gyermekfelügyelettel, stresszt csökkentő intézkedésekkel és az apák ösztönzésével nyújthatnak hathatós segítséget az anyáknak.
A média is hozzájárulhat a nők helyzetének megkönnyítéséhez, ha elősegíti a férfiak szemléletváltását - akár csak azáltal, ha bemutatja, hogy a háztartás nem csak női munka. Az anyák vélekedése is befolyásolható, ha nem hitetik el velük, hogy mindent egyedül kell megoldaniuk. A teljes társadalom szemléletváltása is lehetséges jó példák, példaképek és jó gyakorlatok bemutatásával.
„Az eredmények ismeretében, a hathatós támogatás érdekében ezzel megkezdődhet a valódi munka. Épp ezért hazánkban most indítjuk nagyszabású Coca-Cola Szuperhősnők programunkat. Célunk a kezdeményezéssel, hogy a hazai nők olyan életet élhessenek, amilyet szeretnének, vagyis meg tudják valósítani önmagukat a munkában és a magánéletben egyaránt, és partnerükre, szeretteikre és önmagukra is tudjanak időt fordítani. Első lépésként az Igazgyöngy Alapítvánnyal együttműködésben Coca-Cola épülethálókból táskavarrással munkát adunk hátrányos helyzetű nőknek, ezáltal támogatva az önálló jövedelemhez való hozzájutásuk lehetőségét. Emellett mentorprogramot is indítunk, hogy mostantól minden évben, folyamatosan segíthessük a nőket személyre szabott szakmai és életvezetési tanácsokkal is. Készülünk továbbá egy olyan digitális platform létrehozásával és közismert szakértők bevonásával, hogy évente minimum 5000 nő számára tudjunk országszerte online képzéseket, tartalmakat is készíteni és megosztani, hogy tényleges segítséget nyújthassunk, melyekkel a magyar nők elérhetik céljaikat a karrierjükben és otthon egyaránt. Mindezek mellett további számos jelentős lépéssel készülünk, amellyel jobbá tehetjük a magyar nők helyzetét” - tette hozzá Pellion Ágnes.
[1] A megkérdezettek 45 százaléka érzi ezt nagyon nagy, további 30 százalékuk pedig nagy problémának.
[2] A 18-29 éves korosztály 54 százalékára inkább vagy nagyon jellemző a hétvégi vagy ünnepnapokon való munka, a harmincasok közt ez az arány 35, a negyveneseknél 30 százalékos.
[3] A 18-29 éves nők kevésbé félnek a gyermekvállalási korban való álláskereséstől (100-as skálán 52-es nehézségűnek értékelték), mint a 30-39 évesek (57 a nehézség-index), vagy a 40-49 évesek (61)
[4] Közel minden második megkérdezett szerint jelentenek ezek ma Magyarországon nagyon nagy gondot a nőknek.
[5] Az előbbit a megkérdezettek 36 százaléka érzi nagyon nagy problémának, az utóbbit 40 százalékuk.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Minden második nő szerint nagyon nehéz munkát találni kisgyerekkel
2. oldal - Lehetőségek és teendők családi, munkaadói, közösségi és országos szinten