Patrick Lencioni – a WBECS-en 5 dysfunctions of a team
A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre
Az idei WBECS Full Summit (World Business and Executive Coach Summit) Patrick Lencioni 60 perces előadásával indult. A téma nemcsak a coach szakmának, de mindenkinek hasznos lehet, aki kisebb vagy akár nagyobb vállalati struktúrában, saját vállalkozásban dolgozik. Patrick gazdag tanácsadói tapasztalatára támaszkodva példák sokaságával mutatja be, hogy hogyan válhat a „vállalat egészsége” a legfőbb lehetőséggé a fejlődés és a versenyelőny szempontjából. Az előadás végére a hosszú távú, fenntartható vállalati sikerhez vezető négylépcsős stratégiát is megismerjük.
Számomra nagyon érdekes az a gondolat, amely a vállalat SMART mutatói (Stategy, Marketing, Finance, Technology) fölé pozicionálja a „vállalati egészség” fogalmát, mint – egy sok esetben - kiaknázatlan lehetőséget. Az egészséges vállalatot az alábbiak jellemzik:
- Minimális vállalati politika
- Magas morál
- Magas produktivitás
- Alacsony zaj
- Alacsony fluktuáció
Ennek az állapotnak az eléréséhez négy lépés vezet. Ezen négy lépés megismerése során azonban világossá válik, hogy valójában az első lépés, az Összetartó vezetői csapat felépítése a kulcsfontosságú mozzanat. A vállalati egészség mibenléte a vezetői csapat egészségén alapul. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a vezetői kommunikáció mennyire egységes, hanem azt is, hogy a vezetők teljes mértékben egy hullámhosszon vannak a vállalati identitás legfontosabb kérdéseit illetően. Ezek a kérdések lefedik a működés lényegi területeit, mint például a vállalat működési célja és társadalmi haszna, illetve a vállalati értékrendhez legjobban illő munkavállalók profilja, vagy éppen az aktuális prioritások lézerpontos meghatározása. Ez az egységes álláspont szükséges a vezetői csapat részéről ahhoz, hogy egy kohézív egységet képviseljenek a viselkedésükben a fenti témákat illetően.
Mivel a vezetői csapat egészséges működése a cél, szükségszerű bizonyos rosszul funkcionáló területek (Lencioni: 5 dysfunctions of a team) megjavítása, ezek az alábbiak:
- Bizalom
- Konfliktusvállalás
- Elköteleződés
- Elszámoltathatóság
- Eredmények
A bizalom a legalapvetőbb elem, a többi fogalom erre épül, és ha ez hiányzik, akkor a csapat nem fog megfelelően működni a többi területen sem. A bizalom megteremtésében bármely csapat vezetőjének kiemelkedő szerepe van, tőle kell, hogy induljon. A vezetőnek kell megmutatnia, hogy tud bizalmat adni másoknak és el tud fogadni a sajátjától eltérő véleményt, ezáltal demonstrálva saját sebezhetőségét.
A további lépések az egészséges vállalati működéshez vezető úton a Tiszta üzenet megteremtése, Tiszta üzenet túlkommunikálása és a Tiszta üzenet megerősítése.
A kommunikáció fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. Az előadás erre két érzékletes példát is hoz. Az egyik arra vonatkozik, hogy a munkavállalóknak legalább hét alakalommal kell hallaniuk az üzenetet ahhoz, hogy valóban elhiggyék. Ez az olyan egyszerű üzenetek esetében is igaz, mint például „Az ügyfél mindenek felett”, hiszen ez is csak akkor épül be a kollektív vállalati tudatba, ha legalább hétszer elhangzik a vezetőség részéről.
A másik érdekes hasonlat valójában egy szójáték, amely arra vonatkozik, hogy legjobb CEO-k valójában CRO-k azaz „Chief Reminding Officer”-ek, hiszen ugyanazokat az üzeneteket ismétlik és hangsúlyozzák újra meg újra minden fórumon, kreatívan és új köntösbe bújtatva.
A vállalati egészség tehát egy olyan terület, amelyre nagyon is érdemes a fókuszt irányítani. Ez a fókusz pedig a vezetői csapatnál kezdődik, és ott is a Bizalom témakörével. Ezt követi a vállalati identitás kérdéseiben történő összehangolt álláspont és a tiszta (túl)kommunikáció.
Így válhat a kialakult vállalati kultúra versenyelőnnyé. Az egészséges vállalati kultúra az, ami a jó munkavállalót ott fogja tartani a cégnél és összekovácsolja az emberek ott dolgozó csoportját csapattá, ami sikeresen küzd a közös célok eléréséért.
Pozsik Darinka, coach