Kafetéria - Elemek

3.1. Elemek kiválasztása A rendszer elfogadtatásának egyik sarkalatos pontja a választék lista, a "menü" elemeinek meghatározása. Nehéz olyan javaslatot tenni, amely az összes dolgozó tetszését elnyeri, de ha egy igényfelmérésre támaszkodtunk, s sikerült kellően kommunikálni mind az alkalmazottak, mind az érdekképviseletek felé, meg lehet közelíteni egy viszonylag jó elégedettségi szintet.

3.2. Az elemek jellemzői

A bevezetéssel párhuzamosan elengedhetetlen tájékoztatni a munkatársakat az egyes elemek jellemzőiről, azoknak előnyeiről, vagy az őket érintő adózási következményeiről.

3.2.1. Szorzószám

A számviteli szabályozásnak megfelelően az egyes elemek után a munkáltatót adófizetési kötelezettség terheli, amely az elemek ún. "szorzószámaiban" jelenik meg.
A munkatársak felé mindenféleképpen egyértelműen kommunikálni kell, hogy a rendelkezésükre álló keretösszeg bruttó értéket képvisel, és ennek a számukra igénybe vehető nettó tartalma attól függ, hogy milyen "szorzójú" elemeket válogatnak össze.
Így egy bruttó 100.000.-Ft-os keretösszeget fel lehet használni teljes mértékig (100.000.-Ft nettó értéken), ha adómentes elemeket válogatunk, illetve 56.818.-Ft-ot, ha az összes igényelt elemünk a legmagasabb adóterhet viselők közé tartozik. (A tapasztalatok alapján a dolgozók a bevezetés első éveiben kevésbé törődnek az összegek minél nagyobb nettó hasznosításával, vonzóbb számukra azoknak az elemeknek a választása, amely olyan igényeikre irányul, amelyet a havi bérükből nem tudnak kielégíteni, vagy luxusnak tartják.) Az intraneten könnyen elérhető helyen pl. érdemes létrehozni egy kiszámoló táblázatot, amelynek segítségével a felhasználók maguk is meggyőződhetnek arról, hogy mely elemeket érdemes választaniuk.
Mindenféleképpen fel kell ugyanakkor hívni a figyelmet arra is, hogy vannak olyan elemek, amelyek után még terheli a munkavállalót SZJA fizetési kötelezettség, illetve munkavállalói járulék, azonban év végén a törvényileg meghatározott mértékig adókedvezményt vehet igénybe utánuk (pl. egyéni tagdíjon felüli egészségpénztári hozzájárulás, vagy egyéni életbiztosítás).

3.2.2. Elemek adóterhei

Az elemek után fizetendő munkáltató adófizetési kötelezettség szempontjából vannak olyan lehetőségek, amelyek teljesen adómentesek (pl. étkezési utalvány törvényileg meghatározott keretek között, nyugdíjpénztár hozzájárulás), viszonylag kis adóterhet viselők (pl. egyéni életbiztosítások, adóterhe 29%), illetve magas adózásúak (76 %-os adóterhűek), amelyek természetesen mind a munkáltató, mind a munkavállaló szempontjából még mindig kedvezőbbek, mintha bérként kerültek volna kifizetésre.

3.2.3. Az elemek gyakorlatban megjelenő formái

Az elemek formáinak kiválasztása szintén a bevezetendő rendszer alapfilozófiájai kérdései közé tartozik, hiszen egyszerre kell törekednünk arra, hogy elnyerjük a dolgozók elégedettségét, közelítsünk az átlagos felhasználási szokásokhoz, ugyanakkor a HR-terület szempontjából ne okozzunk felesleges adminisztrációs többletmunkát és ne adjunk lehetőséget az esetleges visszaélésekre.

3.2.3.1. Utalványok

Az adminisztráció csökkentése szempontjából és nagy elfogadói hálózatát tekintve célszerű az egyes elemek felhasználása különböző utalványok formájában. Bár az alkalmazottak először régi rossz tapasztalataikra hivatkozva idegenkednek ettől a módtól, a beváltási tapasztalatok és az elfogadóhelyek minősége alapján később elfogadják a juttatásnak ezt a formáját.

3.2.3.2. Számlák

Az alkalmazotti szokásokat és igényeket figyelembe véve nehéz kikerülni, hogy egyes elemek felhasználását ne számla ellenében ismerjük el. Szeretnénk ugyanakkor felhívni a figyelmet ennek a formának a veszélyeire, mert mint a közelmúltban láttuk, visszaélésekre adhat lehetőséget, ami súlyosan sérti a számviteli törvényt.

3.2.3.3. Átutalások

Az elemek között szerepeltethetünk olyan elemeket, amely a kafetéria keretében lehetővé teszi a munkavállaló meglévő, átutalással teljesíthető kötelezettségéinek finanszírozását (pl. életbiztosítások, nyugdípénztári befizetések, lakáspénztári előtakarékoskodás).


3.3. Javaslatok elemekre

3.3.1. Adó-és járulékmentes étkezési utalvány

Nagyon népszerű juttatás, szinte ma is megtalálható mindegyik munkáltatónál, de bekerülhet a választható béren kívüli juttatások közé. Lényege, hogy a törvényi szabályozás adta keretek között, étkezési hozzájárulás jogcímen, kizárásos alapon, meleg vagy hideg étkezési utalvány formájában adó-és járulékmentes formában lehetőséget nyújt a munkáltató számára a munkavállalók étkezéséhez való hozzájárulásra. A különböző utalványok elfogadóhelyei (éttermek, vagy élelmiszerüzletek) nagyon széleskörűek, melyről az interneten, vagy az elfogadóhelyek listáját tartalmazó kis füzetekből lehet tájékozódni.

3.3.2. Hozzájárulás önkéntes nyugdíjpénztári befizetéshez

Adómentessége miatt szintén sokan választják az önkéntes nyugdíjpénztári a hozzájárulást. Az adózási jogszabályok alapján figyelni kell azonban arra, hogy a munkáltató által esetleg finanszírozott önkéntes nyugdíj pénztári tagdíj hozzájárulás, egészségpénztári tagdíj, valamint az önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás összege havonta együttesen csak a mindenkori minimálbér összegéig adómentes.

3.3.3. Egészségpénztári tagdíj finanszírozásának átvállalása

Ma már egyre jobban terjedőben az egészségi szolgáltatások igénybe vétele egészségpénztárokon keresztül, hiszen az egyéni számlákon lévő összeg felhasználására változatos lehetőségek kínálkoznak: gyógyszervásárlás, szakorvosi rendelés, természetgyógyászat, fogászati kezelés, fittness, rekreáció, üdülés, sporteszközök beszerzése.
Mértéke adómentes, ha a nyugdíjpénztári tagdíj és az egészségpénztári tagdíj együttes havi összege összevonva nem haladja meg a mindenkori minimálbér összegét.

3.3.4. Hozzájárulás egészségpénztári egyéni számlához a tagdíjon felül is

A tagdíjbefizetésen kívül sokan szeretik, ha az egyéni számlájukra további összegek kerülnek, melyet szintén fel lehet ajánlani a kafetérián belül.

3.3. 5. Hozzájárulás életbiztosításhoz

A biztosítások elterjedésével ma már a lakosság nagy része rendelkezik egyéni célú életbiztosítással. A kafetérián belül megoldható ezeknek a befizetéseknek az átvállalása átutalással.

3.3.7. Hozzájárulás albérleti díj fizetéséhez

Pályakezdő fiatalok által előnyben részesített juttatási forma, mely a munkaerőpiacon megtartó erőt is képviselhet.

3.3.8. Hozzájárulás lakás előtakarékossági díj fizetéséhez

Főleg fiatalok körében népszerű a lakáskassza törlesztő részleteinek finanszírozási lehetősége a kafetérián belül.

3.3.9. Egyéni célú képzés támogatása

A munkakör ellátásához nem szükséges, vagy a szervezet képzési politikáján belül nem támogatott, illetve hosszú távú képzési célokban nem szereplő képzések járulékos költségének átvállalása a kafetéria keretből.

3.3.10. Kulturális tevékenység támogatása színház, koncertjegyek, múzeumbelépők elszámolásával vagy utalvány formájában

A jelenlegi törvényi szabályozás lehetőséget biztosít adómentesen színház, koncertjegyek, múzeumjegyek, belépők elszámolására. Szabadon választható keretösszeg erejéig a munkavállaló számla leadásával elszámolhatja színház,- koncert- és múzeumjegyeit, bérleteit.
A HR-terület adminisztrációjának csökkentése és a visszaélések minimalizálása érdekében az adómentes kulturális tevékenység támogatása történhet utalványok segítségével mindazokon a helyeken, amelyek elfogadóhelyként szerepelnek.

3.3.11. Sporttevékenység támogatása

A munkavállalók aktív sportolásának támogatására nyílik mód a különböző aktív sport tevékenységükhöz kapcsolódó bérleteik (uszoda, fittness, aerobic stb.) elszámolásával, de az adminisztráció és a visszaélések elkerülése végett ajánlatos az utalványok használata is.

3.3.12. Ruházati utalvány

A legtöbb munkahely igényes munkatársainak kulturált megjelenésére. A természetbeni juttatás formája lehet ruházati utalvány is, melynek adóterhei magasak. Ma már egyes utalványokat szinte minden jelentős, igényes ruházati áruházláncot, divatáru szaküzletet, cipő-és fehérnemű boltot magába foglaló országos bolthálózatok tagjainál be lehet váltani.

3.3.13. Könyvutalvány

A könyvek magas árai miatt ma egyre többen kedvelik ezt a juttatási lehetőséget, bár adóterhei magasak. Számos szolgáltató jelentkezik olyan termékekkel, amelyek széles beváltóhely-hálózattal rendelkeznek, és így hozzájárulnak ahhoz, hogy az olvasás továbbra is elérhető legyen minden munkavállaló számára.

3.3.14. Ajándék utalvány

Magas adóterhei ellenére kedvelt juttatási forma, hiszen felhasználási lehetőségei olyan sokrétűek, amelyek a fogyasztói szokásokat nagy mértékben lefedik.

3.3.15. Iskolakezdési támogatás utalvány formájában

A törvényi rendelkezéseknek megfelelően az iskolakezdést megelőző két hónapban 10.000.-Ft mértékéig adómentesen támogathatja a munkáltató munkavállalói tanköteles gyermekeit. Az adminisztrációk megkönnyítése érdekében célszerű ennek a juttatásnak a formájául az utalványt választani.