kapubanner for mobile
Szerző: Dr. Poór Ferenc
Megjelent: 14 éve

Minta a képzési programhoz




HATÉKONY VEZETÉS - VEZETŐ TOVÁBBKÉPZŐ TRÉNING
PROGRAMJA


A vezetői feladatokat ellátók - egy adott cég különböző szintű vezetői - részére a cég célkitűzéseire alapozva - valósul meg továbbképzés annak érdekében, hogy az érintettek tudatosabban, még felkészültebben, egységes szemlélettel végezzék munkájukat és ehhez megfelelő önismeret birtokába is jussanak.


1. A képzés célja



A vezetői munka helyzeteit modellezve legyen képes a különböző szintű vezető feladatait céltudatosan ellátni.

E cél - törekvés - megvalósításához a visszacsatolásos videó-tréning adja a megfelelő keretet, amely biztosítja az elméleti ismeretek megerősítését és gyakorlati alkalmazását, a személyiség feltárását egyaránt. A program a továbbképzés tartalmát és módszereit tartalmazza spirálisan egymásra építve, a továbbképzési folyamatban az elmélet feldolgozását, videó-visszacsatolásos alkalmazását és a személyiség e tevékenységhez szükséges jegyeit feltáró teszteket.


2. A képzés moduljai



a/Modul:

A vezető személyiség

Célja:

A vezető reális önismeretének és személyes eszközeinek megerősítése

Feldolgozásra kerülő témakörök

- Személyiség - önismeret, mások megismerésének lehetőségei
Jegyzet: Ismeri önmagát és munkatárait? A vezető és a vezető személyisége
- Én és a cégem - a cég képviselete (mint az önmegvalósítás alapja) Jegyzet: A céghez való viszony
- A kommunikáció alapjai - Jegyzet: Kommunikációs ismeretek, A meggyőzés alapjai

Elméleti témakörök feldolgozása:

A modul gyakorlatai

1. Gyakorlat:

Saját munka bemutatása

A munkafüzetben feladatok vannak arra, hogy önmagunkat (és másokat) milyen jegyek alapján ismerhetjük meg, miként tükröződnek ezek a munkában. A résztvevő vezető erre alapozottan bemutatja a cégénél végzett munkáját. A mondanivaló a továbbképzés résztvevői csoportjának szól.

A gyakorlat időtartama: kb. 1 perc

2. Gyakorlat

Mindenki beszámol a szükséglettípusok érvényesüléséről

A továbbképzés résztvevője - "A menedzser, a menedzselés főbb vonásai" jegyzet alapján (az 5.oldalon lévő feladat) - beszámol arról, hogy tapasztalatai szerint milyen szükséglettípus érvényesül munkatársainál - egy adott munkatársánál -, ennek pozitív, vagy negatív értéke, és ha szükségesnek látta miként lépett fel, miként igyekezett megoldani, levezetni a helyzetet.

A gyakorlat időtartama: kb. 3 perc.

A gyakorlat a továbbképzési csoportnak szól beszámoló, tájékoztató jelleggel

A gyakorlatról videofelvétel készül, amelyen az egész csoport jelen van. Az összes felvétel elkészülte után közös megbeszélés, értékelés történi.

A gyakorlatok időtartama: 6 óra

A modul nyomán elért kompetenciák

A képzést befejező személy önismerete reálisabb. Az elméleti ismereteket gyakorlatban képes alkalmazni. A befejezéskor a vezető képes a tudatosabb, differenciál kommunikációra és a meggyőzésre.

b/ Modul

A vezetői tevékenység elmélete és gyakorlata

Célja:

A vezető ismerje meg a hatékony vezetés elméletét, módszereit és gyakorlatban tudja ismereteit alkalmazni

Feldolgozásra kerülő témakörök

- A menedzser és a menedzselés főbb vonásai - Jegyzet: A menedzser és a menedzselés főbb vonásai
- A vezetés fogalma és tartalma - Jegyzet: A vezetés fogalma és tartalma
- A vezetési tevékenység - Jegyzet: A vezetési tevékenység
- A vezetési stílusok, vezető-típusok- Jegyzet: Vezetési stílusok
- A vezető és munkatársak - Jegyzet: A vezető és a munkatárs
- A tevékenység értékelése

Az elméleti témakörök feldolgozása: 8 óra

A modul gyakorlatai

1. Gyakorlat

Beszámoló a vezető munkájáról illetékes fórumon

A résztvevő előzetes felkészülés alapján bemutatja munkáját erre illetékes fórumnak - itt a csoport a fogadó fél - úgy, hogy az a hallgató számára meggyőző legyen. Szerkesztett formában, leíró jelleggel nyilatkozik meg mindenki, olyan módon, hogy érvel a bemutatott tevékenység mellett.

A megnyilatkozás az egész csoportnak szól, a videófelvétel teljes csoport jelenlétében készül, majd így történik a megbeszélés értékelés is.

A gyakorlat időtartama: 2-3 perc

2-3. gyakorlat

Esetjáték vezetői tevékenység köréből dolgoz fel tipikus esetet

Az első gyakorlatnál:

A leírás kihúzásával véletlenül kiválasztott párok, véletlen esetet játszanak el olyan módon, mintha ez a saját területükön, a cégnél aktuális probléma, konfliktus lenne. Minden pár más-más témát dolgoz fel.

A kihúzott feladat megoldására mindenki egyénileg készül fel, előzetes megbeszélés nélkül, s a napi gyakorlathoz hasonlóan közvetlen párbeszédben történik a helyzet megoldása. Azt modellezi ez a gyakorlat, hogy egy váratlanul jelentkező reklamációt, problémát, konfliktust spontán reagálással ki-ki hogyan tud kezelni, megoldani.

A második gyakorlatnál:

Az elsővel azonos módon folyik a gyakorlás, de itt mindenki azonos témát dolgoz fel. Mód van arra, hogy azonos helyzetek megoldási változataiban szerezzenek ismereteket a résztvevők.

A gyakorlat időtartama: 5 perc.

A videofelvételnél csak a "szereplő" személyek vannak jelen, a felvétel megtekintése és megbeszélése a csoport egészének jelenlétében történik.

A gyakorlatok időtartama: 12 óra

A modul során megszerzett kompetenciák

A továbbképzést befejező vezető birtokolja a korszerű vezetés elméletét. A vezető helyzet adekvátan képes alkalmazni korszerű vezetői módszereket. Gyakorlatában érvényesül a hatékony meggyőzés.


3. A képzésben alkalmazott módszerek



Az egyes témakörök jegyzetei munkáltató jellegűek, vagyis az ismereteken túl feladatokat is tartalmaznak, amelyek megoldása fontos a továbbképzés sikere érdekében. A jegyzeteket a tanfolyamot megelőzően 10-14 nappal kapják meg a résztvevők. Az egyes témakörökből összefoglaló előadás hangzik el, majd konzultáció következik, amelyekhez a jegyzet előzetes feldolgozása, a feladatok megoldása képezi az alapot. Az a célunk, hogy minden elméleti ismeret a résztvevőknek szóljon, s így alkalmazásképes legyen, ezért fontos a kérdések, problémák, vitatémák felvetése a jegyzetek előzetes ismerete alapján.

A tréning során a reális önismeret kialakítása fontos, hisz a vezető saját személyiségével tud elsősorban hatni, ezért az önismerettel kapcsolatos elméleti kérdésekkel kezdjük a továbbképzést és ez a személyiség-jellemző végig kíséri munkánkat.

A videó-tréninges továbbképzés alapot ad arra, hogy minden résztvevőről diagnózis készülhessen a gyakorlatok végrehajtásának minőségére, az elméleti ismeretek alkalmazásának módjára, a cselekvő személyek magatartása, kommunikációja milyenségére. A gyakorlatok megbeszélése, elemzése során folyamatosan diagnózis felállítása történik, de itt egyben megindul a korrekció is, ugyanis arról szólunk minden alkalommal, hogy milyen volt, miként alakult az adott személy tevékenysége során és mit ajánlott még tenni, hogyan célszerű tovább lépni.


Tesztek alkalmazása



A vezetők esetében az önismeret, diagnózis és korrekció megvalósításához fontos eszközök a tesztek. A vezetői személyiség pontosabb ismerete, az adottságok, képességek feltárása különösen fontos, amit az önismeretet is tükröző gyakorlatokon, általában az ismeretek gyakorlati alkalmazásán túl tesztekkel is lehetséges. A vezetők esetében a szélesebb körben mért személyiség jellemzők "megismerése" különösen jelentős mind a vezetett terület, munkahely, mind a vezetést ellátó személy vonatkozásában.

A vezetői feladatokat ellátók számára fontos személyiségjellemzők viszonylag pontos mérésére továbbképzésünk során a következő teszteket alkalmazzuk:
- Eysenck 5. és 13. intelligencia teszteket
- a szervezőképesség tesztet
- az önismereti tesztet,
- a konfliktus kezelési
- a kockázatvállalási és a
- a vezetői képesség tesztet. (A helyzet ismeretében továbbiakat is.)

A tesztek értékelt eredeti példánya az érintett cég menedzsmentjét illeti, de másolatban az érintettnek átadjuk a teszt értékelését. Ez azért fontos, mert a három szakaszban
- elmélet és -alkalmazása, videó-tréning, valamint a tesztek nyomán - szerzett tapasztalatokat minden személyről adatlapon rögzítjük és ezen a tesztek, tréninges gyakorlatok eredményein túl véleményt is megfogalmazunk, ami ugyancsak a Cég vezetésének kezeihez jut el. Az egyes adatlapok tartalmát azonban minden esetben megbeszéljük az érintettel, ezt követően adjuk át az érintett (megrendelő) cégnek.

Az adatlapon megfogalmazott vélemény, javaslat lényegében a diagnózis felállítását jelenti és az ennek tükrében szükséges korrekciót, további tennivalókra szóló javaslatot tartalmazza. Tapasztalataink szerint ez mind a továbbképzés résztvevőjének, mind a menedzsmentnek jól hasznosítható helyzetkép.


4. Szervezési feladatok



A továbbképzés 3 nap időtartamú, javasolt csütörtök, péntek és szombat felhasználásával megszervezni (ez a minimál program). Megítélésünk szerint a vezetők tréninges felkészítése 4-5 napban optimális.

A továbbképzési csoport ideális létszáma 10-12 fő.

A továbbképzés előtt 10-14 nappal tanácsos a trénernek a csoporttal találkozni, amidőn a tananyag és segédletek átadása megtörténik, valamint létre jön a csoport és tréner első találkozása. E találkozó keretében megbeszélésre is sor kerül, amidőn a továbbképzés jellegéről, a felkészülés módjáról, a jegyzetek és segédletek alkalmazásáról beszélünk. A találkozó során kérünk minden résztevőt, hogy írjon le olyan esetet, problémát, amely lezárt ügy ugyan, de őt még mindig foglalkoztatja, s a közös vélemény ad ennek feloldására megfelelő segítséget. (Ezek az esetjátékokhoz adnak témát.)


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Tippek a képzési terv összeállításához
2. oldal - Minta a képzési programhoz
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk