Informális tanulás a munkahelyen
Melyik tanulási tapasztalata volt a legnagyobb hatással Önre szakmai karrierje során? Kérem, szánjon rá 2-3 percet, és akkor menjen tovább, amikor ezt megválaszolta önmagának.
Ha ön olyan, mint legtöbbünk, akkor valamely informáli
Melyik tanulási tapasztalata volt a legnagyobb hatással Önre szakmai karrierje során? Kérem, szánjon rá 2-3 percet, és akkor menjen tovább, amikor ezt megválaszolta önmagának.
Ha ön olyan, mint legtöbbünk, akkor valamely informális tanulási élményét sorolja fel, pl. egy kollégája visszajelzését, vezetője egy példaértékű helyzetmegoldását vagy akár egy ügyfélnél szerzett tapasztalatot. Ez is világosan mutatja, mennyire létfontosságú, hogy ilyen pillanatok létrejöjjenek és hasznosuljanak. A cégek régóta tisztában vannak a formális tanulási kezdeményezések és architektúrák fontosságával, pl. vállalati tréningek, tanfolyamok, 360 fokos visszajelzések, teljesítményértékelések, stb. Emellett azonban az informális tanulás – a tudás munkatársak közötti szabad cseréje – ugyanolyan vagy még inkább létfontosságú, és komoly támogatásra szorul.
Cégünk legújabb „Informális tanulás a munkahelyen” című kutatása feltárja a vezetők és a cégek előtt álló nyilvánvaló lehetőségeket, csakúgy, mint a gátló tényezőket, amelyek az útjában állnak annak, hogyan miként hasznosíthatjuk az alkalmazottak gazdag tudástőkéjét. Töltse le a teljes kutatást ezen a linken (angol nyelven).
Főbb eredmények: Kezdjük egy pozitívummal: az emberek 73%-a proaktívan vagy rendszeresen megosztja tudását. Spontaneitás és bizalom a kollégákban: • Az emberek 73%-ának szüksége van valamilyen célkitűzésre az informális tudásmegosztáshoz. • 46%-uk nem bízik mások reakcióiban – attól tartanak, ellopják az ötletüket, vagy szankciók érik őket, ellenük fordítják az adott tudást • A hasonló beosztású dolgozók csupán 34%-át jellemzi az empatikus vagy bizalomépítő viselkedés egymás között Vezetői nyitottság és támogatás: • A munkavállalók 64%-a szerint a főnökük hisz a tudásmegosztásban, csak 49% érzi úgy, hogy megkapja a kulcsfontosságú elismerést a vezető részéről, és még kevesebb, csak 34%-uk kap elegendő tényleges támogatást és erőforrásokat ehhez. Tudásmegosztás köre és hatása: • Csak 30%-uk szerint árad a tudás szabadon a közvetlen személyes hálózatukon kívül. • Az emberek 20%-a hiszi, hogy a cég dolgozói képesek gyorsan új gondolkodásmintákat kialakítani.
Elgondolkoztam saját házunk tájáról is a kutatás fényében. Eddig is jellemző volt, hogy amikor emailen feldobtunk egy kérdést, kérést egy témával, különleges ügyféligénnyel kapcsolatosan, 1 nap alatt legalább 5-6 külföldi tanácsadó küldött vissza válaszokat, kész anyagokat, és ez egy rendkívüli értékes dolog, mivel sok kollégánk 15-30 éve van a szakmában. Ez az amiért szeretjük a Krauthammer belső egyetemet is évente kétszer Hollandiában, mert itt személyesen is tudunk tapasztalatokat cserélni a kb. 150 fős nemzetközi tanácsadói hálózat tagjaival, ennél erősebb megtartó erőt keveset tudok elképzelni a magunk fajta szakember számára. 2011 óta használjuk aktívan a Yammer vállalatok számára kialakított belső tudásmegosztó social media felületét. Talán az informális tudásmegosztás erős jelenléte miatt, csak 2009 januárjában indították el a szervezők formális, hivatalos "egyetemi" programként az irányított best practise sharing-et. Itt 2 témakörben - tanácsadás és értékesítés - osztjuk meg 8-10 fős csoportokra osztva a bevált fortélyokat, ötleteket. Ahhoz képest, hogy 70-es évek óta szervez a cég Krauthammer egyetemet, és a mi iparágunkban a tudás- és tapasztalatáramlás mennyire létfontosságú, e szempontból elég lassan tanultunk...
A következő bejegyzésben a vezetők számára tanácsokat közlünk az informális tanulás erősítésére a szervezetben. Tartsanak velünk, addig pedig adják-vegyék a tudást proaktívan.